Flaskbomb
Efter att ha läst och tagit lärdom av det som skrivits i detta forum under nästan ett år är det dags för mig att ställa frågan: Hur nervös kan (ska) man bli för flaskbomber? En av mina flaskor exploderade i lördags vid middagstid. Den stod i lägenheten i en back med andra öl, som klarade sig. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra, så jag öppnade alla andra 35 flaskor från samma bryggning, för att se om det var övertryck i fler, men det var det inte, förutom en som skummade rejält. Det var bara att sätta på nya kapsyler (steriliserade). De andra flaskorna hade (efter två veckor) relativt lite kolsyra i sig, vilket fick mig att tänka att flaskbomben fått allt socker från primningen, som gick till så att jag hällde sockerlagen i en jäshink, som jag sedan hällde ölen i, alternativt att jag hällde ölen i först och sedan sockerlagen och sedan rörde om försiktigt med en steriliserad sked. Min andra tanke var att det hade blivit en infektion just i denna flaskan; att jag hade slarvat med rengöringen. Desinficeringen hade jag inte slarvat med (tror jag). Vad tror ni, dåligt blandad sockerlag eller infektion? Vågar man ge bort flaskor i fortsättningen? Jag är ny i bryggarvärlden sedan augusti och har kapsylerat ca 500 flaskor. En har smällt.