Fatrengörnig
Fattvättare för bormaskin typ 021.041.9 på brouwland.com skulle inte det kunna vara något för er att sälja? Skulle själv kunna tänka mig att köpa ett par sådana..
Mvh Dennis.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Humlegården → Fatrengörnig
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Fattvättare för bormaskin typ 021.041.9 på brouwland.com skulle inte det kunna vara något för er att sälja? Skulle själv kunna tänka mig att köpa ett par sådana..
Mvh Dennis.
Det är ju annars enkelt att få fat rena med PBW utan mekanisk rengöring, och med denna måste man väl ta bort stigröret först.
Men visst skulle vi kunna ta in den, om det är fler som vill köpa den. Jag undrar vad ni andra tycker.
Priset skulle bli som hos Brouwland (ca 350 kr för fattvättaren och 140 kr för extra "tvättlappar".

Tyckte själv det verkade som en fantastisk mojäng. Tills jag insåg att PBW antagligen är billigare, bättre och enklare. Men jag är rätt så säker på att långt ifrån alla delar min uppfattning, så ni borde definitivt ta in dem.
Tjena Dennis!
Inte ska du stå med borrmasking och greja för att få faten rena, fixa en
* Dränkbar pump alt en fontänpump (300-500:- )
* En bit slang och en ölkoppling till fat...
* Slangklämmor
* Ev en T-koppling och en balofix eller annan billig kran med rörgängor..
Resten har du redan hemma (jäshink och lut/PBW)
Om du använder en dränkbar pump sätter du ett stigarrör samt en T-koppling på pumpen.
Stigarröret sätter du ngn form av spraymunstycke i änden (fontänpump här "inbyggt sådant") på och på andra utgången från T-kopplingen en slang plus ölkoppling.
Fontänpump med färdigt stigarrör och utgång för slagspolning. 
Fyll en jäshink med ett par liter varm ex. PBW, sätt ner pumpen och sätt corneliusfatet upp och ner ovanpå.
Stigarröret på pumpen når nu nästan botten på fatet och sprayar varm lut på hela insidan av fatet. På den andra utgången
Har du din ölkoppling som du kopplar på öl ut från fatet, fatets stigarrör blir också blåst med PBW...
Kör ett par minuter och vips så är det färdigt.
Vill man så kan man sätta en Y-koppling på slangen och ha både öl och gaskoppling.
* Denna grunka är även känd som "Doc and Tasty-style Keg cleaner" och du hittar bilder och beskrivning på engelska här -
(Scrolla ner på sidan för bilderna, finns bilder på ett par olika varianter i kommentarstråden)
http://thebrewingnetwork.com/Beer-Gadge … eg-Cleaner

* Här är en demo på en kommersiell variant "Mark's Keg Washer" som bygger på samma princip.
Scrolla ner på sidan så hittar du tre demofilmer på den in action -
http://morebeer.com/view_product/11869/ … sher%0D%0A

Själv tänkte jag lägga till en förgrening med kopplingar till olika slangar och slangkopplingar jag har.
På så vis kan man koppla på och "CIP'a" allt möjligt med den pumpen. Slangar för vört, Ölslangar och tappkranar you name it.
Funkar ju även att sätta en jäshink/better bottle på den eller varför inte en förgrening till flaskor också och slippa pilla med dem en och en

Blir inte (mycket) dyrare än dendär borrmaskinsmojängen.
Dränkbar pump! Att man inte kommit på det tidigare! Mycket bra idé. Nu kan man bara med slangar och kopplingar CIP-rena det mesta av utrustningen.
Annars har http://www.hobbybrauerparadies.com/ en bra grej man komplettera det här med. Två fatventiler (en kolsyra och en vätska) som sitter i ett y-rör med med slangar mm. På den kan man ex. koppla på öltappen (med corneliuskoppling) för renspolning.
Avancerade automatiska bryggverk i all ära men sånt här göra känns som det primära att underlätta i första hand.
Jaja Thomas nu har du gjot så jag fick nya bygg planer.....
Frågan är ju vad som är jobbigast, stå och greja med en borrmaskin eller bygga allt det där ![]()
Även bygga är en hobby...
Kör man på fontänpump så behöver man inte bygga alls, det andra kan ta max 30 minuter att få ihop om man köper rätt delar...
Tror man lider mer, längre och oftare med en borrmaskin, Tänk att fatet är tomt när man är klar med det, inget tippande och hällande eller ryggböjande. Det är semester det ![]()
Kör man på fontänpump så behöver man inte bygga alls, det andra kan ta max 30 minuter att få ihop om man köper rätt delar...
Tror man lider mer, längre och oftare med en borrmaskin, Tänk att fatet är tomt när man är klar med det, inget tippande och hällande eller ryggböjande. Det är semester det
Jo i långa loppet så lider man garanterat mindre
Funkar det inte att fylla fatet med typ PBW-lösning och låta stå en dag och sedan skölja ur? (kanske dum fråga från en icke-fatägare)
Jo i långa loppet så lider man garanterat mindre
Funkar det inte att fylla fatet med typ PBW-lösning och låta stå en dag och sedan skölja ur? (kanske dum fråga från en icke-fatägare)
Jo det funkar, men du behöver ändå skrubba lite manuellt, och montera isär fatet för att få rent i ex stigarröret
Fördelarna med att kunna rengöra med hjälp av en pump utan någon direkt inbördes ordning
1. Använd mindre kemikalier än om man fyller ett helt fat, bra för miljön och mer kostnadseffektivt.
Brygger man större batcher och behöver 2-5 fat per batch så blir det rätt tungt och mycket PBW som ska blandas och stå över natten.
2. Lättare att återanvända kemikalieblandningen och rengöra fler saker med den utan spill, lyftande och hällande. Vilket också kan leda till bättre
hyggien i hembryggeriet. "Äh jag passar på att köra rent alla ölslangar nu också..."
3. När fatet är rent behöver man inte lyfta ett fat fyllt med rengöringsmedel för att hälla ut vilket är bra för ryggen
4. Man slipper pressa ner underarmen genom manluckan för att skrubba (har man lite muskler så får man inte ner armen långt)
5. Att montera isär fatet för rengöring är inte nödvändigt
6. Snabbare än att låta ex. fatet stå i blöt över natten
7. Pumpen kan användas till fler saker ex flasktvättning och tvättning av jäshinkar, plattvärmeväxlare, slangar etc. till och med frugans stora
blommvaser kan få sig en tur och rengörning ![]()
Känns väldigt overkill med maskineri för att tvätta faten. PBW funkar mycket, låt stå 24 timmar / kör 2 ggr om det e riktigt jävlig och ingrodd smuts?
Känns väldigt overkill med maskineri för att tvätta faten. PBW funkar mycket, låt stå 24 timmar / kör 2 ggr om det e riktigt jävlig och ingrodd smuts?
Mer utrustning - desto roligare hobby??
MartinJ, jag tror du missat poängen lite...
Räkna gärna på din metod om du som Dennis behöver 8 fat/batch = 300kg lyft och 300L PBW = 48H+ planering och arbete.
Eller 10Kg lyft, 5L PBE och 60 min samtidigt som du kan ex. äta middag med din familj.
20:- Kan det lätt vara värt per gång (x15) för att kunna fata en öl en torsdag kväll för att kunna ha helgen fri...
Eller tänk att diska 454 flaskor/ batch, skulle det inte vara värt 20:-/gång ? (FF 15ggr)
Tänk bara att kunna ställa i från sig fatet och låta det bli rengjort undet tiden medan du gör annat nyttigt under tiden.
Jag tycker grejen är genial och ett bra sätt att spara både tid och pengar. (Linux is free if your time is worthless)
Jobbigt att man blev sugen på att brygga mer och större bara för att använda CIP-lösningar. Damnit.
Linux is free if your time is worthless
Det där retar gallfeber på mig varje gång. Ett perfekt exempel på hur man med en klatschig formulering kan få folk att tro på en fullständig lögn.
Därmed inte sagt att resten av ditt inlägg var osant, bara citatet som triggade en allergisk reaktion.
Thomas Fransson skrev:Linux is free if your time is worthless
Det där retar gallfeber på mig varje gång. Ett perfekt exempel på hur man med en klatschig formulering kan få folk att tro på en fullständig lögn.
Därmed inte sagt att resten av ditt inlägg var osant, bara citatet som triggade en allergisk reaktion.
![]()
Thomas, du har visserligen en bra poäng. Jag hanterar inte den mängden fat till en bryggning.
Jag fyller dock mitt fat med pbw när det är tomt, och oftast inte x antal fat som blir tomma samtidigt. Men som sagt vi alla jobbar olika ![]()
Linux is free if your time is worthless
Haha, där trampade du tydligen på en öm tå!
Efter att ha tvingats tillbaka till Windows efter många år med Mac och sedan Linux kan jag inte låta bli att göra följande liknelse: se upp så du inte betalar för en lösning som mycket riktigt snabbt och smidigt tvättar faten automatiskt. Sedan får du ägna dubbelt så mycket tid åt att rengöra tvättutrustningen, och ringa på support stup i kvarten. För att inte tala om att utrustningen envisas med att tvätta alla möjliga saker du inte bett om, inklusive kalsongerna och finporslinet. Samtidigt. ![]()
En annan parallell är vår robotdammsugare. Det tar längre tid att göra rent roboteländets alla små borstar, hjul och andra manicker än att dammsuga golven med den gamla hederliga dammsugaren.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Humlegården → Fatrengörnig