Kajsa Wargs Feta Däck - Amber Ale

Hallå!

Fick en plötslig lucka nu på lördag. Det bästa sättet att använda den tiden är förstås till att brygga öl! En kompis som bott i Kalifornien ett tag pratar bara om den där Fat Tire Amber Ale från New Belgium Brewery. Eftersom man inte kan testa den här så får man väl brygga nåt liknande. Hittade ett klonrecept i en Brew Your On tidning. Men eftersom jag vill brygga på det jag redan har i gömmorna så kommer det att bli Styrian Golding humle istället för Fuggle och Willamette. Och det blir Safale US-05 jäst istället för White Labs California Ale. Allt enligt Kajsa Wargs princip.

Kajsa Wargs Feta Däck
American Amber Ale
Type: All Grain Date: 2011-10-20
Batch Size (fermenter): 9.11 l Brewer: Dompan
Boil Size: 11.78 l Asst Brewer: 
Boil Time: 60 min Equipment: My Equipment - Max Volume 10L
End of Boil Volume 9.89 l Brewhouse Efficiency: 72.00 %
Final Bottling Volume: 8.71 l Est Mash Efficiency 75.2 %
Fermentation: Ale, Single Stage

Ingredients
1.650 kg Pale Malt, Maris Otter (3.0 SRM) Grain 1 78.4 %
0.110 kg Biscuit Malt (23.0 SRM) Grain 2 5.2 %
0.110 kg Crystal Malt - 60L (Thomas Fawcett) (60.0 SRM) Grain 3 5.2 %
0.100 kg Carapils (Briess) (1.5 SRM) Grain 4 4.8 %
0.100 kg Munich I (Weyermann) (7.1 SRM) Grain 5 4.8 %
0.035 kg Chocolate Malt (450.0 SRM) Grain 6 1.7 %
20.000 g Styrian Goldings [4.00 %] - Boil 60.0 min Hop 7 20.8 IBUs
10.000 g Styrian Goldings [4.00 %] - Boil 20.0 min Hop 8 6.9 IBUs
10.000 g Styrian Goldings [4.00 %] - Boil 0.0 min Hop 9 0.0 IBUs

Est Original Gravity: 1.052 SG Measured Original Gravity: 1.046 SG
Est Final Gravity: 1.014 SG Measured Final Gravity: 1.010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5.0 % Actual Alcohol by Vol: 4.7 %
Bitterness: 27.7 IBUs Calories: 427.1 kcal/l
Est Color: 14.3 SRM 

Mash Steps
Name Description Step Temperature Step Time
Mash In Add 5.49 l of water at 74.7 C 68.0 C 45 min
Mash Out Add 3.51 l of water at 93.1 C 77.0 C 10 min

Carbonation Type: Bottle Volumes of CO2: 2.3
Pressure/Weight: 51.23 g Carbonation Used: Bottle with 51.23 g Sugar
Keg/Bottling Temperature: 21.1 C Age for: 30.00 days
Fermentation: Ale, Single Stage Storage Temperature: 18.3 C

Tror det kan bli bra! Eller? smile

Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Kajsa Wargs Feta Däck - Amber Ale

Jag tror det blir fint! Jag skulle kanske kompletera med lite amerikansk humle på någon av smak eller arom-givorna om du vill hamna närmre "originalet". Jag tror dock att det här kommer blir grymt!

www.brygg.se

michel skrev:

Jag tror det blir fint! Jag skulle kanske kompletera med lite amerikansk humle på någon av smak eller arom-givorna om du vill hamna närmre "originalet". Jag tror dock att det här kommer blir grymt!

Jo, jag håller med. Hade nog blivit mer troget originalet med lite amerikansk humle. Och ölen hade nog blivit klarare med White Labs jästen. Men nu är det lite av en spontanbryggning med det som fanns i skafferiet.

Maltlistan ser intressant ut, blir säkert kanongott!

Har inte använt Willamette själv och visst är den en amerikansk humlesort, men enl vad jag kan läsa mig till så är den mera lik Fuggles än nåt annat (förutom Ahtanum med vilken den företer vissa likheter, främst i jordighet, ej i citrus eller tallbarr, tydligen):
"Popular American development in 1976 of the English Fuggle. Named for the Willamette Valley, an important hop-growing area. It has a character similar to Fuggle, but is more fruity and has some floral notes. Used in British and American ales. A recent taste-test comparison between Ahtanum and Willamette has described some similarity between the varieties."
När jag tänker på amerikansk humle tänker jag (rätt eller fel) på de där som  typiskt börjar på "C" och smakar tropisk frukt, tallbarr och sånt.

Styrian Goldings å andra sidan (som du använder i stället) är vad jag förstått en slovensk variant av Fuggles:
"Slovenian variant of Fuggles, but similar to East Kent Goldings. Used in English ales and Belgian strong ales amongst others. From eastern Europe. Substitutes: East Kent Goldings."

Så det är nog inte så tokigt tänkt.

Vad gäller jästen så har jag inte använt vare sig den ena eller andra så jag uttalar mig baserat på vad Google hittar åt mig:
"WLP001 California Ale Yeast
This yeast is famous for its clean flavors, balance and ability to be used in almost any style ale. It accentuates the hop flavors and is extremely versatile.  "

" A ready-to-pitch dry American ale yeast.  Safale US-05 produces well balanced beers with low
diacetyl and a very clean, crisp end palate."

Bägge verkar jäsa rent och någorlunda neutrala så det blir säkert bra med det.

olefattguy - tack för ditt faktabidrag! smile

Det var ren slump att jag råkade ha Styrian Golding hemma. Att denna har likheter med Fuggles känns ju bra.

som sagt så många gånger förr så sägs us-05 och cal-ale komma från samma stam. nämligen sierra nevada.

www.brygg.se

michel skrev:

som sagt så många gånger förr så sägs us-05 och cal-ale komma från samma stam. nämligen sierra nevada.

Hah! Det är ju perfekt! smile

Liten notering/justering angående receptet, det skall vara:
0.110 kg Carapils (Briess) (1.5 SRM) Grain 4 4.8 %
0.110 kg Munich I (Weyermann) (7.1 SRM) Grain 5 4.8 %

/Dompan

8 Senast ändrad av Dompan (2011-10-23 10:23:07)

Bryggde igår. Det var nog den första mindre bra bryggningen. Det var första gången som jag bryggde själv (min bryggkompis hade inte tid denna gång). Så det var lite stressigt.

Hursomhelst så fick jag dåligt utbyte. 1036 före kok och 1042 efter kok. Borde ha varit några snäpp högre. Jag lakar ju med hink i hink (30liters) och iochmed att detta var en relativt liten batch (2.1kg malt) så blev lakbädden ganska tunn. Jag borde nog ha cirkulerat vörten mer (samt kanske lakat, värmt vörten igen och tillsatt denna (dekoktion?)) för att få ut det sista. Skam vore det om man inte lärde sig något nytt!

Sedan fick jag totalt hjärnsläpp och tillsatte 0min humlegivan vid 10minuter. Men det är väl när det blir såhär som nya fantastiska öl kommer till? smile

Jäser för fullt gör det iallafall!

/Dompan

http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_2578_small.JPG