bryggfånen skrev:Jag flödeslakar alltid och ligger på c:a 80%, det slår aldrig fel.
jag använder följande kriteria.
Mäsk - 2,5 - 3l vatten per kg malt.
Mäsk vatten + lakvatten ~ maltvikt * 6.
Så i en 7l kastrull. 5,25l vatten 2,1kg malt. (det blir absolut smockfullt)
till det 8l lakvatten 8 + 5,25 = 13,25 6 * 2,1 = 12,6, ungefär efter formeln.
Mäskbädden skall vara hög och smal, så att lakvattnet får rinna mycket.
Så mäsk kastrullen skall vara hög.
Jag rör om i minst 10min i början för att få bort alla klumpar. Gör man
det ordentligt behöver man inte röra om igen.
Lakningen skall ta 50 -60 min. man räknar inte flödet, utan tiden. större
mäsk kräver mer vatten för samma flöde, med tiden är alltid samma.
Lakvattnet skall vara 75-80 grader.
Hej
Jag flödeslakar oxså. Intressanta siffror, kan va att ha i minne.
Jag läste en artikel i BYO mars/april 2008 om lite olika lakningsmetoder, både kommersiella samt för oss hembryggare, fördelar/nackdelar med flödeslakning kontra batchlakning
Som det mesta i livet så finns det både fördelar och nackdelar.
En nackdel med batchlakning : ("The mainconcern with batchlakning is oxidations of tannins,) eftersom ytan hela tiden är fri från vatten
En nackdel med flödeslakning: Svårt att hålla inflöde emot utflöde, hur mycket lakvatten? när skall du stoppa lakvattnetsflödet, men du verkar ju ha bra koll på det, bryggfånen.
Enligt artikeln så finns det ett tredje sätt, en sorts kombi av både flödes samt batchlakning.
Efter vorlauf (recirk), innan så räknar du ut enligt batchlakning hur mycket lakvatten som behövs. Du delar upp den volymen i 3 delar, går det åt 18 liter lakvatten så blir det 3 lakningstillfällen. Du häller på alla 6 literna ovanpå mäsken, ingen omrörning. Öppnar ventilen och låter flödet bli mycket långsamt.
När du har ca 2-3 cm lakvatten kvar ovanpå ytan så släpper du på nästa 6 liter, sen en gång till.
Med en kniv så skär du då och då ett rutmönster någon dm ner i lakbädden då och då, ungefär som knivarna i en kommersiell lakbädd.
I dag bryggde jag en veteöl på 25 liter. Jag testade metoden ovan, lakvolym i 3 delar. Det funkade ok, verkningsgraden som jag brukar ha låg kvar på samma %.
Fördelen var att man hela tiden inte var fast vid lakkärlet, det tog ju en viss tid att få lakvattnet att sippra igenom.
Eftersom det var den första gången jag testade så vet jag inte hur ok det är på lång tid, Jag häller alltid mitt lakvatten i en vattenkanna, tycker med det att jag får en jämn spridning av lakvattnet.
Kan va värt att testa, sparar inte totalt tid, men man kan göra något annat under tiden
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20