1 Senast ändrad av nils-alf (2011-02-14 11:59:24)

hinnjäst

hallå! Jag har fått hinnjäst i en cider jag har gjort. Det spelar väll ingen större roll jag flaskar och ser vad som händer. Men saken är den att jag alldeles nyss tappade om den från en hink till en damejane med min vanliga hävert. Sen gjorde jag rent hinken och ställde in den bland dom andra. Ja vet ej vilken den är jag kanske till och med redan använt den eller använder den nu. Jag hade problem med pektin i cidern och jag kanske inte kunde upptäcka en hinnjäst på grund av det. Jag såg inte nått tecken innan damejanen.  Kanske döljde sig nånstans men ja hoppas inte det. Saken är den att jag undrar vad jag ska göra med utrustningen? Kasta allt? eller kan det vara så att det är lungt? Damejanen vet jag att ja bara ska ha till brett och liknande nu. Men kommer hinnan samtidigt som att hinnjästen får fäste eller kan den finnas där innan synliga tecken uppenbarats? Tilläggas ska väll också att när jag tappade om så smakade den mindre surt än vad den gjort från början.

Sv: hinnjäst

Med ordentlig aseptisk rengöring bör hinkarna gå att använda igen. Om det är PP-plast i hinkarna kan du även köra med rikligt med kokande vatten.
Vad gäller hinnans uppkomst, så är det vanligen så att de organismer som tillväxer som en hinna på ytan gör det för att de gillar/kräver syre, och det tyder på att kärlet kanske inte är helt tätt. Svårt att säga om det fanns i liten mängd redan från början och sedan blommade upp i sekundären, eller om infektionen skedde där.
Angående syran i cidern så låter det helt normalt. Om musten inte varit steril så följer det gärna med bakterier som gör en malolaktisk jäsning, d.v.s de omvandlar äppelsyra från äpplena till mjölksyra som är betydligt rundare och lenare i smaken. Det är ofta önskvärt i cider (beroende på hur sura äpplen man hade), och i viss vintillverkning brukar man t.o.m. medvetet tillsätta sådan bakterier för att få extra "runda" viner.
Du sparade med andra ord 79 kronor på att slippa köpa denna: http://shop.humle.se/se/art/malolactic- … ivator.php  wink

/Calle

hahaha. Japp sparade nån krona det gjorde jag. I cidern är det som sagt bara spännande. Men då vet jag att jag kan försöka koka vatten och skölja. Jag har ju tappat om flera gånger med olika hinkar och det har inte spridit sig än. Peppar, peppar. Så antingen har jag haft en jävla tur eller så kommer det strax att bli blött på flaskhyllorna.

Hej!

Har igenkännande medlidande just nu!
Var för några år sedan drabbad ett par ggr av samma elände.
Hittade felet inuti min hävertslang (röda gummitypen).
Drog insidan med en tygtrasa och en lång bit ståltråd med ögla i änden,
fy så räligt det såg ut!
Sen gick jag och beställde en silikonslang som tål både klorin och kokande vatten,
därefter har det varit lugnt!
Se bild på resp skadetillfälle.

Mvh Raasken
http://www.humle.se/punbb/images/upload/20_ImageA058B.jpg  http://www.humle.se/punbb/images/upload/51_ImageA029B.jpg

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

ja usch. Det är liknande bilden längst ner, men inte fullt så illa. Jag har en pvc-slang med en bensinpump till båtar som pump. Den lär väll klara av klorin? Jag har en flaska som har stått orörd sen starsan tog över hyllplatsen.

Jag gillar starsan och funderar på om det inte är enklare att köpa/klippa av en ny bit slang...

En annan kul grej är att man alltid kan alternera desinfektionsmedel med jämna mellanrum.
Somliga bakterier blir resistenta om man använder samma typ av desinfektionsmedel.
Att då och då chocka dem med lite annat krut skadar absolut inte.

Kom ihåg att vid desinfektion med klorin så bör man tillsätta en syra för att sänka pH (ca pH 5,5) en aning eftersom klorin
vid angiven dosering och normalt kranvatten inte ger full kraft i egenskap av desinfektionsmedel.
Tillsätt dock aldrig syra direkt i klorin eftersom detta bildar klorgas som är mycket farlig.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

tänkte pröva att ha i lite maskindiskmedel och jodofor. Vet faktist inte om jag har klarat mig. Min bitter verkar må bra peppar, peppar. Den har jag doppat min hävert i. Och om jag inte mistar mig så borde jag tagit hinken som jag ställde dit sist till antingen sekundär eller primär. Alltså cider hinken. Jag har använt häverten,flaskfyllarn och en hink till ett mjöd igår. Så ja hoppas verkligen att jag inte har dragit på mig nått.

8 Senast ändrad av jrm (2011-02-15 09:58:50)

Jag använder maskindiskmedel för rengöring. Jäshinkar får plats i diskmaskinen när jag tar ut översta korgen, så dom kör jag på hetasta programmet och doserar enligt instruktionen på diskmedelsförpackningen.

När jag gör rent ett cornelius fat blir det lite mer "hearsay".. Jag tar ca 1 dl maskin diskmedel och lösar upp i ett par liter het vatten. Plockar isär fatet och slänger ner alla delar i det (+ ev. smådelar som jag har liggande), fyllar på med diskmedelslösningen och fyllar upp med het vatten från kranen. Sen får det stå några timmar eller över natt.

Hej

Väldigt obehagliga bilder från Raasken. Han måste bli vår allas nästa regissör till "The Dawn of Yeast"

Jag hade i slutet av 90-talet gång på gång prob med hinnjäst, det såg ungefär för det mesta ut som hinken under "peruken"

Jag klorerade så att till slut så kunde jag operera i det öppna.

Jaq har 2 sjuksköterskor samt 1 läkare bland syskonen, fick goda tips samt i princip det samma som vi gör. Det finns ju steriliseringsmedel inom sjukvården som jag inte fick, och det köper jag. Medicin är viktigare än ölbryggning. (Vete fan)

Inget hjälpte. Till slut så slängde jag allt från hinkar samt hävertar via jäsrör. Jag köpte på mig allt nytt. Sedan dess inga infektioner.

Släng hinkarna samt allt du har inom bryggning. Det är mitt Tips

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

nu skrämmer du mig Bo. Närå, jag går i dom funderingarna. Jag har faktist gjort mig av med det jag vet har varit i kontakt med cidern. (som för övrigt är mycket god.) ska vänta med att slänga resten tills jag ser vad som sker med bittern. Allt är nu kokat och fejjat  utav bästa förmåga i alla fall.

Ett problem är ju att hinkar, slangar mm. lätt får repor där otäckheter kan gömma sig så att rengöringsmedlen inte kommer åt. Värme kan kanske hjälpa ändå men det är inte 100% säkert, om man inte kan koka föremålet rejält som t.ex. silikonslang.

Numera försöker jag skrubba plastkärlen så lite som möjligt, löser istället upp smutsen med PBW. Maskindiskmedel eller målarsoda funkar också men PBW är strået vassare. Sen försöker jag också byta hinkarna med några års mellanrum.

12 Senast ändrad av nils-alf (2011-02-18 08:09:09)

jag använder bara svamp att skrubba med, det kan säkert bli repor av den också men det känns lite bättre än en borste i alla fall. Oftast så använder jag bara den mjuka sidan. pbw står  på inköpslistan.