chill-haze eller köldgrumlig öl
Hur blir man av med grumligheten på en köldgrumling öl? Finns det något man kan göra, finns det några bra knep? Smaken har inte förändrats.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → chill-haze eller köldgrumlig öl
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hur blir man av med grumligheten på en köldgrumling öl? Finns det något man kan göra, finns det några bra knep? Smaken har inte förändrats.
Antingen använder man sig av klarningsmedel i kombination med kalllagring, eller endast en tids kalllagring. Tempen ska helst vara mellan -1C till 2C.
Gelatin funkar till viss grad men har större effekt på jästgrums. Clarex och clarity ferm är bättre alternativ mot köldgrums.
Antar att du menar kallagring med hela satsen, för att efter den tappa upp på flaska, dvs cold crach? Hur länge bör man göra detta, har hört allt från ett par dagar till 14 dagar för att det ska ge någon effekt.
Ja bäst är så klart att få bort allt sådant innan man paketterar ölet.
Mindre skit i ölet är lika med färre saker som bryts ner och skapar bismaker vid lagring eller mindre optimal förvaring.
Det är svårt att ge en specifik tid eftersom det är många faktorer som spelar in och påverkar.
Tom en lambic eller en ofiltrerad veteöl klarnar i sinom tid. Men för en vanlig öl så handlar det ofta om ett par veckor. Testa eventuellt gelatin då detta är lätt att få tag på och kan hjälpa även mot protein till viss del. Det är dock viktigt att göra sådant så kallt som möjligt eller i vart fall så långt under serveringstemp som möjligt. Dvs allt skit som fälls ut när ölet är kylt till serveringstemp måste bort. Ölet kan teoretiskt alltså vara klart ner till 8c men grumlig vid 4C
Men testa även att göra små justeringar i process o recept och försök att gå till botten med vad som orsakar grumset och vad grumset består av.
Då blir det enklare att jobba bort problemet i recept och bryggprocessen istället för att behöva greja med det i efterhand.
Hur använder man gelantin, tillsätter man det efter att jäsningen är klar eller?
Se till att ölet är kallt.
3-5g gelatin till 20L. Kok upp lite vatten, låt svalna och lös sedan gelatinet där i.
Introducera det sedan i ölet, antingen via försiktig blandning i primära (om jästen inte ska återanvändas) eller så preparerar du en ny hink eller fat med gelatin och flyttar sedan ölet dit.
1-4 dygn senare ska ölet klarnat avsevärt.
Om du planerar att flaskjäsa kan det vara ide att överväga att tillsätta 3g torrjäst eller lite aktiv jäst från en pågående jäsning. Ibland kan det finnas ett sådant behov.
Personligen klarar jag ölet i fat.
Personligen klarar jag ölet i fat.
Ok, du kör i gelatinpreparatet direkt i fatet och fyller sedan på med öl, och sedan i kylen några dagar? Fiffigt. Och gägget i botten blir inte som ett geléhallon som sätter igen slangar och rör?
Thomas Fransson skrev:Personligen klarar jag ölet i fat.
Ok, du kör i gelatinpreparatet direkt i fatet och fyller sedan på med öl, och sedan i kylen några dagar? Fiffigt. Och gägget i botten blir inte som ett geléhallon som sätter igen slangar och rör?
Nu har ju inte jag gelatinat direkt i fat men jag vet ju hur konsistensen är på böset som blir kvar i tunnan efter en gelatibehandling, och den borde det inte alls vara några problem att trycka ut ur fatet. Så det blir nog den metoden för mig nästa gång också. Då slipper man ett extra riskmoment då ölen riskerar att infekteras och syresättas. Använde relativt nyligen London III, tror att det är min nya själsfrände till jäst, helt klockren, ölet kristallklart direkt efter primärjäsning. Ingen gelatin där inte. Tror jag ska köra mer engelska jästsorter fom nu även i mina amerikanare. US-05 (american ale) är ju lite jobbigare men där funkar ju gelatin klockrent.
Använde relativt nyligen London III, tror att det är min nya själsfrände till jäst.
Ja, den är himla trevlig. Nu blev jag sugen på att brygga lite brittiskt igen, det var ett tag sedan. Om man inte räknar porter, förstås...
Antingen använder man sig av klarningsmedel i kombination med kalllagring, eller endast en tids kalllagring. Tempen ska helst vara mellan -1C till 2C.
Gelatin funkar till viss grad men har större effekt på jästgrums. Clarex och clarity ferm är bättre alternativ mot köldgrums.
Nu har vi fått in Clarity-Ferm
http://shop.humle.se/tillsatser/enzymer … ferm-10-ml
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → chill-haze eller köldgrumlig öl