Ökad verkningsgrad
Hej
Skaffat mig en ny mäskutrustning, en hink i hink, alltså ungefär som en hink i hink men nu utan falskbotten samt avtappning. Jag har superisolerat ytterhinken med liggunderlag samt täcken och några lager filtar. Allt ordentlig åtdraget med 3 spännband runt isoleringen.
Mäskning
Bryggde i dag en lageröl på 6 kg Pilsnermalt, den tänkta volymen var 23 liter med ett OG på 1056. Den nya hink i hinken höll tempen mycket bra, förvärmde den först med 20 l kokande vatten i 10 min. Det vattnet hällde jag sedan över min kylspiral för att få den i god form
Av lite olika anledningar så blev mäsknings tiden längre än normalt ca 120 min. Jag tappade 3 grader under den tiden, från 66 c-63 c, det kan jag leva med.
Lakning
Jag flödeslakar alltid. Det är lite bökigt att få inflöde =utflöde, det funkar nästan aldrig, får alltid mer kvar i lakhinken än jag önskar. Men det löser sig oftast genom åren att man lär sig att stoppa inflödet av lakvatten ca 5-7 liter innan du når din tänkta volym.
Alltså önskar du dig 27 liter färdig vört så stoppar du inflödet när du nått ca 20-22 liter, det rinner oftast på till 27 liter.
Denna bryggning i dag så lät jag all s.k "självrunnen vört" rinna ut, alltså jag hade ventilen öppen som vanligt med ett flöde på ca 0,45 l/min samt lät det rinna på Jag samlade upp ca 11 liter vört med ett SG på 85.
Sedan så pytsade jag i 3 liter lakningsvatten i 4 omgånger, sammanlagt 12 liter.
Jag lät varje omgång rinna ut tills jag märkte att det började ta slu, fick öppna ventilen allt mer.
Jag samlade upp sammanlagt 26 liter med ett SG på 62. Det gjorde en verkningsgrad på nästan 90 %
26*62/1800 = 89,5 % (1800 = dom 6 kg Pilsnermalten = 6 kg *300 ö = 1800)
Sista 5 åren så har verkningsgraden legat på ca 70-73 %
Bo