Nybörjarfrågor

Hej,

efter en stunds funderande har jag bestämt mig för att pröva på det här med ölbryggning, i formen av extraktbryggning.

Jag tänkte göra det enkelt för mig, och har valt följande recept som jag matat in i Beersmith. Jag skulle bli jätteglad om ni har möjlighet att ta en titt och komma med lite åsikter/förslag etc.

Tack på förhand!

Recept:

Style: Blonde Ale
TYPE: Extract
Taste: (30.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 3.60 l
Post Boil Volume: 3.07 l
Batch Size (fermenter): 10.00 l
Bottling Volume: 8.49 l
Estimated OG: 1.054 SG
Estimated Color: 11.1 EBC
Estimated IBU: 22.4 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72.00 %
Est Mash Efficiency: 0.0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
1.80 kg Muntons Light malt extract (10.0 EBC) Extract 1 100.0 %
70.00 g Saaz (PGW) [3.30 %] - Boil 60.0 min Hop 2 19.2 IBUs
1.0 pkg Nottingham Yeast (Lallemand #-) [23.66 m Yeast 5 -
20.00 g Saaz (PGW) [3.30 %] - Boil 15.0 min Hop 3 2.7 IBUs
10.00 g Saaz (PGW) [3.30 %] - Boil 5.0 min Hop 4 0.5 IBUs

Mash Schedule: Single Infusion, Light Body, No Mash Out
Total Grain Weight: 1.80 kg
----------------------------

Sv: Nybörjarfrågor

Kanske inte så mycket med receptet att göra, men du har inte möjlighet att koka större volym än 3 liter? Jag tror det kan bli så pass hög koncentration av sockerämnen att det lätt kommer brännas alternativt karamelliseras väldigt mycket. Sedan kommer dina 100g humle suga upp en stor mängd vört med.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Min största kastrull rymmer 7 liter (upp till kanten), och jag tänkte att man borde ha lite marginal så det inte kokar över. men, jag borde kunna öka till 5 liter utan problem?

http://3.bp.blogspot.com/_CmsQGCb7Ty4/TDYwULculFI/AAAAAAAAApk/eChhe_eJN24/s320/Paul_IPA+025.JPG

Det går att koka med rätt liten marginal, om man håller koll på det hela tiden. Är framförallt när det precis når kok samt vid när du tillsätter humlen som det är som störst risk för överkok. Bara vara beredd och röra som fan eller ha en sprayflaska med kallvatten till hands och spraya loss på koket så slipper du att det kokar över. Bilden är från innan jag skaffade större kastrull.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

En fördel med extraktbryggning är att man kan koka en mindre mängd med ett kokkärl som får plats på en vanlig spis. Normalt går man emellertid  inte ner mer än till hälften av den slutliga mängden just för att undvika det Chubb påpekar. Om du kokar 5 l som spädes till 10 l är det helt ok.

Chubb : Precis en sån kastrull har jag smile Ok, då får jag vara redo med sleven när det är dags att koka!

Kalle: Ok, då ska jag sikta in mig på 5 liter.  Har du möjligtvis de värden man ska skriva in i Beersmith om man använder en kastrull och kokar 5 liter?

Ett tips som jag fick nånstans på nätet (har ft glömt var) var att lägga i ett halvdussin humlepellets precis innan det ska till att koka, det dämpar skummandet. Jag testade själv i går och det verkade funka!

Olefattguy : Jag tänkte köra med pelletsen i humlestrumpa för att undvika att behöva filtrera, men det låter som en bra idé.

Jag har räknat om lite nu för en större kokmängd, så hoppas det går bra. Blir till att brygga nu i veckan.

olefattguy skrev:

Ett tips som jag fick nånstans på nätet (har ft glömt var) var att lägga i ett halvdussin humlepellets precis innan det ska till att koka, det dämpar skummandet. Jag testade själv i går och det verkade funka!

Eller nja. Jag gjorde det en gång, vände ryggen till nån sekund och då kokade ca 50-70 procent av bitterhumlen över. Inte sådär vidare kul. Om bara lite vört kokar över gör ju inte så mycket.

När jag kokar en vörtnivå nära kastrullkanten låter jag det koka upp och justerar temparuren till ett jämnt rullande kok innan jag tillsätter humle.

Lugn och fin, ingen idée att jäkta på det.