IPA med otraditionell traditionell humle

Hej,
Många gånger gör man IPA med Amerikansk, Engelsk eller Nyzeeländsk humle. Är det någon som provat att använda t.ex. Tysk, Tjeckisk, Svensk eller Slovensk humle för detta och kan berätta hur ni tycker resultatet blev?

Sv: IPA med otraditionell traditionell humle

Jag har torrhumlat med Spalter Select med bra resultat. 2009 och 2010 skickade jag in sådana till SM i hembryggning. 2009 blev det guld i klassen Strong Pale Ale och 2010 brons i samma klass. Ölet 2010 tog även silver i klassen överjästa öl (klass 2) i Folkets val. Bortsett från torrhumlingen var det dock traditionell humlesammansättning.

Sv: IPA med otraditionell traditionell humle

Mikkeller har även ett kommersiellt exempel hans Drikkeriget GIPA (German IPA) är aromhumlad med Tettnang, det var samma öl som hans påsköl Hoppy Easter som fanns på bolaget förra året.

http://beeradvocate.com/beer/profile/13307/56069

Sv: IPA med otraditionell traditionell humle

Tänkte göra något IPA-liknande med Svalöf-Mauritz framåt sommaren, typ klämma i 100g humle på 9 liter öl.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: IPA med otraditionell traditionell humle

MaltMårten skrev:

Tänkte göra något IPA-liknande med Svalöf-Mauritz framåt sommaren, typ klämma i 100g humle på 9 liter öl.

Det låter trevligt, vad har Svalöf-Mauritz för karaktär?

Sv: IPA med otraditionell traditionell humle

Vasilis skrev:

Mikkeller har även ett kommersiellt exempel hans Drikkeriget GIPA (German IPA) är aromhumlad med Tettnang, det var samma öl som hans påsköl Hoppy Easter som fanns på bolaget förra året.

http://beeradvocate.com/beer/profile/13307/56069

Hej

Hoppas(humle=?) att Hoppy Easter även kommer i år, den ölen gillade jag. Jag mailade dom och frågade efter BU:n. Den var på 90.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20