Vånda - storlek på kastrull/kittel?

Hej allihop!

Tänkte efter en lång tids uppehåll börja brygga igen. Förhållandena har ändrats, hade tidigare gasspis (yes!), har nu flyttat och har endast tillgång till spis med glashäll samt en klenare äldre portabel singel platta. Bryggde tidigare i en 30L avkapat ölfat där den runda botten var kvar med en hålplåt i (a la allt i ett lösning). Den fungerade hyfsat bra till gas men den kommer inte att fungera nu :-( ...

Tänkte börja med att brygga batchar på ca 25L och funderar på att antingen köpa en 36L (38cm diameter) eller 50L (40cm diameter) kittel (ingen avtappningkran till att börja med). Priset är inte avgörande - de kostar ungefär samma.

Vill ju inte gärna råka ut för det där med att man upptäcker lite senare att man egentligen skulle köpt större som ni förstår.

Nu till frågan, vad är det för nackdelar att köpa 36L vs 50L? Vad tycker ni som har köpt någon av dessa storlekar på kittlar efter ni använt dem ett tag?

Tack på förhand!
Anders

2 Senast ändrad av brandemannen (2011-10-21 19:16:14)

Sv: Vånda - storlek på kastrull/kittel?

Tänk på att 50 liter kräver en del mer effekt. Sen begränsar ditt mäskkärl volymen du kan brygga. Idag bryggde jag 24 liter lager med OG 1042. Jag skulle kunna komma upp till og 1050 kanske men inte mer än så med min effektivitet som idag låg på 80%. min kylväska är på 23 liter. Jag orkar knappt bära mer än 25 liter ner till källaren för kylning. Tänk på allt sånt också.

Edit: har 50 l gryta men kan inte brygga 50 l. Ffa effekt och mankraft som gör aatt jag inte har lust att öka mäskstorleken nu.

Edit 2: men jag har inget emot marginalen. Med en pump och pvv är mycket ordnat.

Har själv en 36 liters kittel. Kan bara konstatera att man ligger på gränsen för vad som går att lyfta. Som det är nu kan vi få ut 30 liter med OG 80 som max. Skall vi ha det starkare så måste vi minska mängden eller mäska i ett annat kärl. Brygger du själv eller är ni flera? Är man bara två så kan jag tycka att man kommer ganska långt med en 36 liters kittel.

Sedan har du ju dilemmat med effekten som andra har tagit upp. Vi har en induktionshäll på 2KW och vi får precis rullande kok på 35 liter!

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717

30L tycker jag är på gränsen till acceptabelt till att få ut hyffsade volymer om man gör en IPA med runt 300-500g humle.
Själv brukar jag alltid börja med en kokvolym på 27L. Frågan är om du flaskar eller fatar och vilken typ av öl du brygger mest.

Brygger du öl med stora humlegivor är alltid extra plats för humlerester välkommet.
Diametern på grytan är dock avgörande i humleladdningens storlek.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Som jag skrev innan, men det föll bort så är en 36L Patina-kittel praktisk för att 1cm längs med kanten motsvarar precis 1L och det är lagom för de flesta brygder mellan 19 och 23L

http://bistron.tumblr.com/

Tack för alla svar, det märks att ni lagt ner tid på att svara och det uppskattar jag - tack!

När jag tidigare bryggde så behövde jag inte lyfta runt på kokkärlet (ölfatet) eftersom jag hade en kran i botten på det och falsk botten. Hade dock ibland problem med malt som brände fast i botten, mindre kul.

Jag bryggde själv mest något som skulle likna Tjeckiska pilsner (men fick alltid "hjälp" med att "prova" ölen ;-) ) och körde med flaskor. Denna gång blir det också flaskor till att börja med innan jag längre fram renoverat 4st 18L Cornelius fat.

Det får bli en 36L Patina-kittel, mest avgörande för min del är uppvärmnings problemet och att jag inte kommer ta och sätta någon kran i botten.

@macciato
Smart det där med 1cm = 1L!

Har du kvar ditt gamla ölfat så behöver du inte köpa ny kastrull! Montera in två el-element för ett par hundringar så är det klart. Jag har ett avkapat 30l ölfat där jag gjort så och är helnöjd.

Kan man sluta kalla sig novis efter första kubikmetern?

Alternativt köp en gasoltub och en gasolplatta så kan du ju använda din gamla utrustning, men du bör ju vara ute och brygga då

Salle

9 Senast ändrad av nils-alf (2011-10-22 12:14:28)

jag har gasol kokplatta på 8kw, en 50 liters gryta, 60 liters mäsk-kärl och jäs-kärl brygger med dörren lite öppen i garaget. Har ingen pump men upplever inte att det är tungt att bära nått. Men då ska jag max 5 meter med sakerna. 40 liter vört brukar jag ha i jäs-kärlet. Upplever det som helt okej då jag får ut 2 fat... men jag skulle vilja ha 3 per bryggning.

Köper man ett  50 literskärl så behöver man inte brygga 50 ligamatcher

Salle

Salle skrev:

Köper man ett  50 literskärl så behöver man inte brygga 50 ligamatcher

Salle

Hehehe. Salle, råkar du använda iPhone (autocorrect) eller vad menas?

Ja, jag skriver och telefonen rättar till

Salle