Lågt utbyte

Hej alla,
jag behöver lite hjälp med att klura på det dåliga utbyte jag upplever att jag har.
Har kommit igenom 3st. bryggningar och det gemensamma med dessa är att jag verkar ha ett dåligt utbyte, det ligger på 50-60%.
Jag mäskar och lakar i en elgryta, jag har provat både med bazooka filter och en insatssil.
Har använt mig av färdig krossad malt (Viking) och nu sist corona mald malt (Maris Otter).
Lakvattnet ligger runt 76-78 grader C.
Till min hjälp att räkna på utbyte så använder jag mig av BeerSmith.
Har läst att pH kan ha en påverkan på utbyte, men till vattenbehandling har jag inte kommit och har inga pH-stickor.

Ölen smakar kanon men man vill ju ha mer så att den räcker längre.

Sv: Lågt utbyte

Ålrajt, det är många många saker som påverkar utbytet, så det är väl bara att vi går igenom dem. Jag drar vad jag kommer på på rak arm, så kan väl ni andra fylla på med vad jag missar. När det gäller utbyte så är det de små detaljerna som gör hela skillnaden. The devil is in the details.

- För det första är det två olika utbyten som spelar in: konverteringsgrad och lakeffektivitet. Det är produkten av dessa två som ger ditt slutgiltiga utbyte. Lyssna gärna på det utmärkta avsnittet av Basic Brewing Radio med Kai Troester som reder ut begreppen.

- Det viktigaste på kort sikt är att försäkra sig om att konverteringsgraden är maxad. Konverterar du ordentligt i 90 minuter? Rör om hela mäsken då och då, särskilt i början?

- När det gäller lakeffektiviteten så kan man skaffa sig en uppfattning om sin "baslinje" genom att köra satslakning. Även om man inte vill fortsätta med det i framtiden kan det vara ett bra sätt att se hur ens grundeffektivitet är. Du mäskar som vanligt, men när du sedan skall laka så tömmer du först ut all vört ur mäsken. Därefter tillsätter du allt lakvatten, rör om ordentligt, recirkulerar, och tappar sedan ut lakvörten. Så gör jag när jag brygger normalstark öl, och jag har en konstant brygghuseffektivitet på 75%. Plus minus en halv procent eller så.

Du kan ju börja där, och se var du hamnar. Du har ju inget att förlora, från 50-60% kan det bara bli bättre, inte sämre.

Think globally. Drink locally.

Jag hjälpte en jobbarkompis som gjorde sin andra helmaltsbyggning förra veckan. Han använde också vikingmalt och han hade 51 procents utbyte första gången. Inför andra mäskningen så ökade han mäskvattenmängden och rörde om bättre i mäsken plus lakade lite långsammare och vips så hade han 83 procent utbyte. Som sagt finns många saker det kan bero på men dessa punkter hjälpte honom iaf.

peps / thobbe det här låter klart lovvärt.

Det där med att röra har jag nog missat, jag har bara rört runt i gytan i början ca. 10 min sedan låtit det stå tills det är dags att laka ur.
Har inte heller rört runt när jag fyllt på med lakvatten eller skilt lak och vört åt. Skall definitivt prova det nästa gång.
Tiderna har legat på ca. 90 - 120min så det känns OK. Hur länge kan man mäska om man kan hålla temperaturen?
Finns det någon bortre gräns?

Det med att laka långsamt tar jag också till mig. Vad kan man säga är att laka långsamt? 1liter/min? Bara för att få en känsla för långsamt.

0,5 liter/min är den rekommenderade lakhastigheten vid flödeslakning. Sedan kan det behöva gå ännu långsammare i vissa fall, man får prova sig fram.

Du kan mäska över natten om du vill, det finns folk här på forumet som gör det utan problem. Rimligtvis borde det påverka förjäsbarheten (uppåt), men jag har själv aldrig provat. 90-120 minuter är alldeles utmärkt.

När det gäller omrörningen vid lakningen så gäller det bara om man satslakar. Om du flödeslakar så skall du inte röra om i mäsken efter filterbädden har satt sig. Men under själva mäskningen är det en bra idé att röra om lite då och då så att man fördelar om vätskan och enzymerna lite.

Jag flödeslakar alltid och ligger på c:a 80%, det slår aldrig fel.
jag använder följande kriteria.

Mäsk - 2,5 - 3l vatten per kg malt.
Mäsk vatten + lakvatten ~ maltvikt  * 6.

Så i en 7l kastrull. 5,25l vatten 2,1kg malt. (det blir absolut smockfullt)
till det 8l lakvatten 8 + 5,25 = 13,25    6 * 2,1  = 12,6, ungefär efter formeln.

Mäskbädden skall vara hög och smal, så att lakvattnet får rinna mycket.
Så mäsk kastrullen skall vara hög.
Jag rör om i minst 10min i början för att få bort alla klumpar. Gör man
det ordentligt behöver man inte röra om igen.

Lakningen skall ta 50 -60 min. man räknar inte flödet, utan tiden. större
mäsk kräver mer vatten för samma flöde, med tiden är alltid samma.
Lakvattnet skall vara 75-80 grader.

Skål
/Bf

peps
bra input om skillnaden mellan satslakning och flödeslakning,
det blir satslakning ett tag till men är helt klart sugen på flödeslakning

bryggfånen
tyvärr är min gryta bred och låg och jag vill hålla ned antalet kastruller, men förstår principen med att det borde ge ett bättre utbyte med en hög och smal bädd

nästa bryggning blir om 2-3 veckor, återkommer och rapporterar förhoppningsvis om grymma utbyten

Bra poäng i bryggfånens inlägg om maltbädden och att lakvattnet skall få maximal exponering för malten. Observera dock att det gäller flödeslakning. Flödeslakning kan ge bättre utbyte än satslakning, men till priset av en del tricksande (t.ex. maltbäddens djup och långsam lakning) för att undvika kanalbildning, igensättning etc.

Klart du skall prova flödeslakning, många använder det och gillar det. Men tills vi fått ordning på ditt utbyte vore det nog bäst att hålla antalet parametrar nere.

bryggfånen skrev:

Jag flödeslakar alltid och ligger på c:a 80%, det slår aldrig fel.
jag använder följande kriteria.

Mäsk - 2,5 - 3l vatten per kg malt.
Mäsk vatten + lakvatten ~ maltvikt  * 6.

Så i en 7l kastrull. 5,25l vatten 2,1kg malt. (det blir absolut smockfullt)
till det 8l lakvatten 8 + 5,25 = 13,25    6 * 2,1  = 12,6, ungefär efter formeln.

Mäskbädden skall vara hög och smal, så att lakvattnet får rinna mycket.
Så mäsk kastrullen skall vara hög.
Jag rör om i minst 10min i början för att få bort alla klumpar. Gör man
det ordentligt behöver man inte röra om igen.

Lakningen skall ta 50 -60 min. man räknar inte flödet, utan tiden. större
mäsk kräver mer vatten för samma flöde, med tiden är alltid samma.
Lakvattnet skall vara 75-80 grader.

Hej

Jag flödeslakar oxså. Intressanta siffror, kan va att ha i minne.

Jag läste en artikel i BYO  mars/april 2008 om lite olika lakningsmetoder, både kommersiella samt för oss hembryggare, fördelar/nackdelar med flödeslakning kontra batchlakning

Som det mesta i livet så finns det både fördelar och nackdelar.

En nackdel med batchlakning : ("The mainconcern with batchlakning is oxidations of tannins,) eftersom ytan hela tiden är fri från vatten

En nackdel med flödeslakning: Svårt att hålla inflöde emot utflöde, hur mycket lakvatten? när skall du stoppa lakvattnetsflödet, men du verkar ju ha bra koll på det, bryggfånen.

Enligt artikeln så finns det ett tredje sätt, en sorts kombi av både flödes samt batchlakning.

Efter vorlauf (recirk), innan så räknar du ut enligt batchlakning hur mycket lakvatten som behövs. Du delar upp den volymen i 3 delar, går det åt 18 liter lakvatten så blir det 3 lakningstillfällen. Du häller på alla 6 literna ovanpå mäsken, ingen omrörning. Öppnar ventilen  och låter flödet bli mycket långsamt.

När du har ca 2-3 cm lakvatten kvar ovanpå ytan så släpper du på nästa 6 liter, sen en gång till.

Med en kniv så skär du då och då ett rutmönster någon dm ner i lakbädden då och då, ungefär som knivarna i en kommersiell lakbädd.

I dag bryggde jag en veteöl på 25 liter. Jag testade metoden ovan, lakvolym i 3 delar. Det funkade ok, verkningsgraden som jag brukar ha låg kvar på samma %.

Fördelen var att man hela tiden inte var fast vid lakkärlet, det tog ju en viss tid att få lakvattnet att sippra igenom.

Eftersom det var den första gången jag testade så vet jag inte hur ok det är på lång tid, Jag häller alltid mitt lakvatten i en vattenkanna, tycker med det att jag får en jämn spridning av lakvattnet.

Kan va värt att testa, sparar inte totalt tid, men man kan göra något annat under tiden

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Det är inte så svårt att få till flödet. Första gången hackar det lite fram och tillbaka
sen blir det klock rent. Jag brukar recirkulera med högre flöde för att det ska gå
fort, jag vet inte om det splar nån roll, jag gjort det i normal takt också och inte
märkt nån skillnad. För mig är smaken primär och klarheten sekundär så vanligtvis
underrecirkular jag lite grann. Recirkuleringen excluderar jag från laknings tiden.

Innan lakningen vet du hur mycket vört du kommer att få enligt beräkningarna
ovan. Du vet också var den volymen befinner sig i uppsamlings kärlet. Nuförtiden
kan jag uppskatta med ögonmått annars kan man mäta eller räkna ut det.
Sen tar du ochså reda på var 1/3 , 1/2 och 2/3 befiinner sig. Sen är det bara att
köra. Hinner du till 1/3 innan 1/3 av tiden har gått, är det bara bromsa och
tvärt om osv... Efter 1 eller 2 lakningar sitter det i ryggmärgen.

Det är viktigt att ha ett praktiskt "strypdon" så att det är enkelt att reglera födet.

För mig verkar batchlakningen mycket mer omständig så jag kommer nog inte
att prove efterssom det här fungerar suveränt. Däremot skulle jag kunna tänka
mig en påse för weiss efterssom silar har en tendens att sätta igen med vete malt.

Skål
/Bf

Techno skrev:

En nackdel med batchlakning : ("The mainconcern with batchlakning is oxidations of tannins,) eftersom ytan hela tiden är fri från vatten

Det där förstår jag inte riktigt, maltbädden är ju under ytan hela tiden, utom precis när man tömt ut första vörten och skall fylla på den andra. Och vid satslakning tömmer man ju så fort det bara går.

bryggfånen skrev:

För mig verkar batchlakningen mycket mer omständig så jag kommer nog inte att prove efterssom det här fungerar suveränt.

Själva principen är enkel, men allting beror förstås på utrustning och sådant. Min mäsktunna är rejält stor, så jag kan köra vilket som. Oftast blir det satslakning eftersom det går så mycket fortare, plus att det hjälper mig hålla utbytet konstant på 75%. Med flödeslakning blir det lätt mycket högre utbyte, och det vill jag inte ha. Undantaget är öl med hög OG, där finns det inget som klår flödeslakning, åtminstone i mitt system.

Lustigt att man kan känna så olika för olika metoder. Jag har aldrig flödeslakat men tycker det verkar mycket krångligare. Satslakning skulle jag inte beskriva som krånglig eller omständlig men oas har jag ju inget att jämföra med. För att slippa stå och hälla på eller ha ytterliggare ett kärl där man styr flödet med ventil så tycker jag satslakning är smidigt. Bara att tömma ut första satsen, i med andra, röra om, vänta 5-10 min, recirkulera och öppna ventilen igen. Smidigt tycker jag och utbytet är hyfsat konstant mellan 75-80%. Att det skulle ge oxidation är en möjlighet men det är väl delvis avhängigt hur djup maltbädden är. En del luft kommer förstås ner i slutet. Spelar det roll? Vet inte. Nu har jag iofs en misstanke om en mycket diskret oxidativ felsmak i många av mina öl men jag är rätt säker på att den i så fall kommer från den kalla sida när ölet är färdigjäst.

Mvh
Love

Det är nog rätt som peps säger, Det beror på vilken utrustning man har och är villig
att fixa till. Jag gör mest små satser runt 10l. Då kan jag använda min 7l pasta
kastrull som mäsk kärl. Dom gånger jag gör större sattser kompletterar jag med
extrakt. På det sättet kommer jag undan med minimal utrustning. Skulle jag
batchlaka måste jag bygga ett nytt kärl med ventil i botten. Nu behöver jag bara
en laksil och några slangar, resten är vanlig köksutrustning.

Brandemannen: Flödet är för mig är konstant under hela lakningen utom under
recirkuleringen, men det är en timmes jobb att pytsa på, fast för mig är det rena
nöjet.

Skål
/Bf

Det nämndes i förbigående ovan. Vid flödeslakning får man passa på att det inte blir "kanaler" i lakbädden så lakvattnet lätt och obehindrat kan passera utan att dra med sig nyttigheterna. Man behöver inte röra om men kan skära lite i mäsken med en kniv kors och tvärs utan att att gå ner ända ner till där filteranordningen sitter.

Man får också se till att man inte håller på för länge - snålheten bedrar visheten. Man får då nästan alltid med tanniner så att ölet smakar kärvt.

Sammantaget så är det nog enligt min uppfattning enklare att satslaka. Man slipper att hela tiden passa på flödet och vattennivån samt när lakningen ska avbrytas.

"Man får också se till att man inte håller på för länge - snålheten bedrar visheten. Man får då nästan alltid med tanniner så att ölet smakar kärvt."

Mät upp vätske mängden och ha koll på födet, inga problem. Mäsken kommer naturligtvis
inte att vara helt homogen, det är en av anledningarna till det långsamma flödet.  Ha hela
tiden vatten nivån någon cm över lakbädden.
Har alldrig märkt några problem med eventuella kanaler, ligger kostant på 80%.

Skål
/Bf

Nu glider jag iväg från trådens ämne lite, men lilltösen har blivit sjuk, så jag har fått en impromptu bryggdag såhär mitt på en måndag. Passade på att kolla klockan när jag startade lakningen och 20 minuter senare hade jag ~30 liter vört på spisen. Och då är det en hefeweissen med 50% mältat vete.

Men som sagt, ingen skugga skall falla över flödeslakning, jag använder det själv till och från och resultatet är precis lika bra. Utom utbytet som (i mitt system) blir bättre med flödeslakning, på gott och ont.

OK efterssom vi redan har divergerat.
Min nästa batch ska ochså bli en Tysk weiss (på påse), vilken jäst tänker du använda?

Skål
/Bf

bryggfånen skrev:

OK efterssom vi redan har divergerat.
Min nästa batch ska ochså bli en Tysk weiss (på påse), vilken jäst tänker du använda?

Hehe, jag har smackat en Weihenstephan som jag hoppas skall vara pigg och igång lagom till pitch om några timmar. Än så länge är det inte mycket aktivitet i påsen, så jag funderar på om jag skulle dra igång magnetomröraren.

Jag hade en idé om att krydda en del av ölen med kanel, men nu lutar jag åt att strunta i det och bara kegga upp alltihop och ha som en fräsch sommaröl.

Till originalpostaren vill jag bara förtydliga, inser att det ser lite konstigt ut att jag föreslår att du skall satslaka och sedan säger jag å andra sidan att utbytet blir bättre med flödeslakning, och det var ju just utbytet du ville ha upp. Vad jag menar är att det är inga problem att få 75% utbyte med satslakning, så det finns ingen anledning att nöja sig med mindre än så. Att ha bra koll på vattenvolymerna både i mäsken och i lakvattnet så man landar på rätt volym efter kok är nog det enskilt viktigaste för att få ett bra utbyte.

19 Senast ändrad av bryggfånen (2011-05-23 13:08:38)

Får man kanske ödmjukast be om ny tråd som följer detta event?
Ja ska tillägga att mina Weiss'ar inte har blivit så tillfredsställande som
jag önskar.

Skål
/Bf

Varit bortrest och inte kunnat följa tråden,
läser nu med glädje alla förslag och ser att det finns alla möjligheter till ett bra utbyte både vid sats- och flödeslakning,
bästa metoden för den ena eller andra sättet verkar bero på vilken utustning man har tillgång till.
Jag börjar med förslagen jag fick på satslakningen då det ligger närmast tillhands för hur jag gjort hittills.
Sedan skall jag absolut pröva flödes för att se hur det funkar med min utrustning
Med alla tester så borde man få en massa öl, hmm måste nog skaffa fler flaskor. smile