Chilichokladstout

Jag har haft chilichokladstout som en av mina fixa idéer senaste tiden. Frågan är bara hur man ska få till ingridienserna. Egentligen borde jag ju göra en chokladstout och en chilistout, för att lära mig hur de uppför sig var för sig, först. Men jag har inte lust med det...

Choklad respektive chili: Vilken form, hur mycket? När/hur tillsätta? Vilken sort?
Humle: Ja, lite humle bör jag väl ha. Eller?

Chokladen får gärna ligga som ett komplement till chokladmalten. Chilin vill jag att den ska komma och bränna till lite på slutet, inte ta överhanden. Ingen rökt smak. Lindts chilichoklad är en förebild.

Sv: Chilichokladstout

Brewdogs vinterporter hade både chili och choklad (och lite annat ospecificerat), den kanske kan ge en uppfattning av hur smakerna funkar ihop. Jag var inte jätteimponerad av kryddningen, men det var en fin porter i botten.

Think globally. Drink locally.

Senaste Brew Your Own har ett recept på "Hot Chocolate Porter" med 142 g kakaopulver, 227 g mjölkchokladkaka och 71 g Ancho chile pulver till 19 liter. Kokas med i 60 minuter. Själv är jag skeptisk till mjölkchokladkakan eftersom den innehåller en hel del fett men det kan kanske ge en vägledning om vilka mängder som är lämpliga.

I stället för choklad tycker jag att man kan jobba med olika chokladmalter, såsom pale chocolate, chocolate malt mm
Man kan få väldigt fina chokladsmaker/aromer med enbart rostade maltsorter, cacoa är fett och svårjobbat, skummet försvinner och det är svårt att få ett bra öl.

Angående chilin så tror jag att man måste prova sig fram. Det finns hundratals olika chilifrukter som var och en har olika smak. Mitt tips är att testa chili med citrussmak. Jag har själv fått möjlighet att prova lite olika varianter och det finns många spännande varianter.

Utan att veta särskilt mycket om just "ancho chile"-pulver så låter 71g otroligt mycket.

ps Har odlat chile i flera år. ds

Tack!

Exprimenterade lite med en guinnies nyss. Jag hade gjort en tinktur på lite famous (enda spriten jag hade hemma som jag ville offra) och kakao. Det blev chokladwhisky av det, men med några droppar av det i glaset smakade stouten choklad och skummet låg kvar ungefär lika länge/kort stund som provglaset utan tinktur. Provar samma experiment igen (men med neutralare sprit) och blir det bra så kör jag det tillvägagångsättet. Men det kanske är olika saker att ha lite tinktur i glaset och att ha det med i flaskan, vad avser skum?

Gjorde även en tinktur på färsk anonym ica-chili och brännvin (gjorde en tur till bolaget för att införskaffa nåt mer neutralt än whisky). Jag blev inte alldeles nöjd med smaken. Onehagligt bitter, lite oljig och tvålaktig. Kanske pga att jag inkluderade hela frukten, med fröna och det lilla vita. Jag vill ha en ganska ren brännande känsla på tungan som kommer i slutet av bitterheten från chokladen och malten. Kanske är det bättre med pulver?

Ancho Chilin är väl inte särskilt stark (lågt scoville-tal) utan bidrar en till fyllig och lite sötaktig smak.. iallafall i matlagning. Men 71g det är väl typ två fulla kryddburkar? smile

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

En burk Santa Maria Ancho Chile innehåller 46 g enligt etiketten. Så 71 g är mycket men den är som sagt mild och fyllig så det är möjligt att det funkar. Det handlar nog om balans mot de andra smakerna i ölet.

Bryggde ölen i förrgår.

Receptet:

Amount Item Type % or IBU
3,00 kg Pale Malt (2 Row) UK (4,9 EBC) Grain 62,50 %
1,00 kg Barley, Flaked (3,3 EBC) Grain 20,83 %
0,40 kg Black Barley (Stout) (985,0 EBC) Grain 8,33 %
0,40 kg Pale Chocolate (525,0 EBC) Grain 8,33 %
20,00 gm Target [11,00 %] (60 min) Hops 25,4 IBU
1 Pkgs California Ale (White Labs #WLP001) Yeast-Ale

Så tillsätter jag chili och eventuellt kakao vid flaskning. Gjorde en tinktur på något anonymt chilipulver. Den smakar ungefär som jag vill (en klunk och man reagerar knappt på att det bränner lite på tungan, dricker man hela flaskan svettas man). Så får vi se hur mkt choklad som malten ger, om jag lägger i lite kakaosprit...

Bryggde ölen i förrgår.

Receptet:

Amount Item Type % or IBU
3,00 kg Pale Malt (2 Row) UK (4,9 EBC) Grain 62,50 %
1,00 kg Barley, Flaked (3,3 EBC) Grain 20,83 %
0,40 kg Black Barley (Stout) (985,0 EBC) Grain 8,33 %
0,40 kg Pale Chocolate (525,0 EBC) Grain 8,33 %
20,00 gm Target [11,00 %] (60 min) Hops 25,4 IBU
1 Pkgs California Ale (White Labs #WLP001) Yeast-Ale

Så tillsätter jag chili och eventuellt kakao vid flaskning. Gjorde en tinktur på något anonymt chilipulver. Den smakar ungefär som jag vill (en klunk och man reagerar knappt på att det bränner lite på tungan, dricker man hela flaskan svettas man). Så får vi se hur mkt choklad som malten ger, om jag lägger i lite kakaosprit...