Torrified Wheat

Hej
Jag har hittat ett recept där man använder
Torrified Wheat.
Vad för slags vete är det?

Sv: Torrified Wheat

Det är så kallat puffat vete.
Finns på Humlegården: Produktnr:    5231
Från info rutan:
"Kallas på engelska "torrefied wheat". Puffat vete är redan förklistrat, och kan tillsättas direkt till mäsken utan förkokning. Proteinrast rekommenderas dock."

Sv: Torrified Wheat

Tänkte låna tråden.

Brukar man krossa puffat vete eller tillsätter man den som den är?

Sv: Torrified Wheat

Ta den som den är.
Jag kan inte påminna mig om att jag krossat den, mitt minne är dock inte vad det varit wink

Sv: Torrified Wheat

Tackar ödmjukast, imorgon blir det bryggning av ditt wit recept som jag hittade i forumet!

Sv: Torrified Wheat

Jag krossade det puffade vetet när jag bryggde wit, tror att det behövs för att få hyfsat utbyte.

Sv: Torrified Wheat

Instinkten säger mig att man bör krossa men åh andra sidan har jag väldigt mycket respekt för Kenneths kunnande..

Mer än lite förvirrad..

Sv: Torrified Wheat

studenten skrev:

Tänkte låna tråden.

Brukar man krossa puffat vete eller tillsätter man den som den är?

Hej.

Vet  inte varför inte man inte skall krossa den? Den är ju hel. Jag har använt den en gång till en Wit och jag bara krossade den, tänkte inte att den överhuvudtaget skulle vara hel. Det står inte hellre någåt i specen om att den skall va hel, så krossa den.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Torrified Wheat

Som sagt mitt minne är inte det bästa och det var ett tag sedan jag använde puffat vete.
Min kanske var "krossad" från början?
Hur ser det ut?
Är det hela hårda kärnor eller?

Sv: Torrified Wheat

Jag använde puffat vete även jag i min förra wit, och kom aldrig på tanken att inte krossa dom, kornen är hårda och jag kan aldrig tänka mig att dom ger 300 i utbyte om man inte krossar dom...

Krossa!! Krossa!! Krossa!!

//Mattias

Sv: Torrified Wheat

Jo jag tog beslutet att krossa och det satte inte igen lakningen och allt funkade smärtfritt.
Förutom att jag missade varenda temperatur och fick ruggigt dåligt utbyte. Blev nog istället en 60 minuters rast på 64 grader och mäsken vart fruktansvärt lös då jag försökte justera temperatur hela tiden..

Var väl inte oväntat att jag skulle få dåligt utbyte så jag hade lite mer malt än nödvändigt och hamnade hyffsat rätt ändå efter att jag kokat bort ett par liter.. (OG 1,045)

Witen står iaf och jäser och ser jätte fin ut

Puffat vete ser nästan ut som burkmajs fast betydligt blekare i färgen.. vet inte riktigt hur jag skall förklara och orkar inte ta ett kort
De är ju absolut inte lika hårda som basmalt.. men jag kan nog sluta mig nu i efterhand till att man bör krossa dem..

Kenneth kan det kanske vara så att du tänkte på flaked torrefied wheat, den kanske man inte behöver krossa?

Sv: Torrified Wheat

Jag har för mig att det mer liknade flingor än hela korn så det är nog så att det var "Flaked torrefied wheat" jag använde.