Systembolaget=Gilla
Hej
I går fick jag mina Cooper Best extra Stout 11271. Jag är hyfsat nöjd med ölet, jag har smakat bättre stouts men oxså mycket sämre. En fördel är att ölet har jästfällning. Det var absolut en orsak att jag beställde några flaskor. Jag pytsade i bottenslatten från 3 flaskor samt gjorde en kultur på 1 dl spraymalt. Nu har jag skakat E-kolven sanrt i 12 timmar, skall bli spännande och att se om jag får i gång kulturen.
Att Cooper fått så dåligt rykte måste till stor del bero på domsjälva. Det är ju ett hyfsat stort samt respektabelt bryggeri, samt att stouten är absolut inte oäven.
Jag tror inte egentligen att själva extraktet i burkarna som säljs är dåligt, det är själva torrjästen samt den enormt höga sockermängden som rekomenderas.
Är det själva jästen som är sämre än Fermentis eller Danstars sorter? Skulle en Fermentis US-05 i stället för Cooperjästen ge samma resultat om det var den som satt klistrad under locket på ölsatsen?
Sen till själva subjectet. Det är ju absolut tack vare att vi har ett systembolag som gör att jag ute i obygden kan både dricka samt försöka få i gång själva jästen.
Skulle ölförsäljningen va fri eller på licens, aldrig i livet att jag skulle ha en ev jäst från Cooper på G. Det är tack vare systemet vi oxså utanför tullarna kan smaka öl från hela världen.
Vissa saker skall va inom samhällets ramar, polisen, domstolar, alkoholförsäljning,
Samhället mår bättre utan en nattväktarstat.
Bo