tidningar

Tjena.
Finns de nå tidningar om öl som man kan köpa i affären? Och som kommer ut skapligt regelbundet. Har letat runtom som en tok men inte hittat något. För vin och whisky finns de .

Sv: tidningar

Nej, egentligen inte, i alla fall inga svenska kommersiella tidningar om öl som är värda att nämnas. För hembryggare finns totalt tre: Som medlem i Svenska Hembryggarföreningen får du tidningen Hembryggaren 4gg/år och även amerikanska AHAs tidning Zymurgy är bra. Bryggartidningen Brew Your Own är också schysst, finns att köpa på Humlegården.

Om du vill ha tidningar om öl allmänt finns det dock en rad brittiska och amerikanska, men där har jag inte så bra koll, tyvärr. De får du köpa digitalt, på nätet eller i en välsorterad tidningsaffär.

Kan också rekommendera Maltesen som är medlemstidningen för Svenska Ölfrämjandet. Handlar om öl allmänt, inte specifikt ölbryggning. Men den finns inte i handeln utan bara för medlemmar, precis som Hembryggaren.

-- Svante

Ja, illa av mig att glömma Maltesen!

Jag har sneglat på Zymurgy ett tag, men det blir rätt dyrt att prenumerera på den vad jag förstått? Man måste vara medlem i AHA osv?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Hur är det med tyska och engelska (brittiska) tidningar? Har googlat lite förstrött utan att hitta.

Think globally. Drink locally.

Zymurgy var riktigt bra en gång i tiden (ca 15 år sen), varje nummer hade mer än 100 sidor och var späckat med information på alla nivåer. Jag testade igen för ett par år sen och blev riktigt besviken, nu är den mest ett medlemsblad fokuserat på amerikanska bryggarklubbar och inte så mycket matnyttig information. Brew Your Own är betydligt bättre numera. Fast Bryggaren är bäst! :-)

Prenumererar sedan länge på Brew Your Own, som jag gillar. Provade även på ett år med Zymurgy (och medlem i AHA) men gillade BYO betydligt bättre så jag la ner det. Bryggaren har verkligen fått ett lyft senaste tiden så den gillar jag också.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Hej!

Att ett enda nummer kan göra så mycket gott!
Har den senaste tiden slitit, mitt redan glesnande, hår i förtvivlan över vattenbehandlingens mysterier.
Då kommer #1/2012 av medlemstidningen Hembryggaren och ger en tvåsidig artikel om vattenjustering.
Man skulle kunna säga att det:  "kom som en skänk för en ovan"....:)
Dessutom har man haft den goda smaken att sammanfatta det viktigaste i en faktaruta som dessutom är fullt begriplig!
Resten av tidningen är också kanonbra!
Stort heder och tack till alla som bidragit till tidningens tillkomst.

Mvh från Raasken i det kalkfattiga Ljungby
17ppm/lit

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)