1 Senast ändrad av Techno (2011-03-19 01:29:52)

Mäktigt/Barnsligt

Hej, jag kom mycket väl i håg juli 1969. Jag skulle just hösten 1969 börja på gymnasiet, senare bara 3 veckor efter mån landningen så  mördade Manson Family, fullproppade av LSD, Sharon Tate, Roman Polanskis fru.

På den tiden när gymnasiestudier var frivilligt, alltså att kunna komma in på gymnasiet så fick du överhuvudtaget ha en viss nivå.

Apollo 11 var namnet på dom som skulle till månen. På den tiden visste vi vilka som var på väg till månen samt namn på dom tidigare  astronauterna, som vi kallade dom.

Jag var ung men var mycket intresserad av vad som hände.

Jag var med samt höll koll på 8:an som gick runt månen för den första gången, i dec 1968 det var egentligen rent vetenskapligt mer värt, första gången to the dark side of the moon, dec 1968.

Man skall aldrig någonsin underskatta USA,  På 60-talet hade dom med stöd från ca 65-70 % av befolkningen, av att fortsätta med mån landningen.

Samtidigt hade USA ett enormt dyrt krig i Vietnam 1965-1975. När dom var som mest "höga", alltså hade mest soldater inklusive "s.k" vänner så hade dom i august 1969 nästan 650 000 soldater

Samtidigt bara någon månad  i juli så åkte dom till månen.

Under samma tid som USA hade som mest soldater i Vietnam, ca 650 000, s.k. WT, samt fattiga samt från slummen i dom stora amerikanska städerna.

Pappa Bush fixade ju så att junior slapp att bli inkallad, men sen så har han ju förstått vad som gäller.

Samtidigt som allt detta håller på så sätter dom en farkost på månen samt får den att åka tillbaka, allt detta är ju häftigt

Det häftigaste jag någonsinn hade var en trimmad moppe.

Samtidigt så vet ni vad jag som en moppekille vet, att Saturn hade 38miljoner*5 i starten, alltså 190 miljoner hästkrafter.

Höghastighetskameras filmade det mesta av själva uppskjutningen.

1969 kallades det för HSC, alltså highspeedcamera "min länk" kommer från 200 olika HSC som har blivit sammansatta efter 20 årsjubiliet,

I princip så såg det ut så, uppskjutningen som visas är i verlkigheten ca 10 m precis efter we have a lift off

http://www.youtube.com/watch?v=ygBxN5UiOaM

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Mäktigt/Barnsligt

fina bilder... den tackar vi för!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa