Pocenten

Bryggde årets julöl m far som är van vinmakare, men ovan bryggare och hans omdöme om ölet innan buteljering var att det var alldeles för svagt. Lättöl på sin höjd var hans smakomdöme trots att det bevisligen jäst ner 38 pinnar vilket ger kring 5 vol% om jag räknar rätt. Han började argumentera för att det kanske jäst ner så mycket men att alkoholen skulle tvättats ur av ett intensivt bubblande i jäsröret, dessutom provade han med en annan alkoholmätare som mest är tänkt för vin och den visade på en alkoholhalt under noll, vilket t. om. han underkände trovärdigheten i.

Jag försökte lugnt förklara att det kan vara svårt att uppskatta alkoholhalten genom ett litet smakprov på grönölet, men kan samtidigt inte bli av med vetskapen om att alkohol de facto avdunstar och att jag aldrig sett detta reglerat i någon beräkning för hur mycket alkohol som verkligen hamnar i flaskan.

Kan jag fortsätta att lugnt hänvisa till nerjästa Öchsle-pinnar?

http://bistron.tumblr.com/

Sv: Pocenten

Av en slump gjorde jag en sökning på en liknande frågeställning idag, och kan referera till  en gammal tråd i ämnet som jag tyckte var intressant, om än lite svår för min undermåliga matematikförmåga...