Kylning av lager
Då jag inte har tillgång till kallkällare, eller jordkällare undrar jag
hur ni kall jäser er öl. Letar som en galning efter ett äldre kylskåp
som rymmer en jästunna. Tips på var man kan hitta ett sånt
mottages tacksamt.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Kylning av lager
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Då jag inte har tillgång till kallkällare, eller jordkällare undrar jag
hur ni kall jäser er öl. Letar som en galning efter ett äldre kylskåp
som rymmer en jästunna. Tips på var man kan hitta ett sånt
mottages tacksamt.
Jag har en standard kyl fullhöjd som jag styr med humlegårdens universaltermostat.
Nackdelen med att bara ha en kyl är så klart att man får svårt att hålla vettig serveringstemperatur på resten av ölen när man jäser ale.
Jag kikade som hastigast på blocket i jönköping och hittade en kombinerad kyl och sval för 300:-
http://www.blocket.se/jonkoping/Kylskap … 17&w=1
Kyl och sval var mitt första val tidigare just pga två olika termostater och zoner = serveringstemp i kylen och jästemp i svalen.
Olyckligtvis hittade jag ingen själv. Men kolla på blocket och eniro, det brukar finnas företag som köper och säljer begagnade kylskåp.
Funderar just på om en vinkyl skulle funka bra för detta ändamål. Undrar om en jäshink får plats. Kanske behöver man då inte någon extern termostat heller. Vore ju en ganska smutt lösning med ganska hög "wife acceptance factor" ![]()
Har man fru och bor i lägenhet eller litet hus måste man ofta gå via liten fint för att ta in ett skåp. Börja med att det ska stå i förrådet eller nånstans. Sen att man måste ta in det för rengöring. Då måste det så klart provas när det är inne åxå. Sen har det hittat sin plats och hon tycker det är bra att få ha den andra kylen för sig själv. Problemen börjar när man börjar prata om serveringskylen.......
Hej
För länge sedan hade jag en kyl/sval.
Den hade kylningen och avkännare uppe.
Den hade en platta mellan kyl o svaldelen.
I ena läget var det en kyl/kyl och andra läget en kyl/sval.
Kanske är lätt fixat.
/Kjell
Tack för svaren, ska undersökas!
Hade turen att hitta ett begagnat kylskåp av mera kommersiell typ på Blocket. Vredet möjliggör temperaturer mellan +-0 till +10 grader. 
Hade turen att hitta ett begagnat kylskåp av mera kommersiell typ på Blocket. Vredet möjliggör temperaturer mellan +-0 till +10 grader.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/25_kyl.jpg
Finfint skåp!
Får jaga runt lite på Blocket å se vad jag kan hitta!!
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Kylning av lager