Mäsk/rastschema för en ljuslager i ett RIMS verk, om det funkar?
Jag är lite ny på detta med ölbryggning och har hunnit med att brygga 3 stycken satser, alla har jag mäskat på bara en temp, runt 65°C. Jag har mäskat i en kylväska, som jag har kopparrör i som manifold, som jag senare lakar ur.
Nu vill jag gå upp några steg i bryggandet och mäska vid flera temperaturer. För att kunna reglera tempen vid de olika intervallen tänker jag mig att jag kopplar en cirkulationspump från uttappningen, in via en vattenkokare, och sen ner i kylväskan igen. Med insperation från någon som gjorde ngt liknande men med två jäshinkar. Nu har jag dock tappat bort länken. Jag kommer dock sköta allt manuellt.
Så, med förhoppningen att detta kommer att fungera så vill jag ju prova att göra en öl med många raster för att se hur det funkar. Tanken på receptet är 100% pilznermalt, saaz som smak och arom, och kanske som bitter eller om jag tar någon annan där.
Så kan ni som kan detta bra, ge ett fint recept på en ljus lager? Kommer det att bli bra med bara pilznermalt, eller blir det trist?