WLP645 Brettanomyces claussenii

Brukar ni lagerföra denna? Och i såna fall när kan den komma in igen?

Sv: WLP645 Brettanomyces claussenii

tar gärna en påse/tub när vi väl är i farten

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

Det är ju en s.k. Private Collection strain d.v.s. en tillfällig g(j)äst som dyker upp då och då - jag har ingen koll på hur ofta men Humlegården vet väl. Senast var april-juni 2010. Det kan väl vara så att några påsar kan ligga kvar på lager lite längre beroende på efterfrågan. Det är dock ingen vanlig Activator- påse utan en annan "korv" som inte ska smackas.

4 Senast ändrad av jkjen (2011-03-30 23:05:29)

Hejsa,

Björn: Jeg tror du har blandet WhiteLabs og Wyeastlabs sammen.

Så vidt jeg ved er det en brettanomyces stamme, som er i Whitelab's ordinære program. Det ser dog ikke ud til at Svante har den i sit program. Der findes i øvrigt en tilsvarende fra Wyeastlabs (Brewers Choice 5112). Denne findes hos Svante - i skrivende stund har han 2 på lager. Jeg vil mene at de to leverandørers produkter er temmelig ens ...

Nja, jag blandade nog inte ihop egentligen men jag läste inte så noga - jag såg bara att det stod Brettanomyces claussenii - jo - det är nog samma jäst hos båda leverantörerna. Jag har för övrigt en bortglömd, stinn Wyeast-"korv" (den svällde och svällde med tiden),  med utgånget datum, i kylen -men den går nog att skala upp så småningom.

Både Wyeast och White Labs har Brettanomyces claussenii.

Wyeasts heter 5151PC, där PC står för Private Collection. Det är fina ord för att jästen inte finns tillgänglig annat än vid tillfälliga gästspel... Givetvis passar vi på att köpa hem när det finns att få hos Wyeast.

White Labs heter WLP645 och finns tillgänglig som standard. Jag lägger in den i vårt system nu så att vi tar hem den nästa gång och sedan behåller vi den i vårt program. Bör dyka upp i shoppen om 1-2 veckor.

-- Svante

Fint, då blir jag glad smile

Härligt, glada kunder är vår livsluft! smile

-- Svante

Tilläggas skall väl även att det sägs vara en viss skillnad på White Labs och Wyeasts Brettanomyces claussenii, så de är ju inte helt utbytbara (ungefär som att alla Sacharomyces cerevisiae inte är samma, annars hade listan över jäst i webshopen blivit ganska kort..... wink )
Ser fram mot WLP645. Har inte prövat denna än, men hört mycket gott om den.

/Calle

Sådär, då var en förkultur på Claussenii satt. Det ska bli en 100% Brett öl om någon vecka.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Bare%20brett.JPG
Buteljering på champagneflaskor av en 100% Brett Claussenii öl. Både ekad och ordentligt torrhumlad. Primärjäsning i två veckor och på sekundär en månad, jästen betedde sig ungefär som en vanlig öljäst med OG på 1,055 och FG på 1,010. Ska bli mycket intressant med en provsmakning om en månad eller två. Karaktären vid flasktappning var mycket humle och fruktig jäst med vaga stalltoner och kanske en aning ek men troligen bara för att jag vet att den ska finnas där, kommer väl troligen framträda tydligare när humlen fått lugna ner sig med lite lagring.

Najs!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Bare%20Brett2.JPG
Då var brygden sniffad, smakad och svald. Inga större förändringar från tidigare förutom att ölen känns mer balanserad om än lite bitter fortfarande. Den påminner om en Orval fast med en mildare stallton och mindre utjäst. Lite blommig humle, särskilt initialt och när ölen är kall. Mer stalldoft som dock varierar intressant i karaktären ju varmare ölen blir. Lite mörk karamell och lite tropisk frukt finns också där. Ek, nej. Smaken är inte åt det rökta lite animaliska bretthållet utan mer en mjuk maltighet med ganska mycket humle och en del aprikos och läder. Bitter i den långa eftersmaken som också bär en hel del spår av en lätt brettkaraktär. Misstänker att ölen behöver ännu mer tid för att utvecklas och lugna ner beskan ytterligare lite grann för att ölen ska nå sin topp. Men helt klart en fin öl som passade mycket bra ihop med surdegsbaguette, gorgonzola och hemgjord portvinsspetsad citronmarmelad.
Skål wink

Tänkte att jag skulle uppdatera denna tråd när Brettanomyces är på tapeten på bryggradion. Detta gäller alltså en öl bryggd på 100% WLP645 Brettanomyces claussenii.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/Claus%201a.JPG
http://www.humle.se/punbb/images/upload/Claus%202a.JPG
Som ni ser på bilderna är ölen bärnstensfärgad, lätt kolsyrad och med ett litet fint smutsvitt skum. Aromen är helt klart ananas, kokos, fuktigt läder men inte stall, sött té en aning av blommor och vitt vin. Smaken är mycket speciell. Ganska fyllig med massor av kokos, syrliga? kolakarameller en hint av sherry och mjuk beska. Komplex eftersmak som faktiskt är ganska torr med lite träig lätt syrlig karaktär.

Ölen bryggdes för ett och ett halvt år sedan och jag tror den är helt färdig nu. Skulle jag ändra på något så är det lite kraftigare primning (använde 7,3g/l) men annars är jag mycket nöjd. Brett är kul, och gott!