Flaskbomb

Efter att ha läst och tagit lärdom av det som skrivits i detta forum under nästan ett år är det dags för mig att ställa frågan: Hur nervös kan (ska) man bli för flaskbomber? En av mina flaskor exploderade i lördags vid middagstid. Den stod i lägenheten i en back med andra öl, som klarade sig. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra, så jag öppnade alla andra 35 flaskor från samma bryggning, för att se om det var övertryck i fler, men det var det inte, förutom en som skummade rejält. Det var bara att sätta på nya kapsyler (steriliserade). De andra flaskorna hade (efter två veckor) relativt lite kolsyra i sig, vilket fick mig att tänka att flaskbomben fått allt socker från primningen, som gick till så att jag hällde sockerlagen i en jäshink, som jag sedan hällde ölen i, alternativt att jag hällde ölen i först och sedan sockerlagen och sedan rörde om försiktigt med en steriliserad sked. Min andra tanke var att det hade blivit en infektion just i denna flaskan; att jag hade slarvat med rengöringen. Desinficeringen hade jag inte slarvat med (tror jag). Vad tror ni, dåligt blandad sockerlag eller infektion? Vågar man ge bort flaskor i fortsättningen? Jag är ny i bryggarvärlden sedan augusti och har kapsylerat ca 500 flaskor. En har smällt.

Sv: Flaskbomb

Har du glömt hur du gjorde med sockret? Ifall du blandade i det sist tycker jag att röra runt med en sked låter futtigt. Personligen häller jag alltid i sockerlagen före dekantering av ölet. Men skulle jag glömma det så skulle jag nog välja en balongvisp att röra runt med. Sen skulle jag låta det stå 10 min kanske sen flaskning.

Jag tillför alltid sockerlag efter dekantering och har aldrig hart problem med ojämn kolsyra. Lite lätt rörande med häverten innan flaskning. att det skulle bli så extremt stor skillnad tror jag är mindre sannolikt. Vätskan strävar ju efter jämvikt och även om sockret är tyngre så ska det nog till mycket för att sockret ska fördela sig så ojämnt. med en flaska som sprängs är det ber sannolikt med vildjäsning i den flaskan. Jag har använt samma teknik för 20 batcher och aldrig haft problem. Smakade du på något slatt som fanns kvar i sprängflaskan?

I fortsättningen ska jag i alla fall hälla i sockret först,och sen dekantera.
Det blev aldrig så att jag smakade på ölet. Vi upptäckte inte vad som hänt förrän efter ett par timmar, och det luktade inte utspillt öl, men det kanske har andra orsaker. Det var en belgisk pale  ale.

Det kan vara så enkelt att det var en skadad flaska, det kan hända..

Hej

Förr så tillförde jag primen efter dekanteringen.När jag gjorde så fick jag ofta problem med olika co2 i olika flaskor, men aldrig någon "bomb"

Dom senaste åren så har jag alltid tillsatt sockerlagen först och sedan dekanterat ölen o samt mycket sakta med en steriliserad hålslev rört om dom första 5 literna.

För det mesta så fick jag en ok kolsyra. Men alltför många gånger, trots en ordentlig tillsatt prime, så kolsyrades inte alla batcher tillräckligt, en del blev helt "platta"

Dom sista åren så har jag även tillsatt ca 1g torrjäst/25liter öl tillsammans med primen. Efter att torrjästen börjades tillsättas så har alla mina öl fått en helt ok kolsyra.

Så här gör jag för att kolsyra:  Ale: 6-7 g socker+1 g torr jäst.   Veteöl: 9 g socker+ 1 g torrjäst.   Lager:   5 g socker+ 1 g torrjäst. Allt socker är/liter.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Hej

Förr så tillförde jag primen efter dekanteringen.När jag gjorde så fick jag ofta problem med olika co2 i olika flaskor, men aldrig någon "bomb"

Dom senaste åren så har jag alltid tillsatt sockerlagen först och sedan dekanterat ölen o samt mycket sakta med en steriliserad hålslev rört om dom första 5 literna.

För det mesta så fick jag en ok kolsyra. Men alltför många gånger, trots en ordentlig tillsatt prime, så kolsyrades inte alla batcher tillräckligt, en del blev helt "platta"

Dom sista åren så har jag även tillsatt ca 1g torrjäst/25liter öl tillsammans med primen. Efter att torrjästen börjades tillsättas så har alla mina öl fått en helt ok kolsyra.

Så här gör jag för att kolsyra:  Ale: 6-7 g socker+1 g torr jäst.   Veteöl: 9 g socker+ 1 g torrjäst.   Lager:   5 g socker+ 1 g torrjäst. Allt socker är/liter.

Bo

Själv funderat på detta med torrjäst för priming, men jag undrar ett par saker.
Skall man tillsätta torrjästen vid dekantering, hinner den sprida ut sig då eller måste man vänta lite ?
Brukar du spara den förpackningen torrjäst efter du bara tagit 1g, känns lite trist att slänga den.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Jag kniper igen jästpåsen med en påsklämma och lägger i kylen. Safale US-05 håller sig t.ex. så en vecka enligt tillverkaren. De 10.5g som är kvar tycker jag räcker för nästa sats på ca 20 liter. Denna startar jag oftast inom en vecka, ibland på en gång :-)

martinj skrev:

Själv funderat på detta med torrjäst för priming, men jag undrar ett par saker.
Skall man tillsätta torrjästen vid dekantering, hinner den sprida ut sig då eller måste man vänta lite ?

Jag har alltid en dunk destillerat vatten ståendes i bryggeriet. Så de gånger jag använder torrjäst för priming så blandar jag i ca 1 g jäst med 1 dl destvatten. Efter en kvart eller så i en E-kolv eller glas med alufolie på så är jästen upplöst och då åker den i priminghinken/fatet.

Själva har vi aldrig haft problem med ojämn kolsyresättning. Dock graderar vi oss genom att portionera ut sockerlagen under tiden vi dekanterar, ser dock till att vara klara med att få i sockerlagen när vi fått över typ hälften av ölen.

Jag själv kör med sockerbitar rätt ner i flaskan (en 3.6grams i 50cl)och det har (peppar peppar) hitills funkat kanon!
Numer tappar jag iofs det mesta tvångscarbonerat på flaska.
mvh H

DrKarma skrev:

Jag har alltid en dunk destillerat vatten ståendes i bryggeriet. Så de gånger jag använder torrjäst för priming så blandar jag i ca 1 g jäst med 1 dl destvatten. Efter en kvart eller så i en E-kolv eller glas med alufolie på så är jästen upplöst och då åker den i priminghinken/fatet.

Vad jag har fattat ska man inte återfukta/rehydrera torrjät i destillerat/demineraliseret vatten... något med att jästen behöver vissa mineral och salter under rehydreringen

yrmff skrev:

Jag själv kör med sockerbitar rätt ner i flaskan (en 3.6grams i 50cl)och det har (peppar peppar) hitills funkat kanon!
Numer tappar jag iofs det mesta tvångscarbonerat på flaska.
mvh H

Jag har själv lurat på den metoden. Det ger då 7,2 g/liter, det kanske kan anses lite väl mycket, men jag har märkt att i varje fall jag måste upp på den mängden för en ok kolsyra.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Håller med jrm, tror inte att det är lämpligt att rehydrera jäst i destillerat (som i avjoniserat) vatten. Min känsla är att många celler helt enkelt borde sprängas p.g.a av det osmotiska trycket, har för mig att det t.o.m är en teknik som används för att just lysera celler på lab. Nu verkar det ju funka för flaskjäsning, så man kanske kan leva med att en stor del av cellerna dör för att det är så himla smidigt med färdigt vatten.

http://www.bazingabrewery.se