Partyfat

Om man inte kan gå på krogen så kan ju krogen komma hem till mej. Men.....
Frugan är inte så haj på att bygga om halva vardagsrummet till en mindre bar. Vi har lite olika åsikter om blink blink belysningen.. wink

Hur funkar de med partyfat?
Måste man ha en fatölanläggning för att kolsyra? Eller kolsyrar man med dom små patronerna?
Och håller dom tätt en längre tid så att man kan lagra i dom?

Sv: Partyfat

Man kolsyrejäser på i princip samma sätt som på flaska, dvs med lite jästfällning i botten som resultat. Vill man slippa jästfällningen är det (som jag förstått) mottrycksfyllare och "fatölsanläggning" som gäller. Kolsyrepatronerna är till för att driva upp ölen ur fatet.

http://www.bazingabrewery.se

Det går att tvångskarbonera som med vanliga fat, men de små 16g-patronerna fungerar inte. Du kan köpa en flexitap här från Humlegården och sen låta ölet stå kallt med rätt tryck i ca en vecka. Att dra på högt tryck och skaka som man kan göra med corneliusfat när man vill ha snabbare kolsyrning håller de inte riktigt för dock. Man kan dra upp trycket till 2 bar och skaka i 20 min och sen sänka det till önskat tryck så tar det inte en hel vecka för ölet att bli ok kolsyrat.

http://bistron.tumblr.com/

Ah, det visste inte jag, låter ju intressant!

http://www.bazingabrewery.se

5 Senast ändrad av dassunk (2012-01-06 14:30:44)

Har tappat två partyfat hittills. Det jag har öppnat höll inte tätt och förbrukade en kolsyrepatron på cirka 20 minuter. Ska se om det sista fungerar bättre...

Förmodligen fick jag inte tätt mellan stigarröret och pluggen...

Förmodligen fick jag inte tätt mellan stigarröret och pluggen...

Har läst om många som har problem med det även om jag själv inte haft det. Att smörja pluggen med ölfett/vaselin ska visst vara lösningen då.

Jag tvångskarbonerar mina fat. Har testat att dra på drygt 3 bars tryck och skaka, det funkar utan problem med min anläggning (även om det står Max 2bars tryck). Men det är nog smartast att låta den stå i ett par veckor på 2 bar.

Ifall man använder en flexi tap och tvångskarbonerar ett fat med kolsyra, då kan man inte ta upp den där ifrån eller?
Tänker på ifall det är möjligt att kolsyresätta flera och ha på lager fast man bara har en flexitap ?

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Nej har man brutit det sjunde inseglet kan man inte vända åter. Tappen bryter proppen och trycker in kolsyra, men det finns inget sätt att återförsegla minifatet för framtida servering som jag kan komma på.

I med ny plugg bara. Man kommer förlora lite kolsyra bara. Eller slangnippel och tryckluftskoppling, så kan man trycka kolsyra i fatet. Har man fler kopplingar = fler fat.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jaså funkar det att bara dra ur o plugga igen. Blir det inte väldigt slabbigt?

Alltså, det är inte optimalt. men om man är framme med "sprayflaskan" (typ starsan) hela tiden å biran är kall, så funkar det å rycka upp "bungen" (alltså gummiproppen med hål i) å sen trycka i en ny plast propp.  Det finns såna grejjer att köpa som jag har byggt, men det är snordyrt. Jag hade inte förespråkat att bygga det om det hade vatt billigt å köpa och jag tror inte humle ens tar hem det. Kan ju bli lite på gränsen ibland när man bygger och visar delarna som Svante sen försöker sälja kommersiellt. ( Ursäkta Svante)
Men går det att hitta en billig lösning på att kolsyra partyfat för lagring så tror jag det kommer bli en hit. Vet att det finns i tyskland, men över 50 EUR per styck är inte överkomligt. Ska man ha 4-8 fat så har man inte råd att brygga.
Man tar ju bara ur den grunkan med backventil när man ska använda fatet och antingen sätter i en tap  typ beerking eller en som man ansluter till co2 flaska.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Har nu genomfört försök med det sista fatet. Lokaleserade läckan till   skarven mellan stigarröret och tappkranen. Nu är det tätt, får titta till packningen i stigarrörets topp när fatet är slut.

Har använt partyfat sedan sent 80-tal.
Jag brukade förr kröjsa i faten, men sedan jag skaffade en just kolsyreanläggning så kolsyresätter jag numera i corneliusfat.
Sedan använder jag min beergun och fyller upp partyfaten med, har fungerat klockrent sedan kylan kom.
Kyler anläggningen rejält innan jag tappar till partyfaten.

MVH
NilusDux

hominem coquo cervisia

scaryeyes skrev:

Det finns såna grejjer att köpa som jag har byggt, men det är snordyrt. Jag hade inte förespråkat att bygga det om det hade vatt billigt å köpa och jag tror inte humle ens tar hem det. Kan ju bli lite på gränsen ibland när man bygger och visar delarna som Svante sen försöker sälja kommersiellt. ( Ursäkta Svante)
Men går det att hitta en billig lösning på att kolsyra partyfat för lagring så tror jag det kommer bli en hit.

scaryeyes - det är ingen fara alls. Du får väldigt gärna visa här på forumet hur man bygger saker billigare än de som vi säljer. Ju fler som får tillgång till bra saker för sin ölbryggning och ölservering, desto bättre. Och det är många som tycker att byggandet är nästan lika roligt som bryggandet, eller till och med roligare (även om jag inte själv hör till dem).

-- Svante

Tackar Svante. Då kör vi på samma räcerbana! smile

Jag lånar tråden lite.

Vad är det för dimensioner på partyfaten inklusive Beer King tappkran? Funderar på om jag får plats i kylen med alltihop.

Hur länge håller en kolsyrepatron? Hur länge kan det stå med en patron i utan att det läcker?

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Hej
jag hade gärna svarat på dina frågor, men har inga svar. Har ingen beerking. Men har haft/brukar ha en slangnippel med en tryckluftskoppling i mina partyfat för å trycka i kolsyra. Med den nippeln kan fatet stå ett halvår med tryck. Vet inte hur bra det funkar med sån tapp tyvärr. En grej jag har hört är att använda ölfett/vaselin vid tätningen.

Så med en Flexi tap och tryck klarar sig tunnan öppnad över längre tid.... Nu blir det inköp av sådana. Nästa fråga är hur jag håller fatet kallt utan att ha den i kylen och samtidigt ha hög WAF.

Hur är det med tätandet av Flexi Tap och partyfat? Håller det tätt över längre tid eller får man räkna med en del läckage gasmässigt? Jag som flera andra lockas lite lätt av fatkostnaden, för övrig utrustning är ungefär samma peng som cornelius-setup. Dessutom är faten smidiga rent storleksmässigt.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

rossen skrev:

Så med en Flexi tap och tryck klarar sig tunnan öppnad över längre tid.... Nu blir det inköp av sådana. Nästa fråga är hur jag håller fatet kallt utan att ha den i kylen och samtidigt ha hög WAF.

Det där med WAF är nog den svåraste biten med den här hobbyn! ;-)

MaltMårten skrev:

Jag lånar tråden lite.

Vad är det för dimensioner på partyfaten inklusive Beer King tappkran? Funderar på om jag får plats i kylen med alltihop.

Hur länge håller en kolsyrepatron? Hur länge kan det stå med en patron i utan att det läcker?

Jag vill också gärna veta dimensionerna på ett sådant här fat.
Jag har inget separat kylskåp för öl:-(

Samt gärna även vad höjden blir med en monterad "Party Star tappkran":

http://shop.humle.se/utrustning/fattapp … s-partyfat