500 liter mäsk

Hej Alla
Jag är ny här och jaghar en fråga. Jag precis köpt en koppar kolonn från Portugal på 500 liter av min granne. Nu tänkte jag sätta en mäsk på 500 liter för att testa kolonnen, tidgare har jag tillverka druvsprit så det här här helt nytt för mig.

Är det någon som har erfarenhet, tips och receptpå detta.

Lasse

Sv: 500 liter mäsk

Att skriva om såna saker här på humle  är nog ingenting jag kan  rekommendera . Men jag kan råda dig att ta en titt på Gert Stands utmärkta sajten : www hembryggning.com
MvH

Vad för slags mäsk pratar vi om? Tänkte du mäska kornmalt för att göra öl, eller är det sprit du har i tankarna? Gäller det sprit är detta fel forum, om det är öl som är tänkta slutprodukten är det helt rätt. Men då att att börja med att mäska 500 liter låter lite mycket som förstagångs brygg..... Men att mäska i en kolonn för att brygga öl, kräver lite ombyggnad.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Nej det gäller brännvin och jag har ett bolag som har licens för att bränna sprit. Så det är helt laglig verksamhet, vi har en vingård med tillverkning av grappa idag.

Så min ide är att tillverka bra vodka. så jag tittar på vete och råg att använda till mäsken.

har någon kunskap om detta

Bäst/Undertecknad

Mina förslag utifrån vad jag läst i detaljerade böcker om sprittillverkning. Min personliga erfarenhet sträcker sig av legala skäl inte så långt (förutom någar urgamla preskriberade synder med huvudsakligen socker som bas wink )
Vad du behöver är en väl utjäst mäsk, och beroende på hur mycket du tänker rena produkten efteråt så finns det lite olika alternativ.
Om du vill behålla en sädeskaraktär och blommighet (typ lättare whisky) så är det bästa att följa processer liknanden den för framställning av öl. Läs på mer om detta först!.
Rekomendation att börja med (baserad på whiskyproduktion):
1) Enbart mältad spannmål (mäska som en ölmäsk)
2) pH 5.2 mäskningstemperatur 65 grader ca 2 timmar. Traditionellt justeras pH med mjölksyra (eller surmäsk).
3) laka ur en klar vört med ett slutgiltigt OG på ca 1055-1065.
4) kyl direkt utan att gå via kokning (skillnad mot öl)
5) Jäs med en mellanflockulerande jäst av bryggerityp (= en som föredrar maltsockerarter) med den smakkaraktär som önskas. Det är här whiskyproducenter justerar en viktig del av smaken. Snacket om "vattnet" är bara marknadsförings-gimmick som bränneribryggmästarna skrattar åt i smyg. Här kan du styra mycket över hur blommig eller fenolisk smak som önskas. Det är viktigt att komma igång direkt med en kraftig jäsning då den okokta vörten är extremt motaglig för infektion. En viss mjölksyrajäsning är dock förväntad. Var mycket noga med temperaturen för att få önskad smak (börja med att följa den som rekomdenras för öl för denna jäst).
6) Skilj vörten från jästen (bör sjunka ganska fort av sig själv med mellanflockulerande jäst) och destilera. Obs, mycket högre skumbildning och risk för kok upp i kolonnen än med druvmäsk.

Med minst en omdestilering och mild rening, samt avsaknad av fatlgaring bör även detta ge en mild traditionell vodka snarare än whisky.

För vodkaproduktion av "renad" typ görs lämpligen följande modifieringar:
1) Byte till högenzymatisk malt blandad med omältad spannmål. Denna måste först förkokas separat. Läs på om bryggning med "råfrukt". Detta blir påtagligt billigare, och är oftast det som räknas vid vodkaframställning.
2) Följ mäskschema för råfruktsmäskning. Temperatur 65 grader.
3) Experimentera eventuellt med att ha OG i den högre regionen +1070. Ger mer fulsmak (som renas bort) men ger effektivare produktion.
4) Välj jäst enbart baserad på förjäsningsgrad (maximera), och rena hårdare efteråt för maximal etanolproduktion.

Man kan dock ifrågasätta det kloka i att försöka konkurrera på marknaden för "super-ren" vodka, då den enbart styrs av marknadsföring och pris. Tror mer på den traditionella smakrikare vodkan. Mildare än grappan, men mer spännande och med mer karaktär än de stora märkena.

/Calle

Rent teoretiskt här..., om man skulle "bränna ur" ett misslyckat öl, skulle det ge whiskey med humletoner då?eller blir det bara brännvin, neutralt? gott kanske smile ?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

En gång för länge sedan destilerade jag en burk folköl i en lab-destilator. Resultatet smakade precis som
det luktar när man kokar öl (ej vört), d.v.s inte precis trevligt, ganska unket faktiskt, lite som en skvätt öl som
stått i ett glas länge. Borde ju vara humlen som orsakar det (kan ju varit ljuset också, destilatorn var i glas).
Kolrenar man efter detta så blir såklart neutralt ändå.

/Calle

Utan att kunna nånting om denna typ av process så är mitt allmänna tips att göra några små provbatcher först, 500 liter mäsk kostar ju några kronor om man säger så!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Håller med chubb

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Annars tycker jag det är häftigt (coolt) att läsa inlägget från Calle T om att "gå vidare" jag gillar hans inlägg

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

11 Senast ändrad av provare (2011-03-01 08:25:50)

Hej igen och tack för tipsen. De superren vodkorna är jag inte så intreserad av att tillverka. De dofter bara klinskt och många gånger hittar man, casko trälim, aciton,  tvättmedel, blyerts, ventilgummi osv.

Jag är mer ute efter naturliga nyanser i doft och i smak bilden. Jag kommer ihåg när jag fick uppdrag av Asolut att göra ett vodkaspråk så satt jag testade 300 vodkasorter på den tiden och det var ganska jobbigt. Men till slut så lyckades jag göra ett visuelt sensoriskt språk och det som jag fortfarande använder som mall för kvalitetsutväckling.

min ide att anväda spannmål, är att den karktären ska komma fram i produkten. Eftersom jag har tesat vodka i 15 år men aldrig tillverkad mäsk är det för att jag har bott i Sverige och nu får jag chansen att tillverka det här där vi har licens

Så tack igen och så får vi se hur det går, har ni mer tips så är jag tacksam för all hjäp.

Bästa Lars Douglas

12 Senast ändrad av provare (2011-03-01 09:41:16)

Calle tack för ditt inlägg, jag vill kommenter dig när det gäller vatten. jag har jobbat en del på biten och det var väldigt intressant att testa olika vattensorter. När det gäller att späda alkohol med vatten så är det viktigt att inte använda vatten med mineralier i. När man använder den typ av vatten "så stör man alkoholstruktuer" det menas att man får en stick och spretik känsla av drycken. Vad som händer vet vi inte. Så har ni någon kunskap om dett så vore det kul att ta en diskution om. Jag använder alltid mjukt vatten för att få en så soft känlsa som möjligt mina produkter.

13 Senast ändrad av CalleT (2011-03-01 12:28:36)

@Provare Lasse
Du har helt rätt i att vattenkvalitetet spelar roll när man är på det stadiet att man använder den för att späda, och man skall nog precis som du säger inte spekulera i för mycket kvasivetenskapliga förklaringar kring detta. I det här stadiet blir ju faktiskt vattnet med allt dess innehåll en del av produkten. Det är dock framförallt munnkänslan vi talar om då, och eventuellt små skiftningar i hur vissa smakämnen lyfts fram. Detta gäller väl främst när man talar om rejält höga mineralhalter (tydlig smak/munnkänsla även på det rena vattnet). Vad jag vände mig mot är att många skribenter och "presentatörer" drar det här med vattnet alldeles för långt och inser inte att den stora smakpaletten (blomighet, fruktighet, kryddighet m.m.) precis som i öl bestäms i huvudsak av den typ av jäst  och jäsningsprocedur man använder. Sedan kan man via destileringen bestämma hur mycket av dessa man vill behålla och lyfta fram. Vattnet är bara finlir på slutet. Det kan dock precis som för öl påverka utbytet av socker under försockringsfasen, så det lönar sig ändå att hålla koll på mineralhalten under själva mäskningen. Självklart skall du sedan slutspäda med den nivå av mineralhalt du tycker passar bäst (och precis som du, så tycker jag utifrån egen erfarenhet av att späda whisky i glaset, att mjukt vatten nästan alltid är bäst..)

/Calle

Calle T/ Visst är det så att det finns många som säger att de är experter och jag har tvålat till några av dem. har du någon mail. Så ska jag berätta vem jag och vad jag håller på med. Det skulle vara kul veta vem du är.

Bästa/Provare Lasse