1 Senast ändrad av rutgersson (2011-12-30 14:28:22)

Apropå tillfällig jäst och brett

Såg att Whitelabs bestämt sig för att släppa WLP670 American Farmhouse Blend som stadigvarande i deras lineup här nu i januari.
När kommer ni få in den? Och vet ni vad det kommer bli för platinum släpp här närmast?

Sv: Apropå tillfällig jäst och brett

Jag kollar upp det med White Labs.

-- Svante

WLP940 Mexican lager gick det ryckten om att den skulle bli tillgänglig året runt. Hur är det med det?

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Återkommer om det också när jag får svar från White Labs.

-- Svante

Nu såg jag en lista för deras platinum släpp 2012 samt vad som blir stadigvarande i deras sortiment.
http://www.whitelabs.com/beer/2012_Plat … elease.pdf

Kul dock att veta när deras stadigvarande grejor också blir tillgängliga hos Humle.

Det här forumet är otroligt - jag kan få reda på saker här innan jag får höra dem från White Labs...  smile

Vi tar givetvis in alla stadigvarande jäster, inklusive de nya, och de aktuella Platinum-stammarna med första hemtagningen för det nya året. Det bör bli torsdag nästa vecka, alltså 12 januari.

-- Svante

Ungefär samma fråga fast för Wyeast, http://www.wyeastlab.com/vssprogram.cfm?website=2?
1581 Belgian Stout verkar intressant.

Jo mex lager är tillgänglig året om nu

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

mankang skrev:

Mmm, verkligen. Någon som läst/hört/gissat någonting om den jästens ursprung? Kan inte på rak arm komma på något kommersiellt exempel på stilen.

Think globally. Drink locally.

Den här kanske?
http://www.ratebeer.com/beer/ellezelloi … tout/6701/

Finns ju ett par andra exempel på belgiska stouts (t.ex De Struises Black Albert) men jag skulle nog gissa på Hercule om något. Den har ju faktiskt hängt med ett tag och blivit något av en klassiker.

peps skrev:
mankang skrev:

Mmm, verkligen. Någon som läst/hört/gissat någonting om den jästens ursprung? Kan inte på rak arm komma på något kommersiellt exempel på stilen.

Så här ser informationen från Wyeast ut

Wyeast skrev:

Wyeast 1581-PC Belgian Stout
Beer Styles: Belgian Pale Ale, Belgian Specialty Ale, Belgian Dubbel, Triple and Quad, Belgian Strong Golden and Dark Ales, Belgian Blonde Ale, Saison. 
Profile: A very versatile ale strain from Belgium.  Excellent for Belgian stout and Belgian Specialty ales.  Ferments to dryness and produces moderate levels of esters without significant phenolic or spicy characteristics.

Alc. Tolerance         12% ABV   
Flocculation             medium
Attenuation              70-85%             
Temperature Range           65-75°F (18-24°C)

Den finns som PC-jäst nu första kvartalet, och vi får in den troligen på torsdag nästa vecka (12 januari).

-- Svante