Själva landningen

Hej alla

Så lät det i juli 1969:

60 sek

forward

2.5 half?

(kontakt "spröten syns)

Contact lights

ok engine stops

Bo (Trimmad moppe)

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Själva landningen

Techno skrev:

Hej alla

Så lät det i juli 1969:

60 sek

forward

2.5 half?

(kontakt "spröten syns)

Contact lights

ok engine stops

Bo (Trimmad moppe)

http://www.youtube.com/watch?v=JnWP1OsXhwg

Hej

Skillnaden mellan Contact light alltså "spröten"  som når månen till engine stop är ca 3-4 sek. helt ok by me. Jag tror på landing 1969

Rätt fantastiskt, va?  Vilken otrolig bedrift egentligen att sätta människor på månen. 1969.

I 2011 så vet vi inte hur vi ska släcka en brand i en kärnkraftsreaktor.  Och det som är det märkliga med det är att Fukushima driftsattes i 1971 och man har haft 40 år på sig att fundera på hur man ska hantera en evt kärnkraftsolycka i samband med en naturkatastrof.  Jag menar, att Japans östkust är utsatt för jordbävningar och hot för Tsunamis är ju ingen nyhet. Ändå verkar det som om ingen riktigt förstått vad effekten av en riktigt stor jordbävning strax utanför Japans kust skulle kunna innebära för kärnkraftverket.  Det ska ju inte gå att säga efteråt att "vi hade ingen aning om att det kunde bli så är illa", eller hur?

Jag tror ärligt talat att mänskligheten har gått bakåt sedan 1969.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

5 Senast ändrad av Techno (2011-04-09 22:36:45)

Hej Pål

Citat från dej: Jag tror ärligt talat att mänskligheten har gått bakåt sedan 1969

Jag både håller med dej samt inte. Det jag tycker är det häftigaste det är att min mobil LG 450, absolut ingen "kontors mobil" som I-Phone samt androiderna, dom är skapade för att mellancheferna skall känna sig behövda.

Min LG mobil har en större datakraft än vad Apollo 11:as dator hade samt dom tog sig till månen, vete fan om jag skulle lita på min mobil.

Samtidigt så förlitade dom sig på upptill 95 % gammal rent ingenjörs praktik. Gyroskop för att veta vad upp och ner fanns. Datorstyrningen fanns egentligen bara med som extra hjälpmedel. Ok jag vet att datorstyrning samt hjälpmedel till alla larm var datorstyrda, men till slut så bortsåg man från dom alarmen från datorn, minnet orkade inte med. Tror att det låg på hela 5 kB, Att ha 5 kb minne 1969 skulle väl innebära att våra datorer i dag låg  på 2-3 TB.

Detta har jag bara läst via wikin samt lite olika populär magasin. Jag kan inte gå i god för det.

När själva modulen skulle landa, den var datorstyrd så kom dom till "fel" ställe. Armstrong fick ta över manuellt samt via en "jojstick styra till ett ok ställe att landa.

Om man lyssnar på inspelningen så hör man Aldrins röst, 60 sek, 30 sek, det var bränslemängden som fanns kvar. Armstrongs puls sjönk ju lägre bränslemängden blev. När spröten slog i på månens yta samt att lampan "contact light" tändes, så har det på senare år med alla fakta som funnits beräknats att det fanns bränsle för ca 8 sek kvar.

Pål: Rent tekniskt så tror jag nog att vi har gått frammåt, tänk dej alla PC:datorer som om inte månfärden hade blivit av skulle med vanlig teknisk utveckling kommit för ca 10-15 år sedan. Den gamla miniräknaren dök upp i slutet av 60-talet samt i affärerna för oss konsumenter ca 1973, jag kom i håg när den kom. Den kostade 1974 ca 600 kr.

Teflonet kom. USA fick med hjälp av sitt rymdprogrammet  utvecklingingen att öka 3-5 gånger  snabbare än det skulle hänt "normalt"

Space Bo