Infektion

Jahapp..... Då har även jag drabbats av en infektion. Första gången. men det är bara att borsta av sig och resa sig upp igen.
  Ett ljust lager ovanpå vörten och ingen som helst aktivitet i jäsröret efter 14 timmar. Nu anser jag det som kört.
Rehydrated (vad heter det på svenska?) torrjästen för första gången. Läste att man med fördel skulle ha lite socker i åxå..... men det var nog fel. Pitchade i 14 grader, sen lät jag kylskåpsdörren stå öppen i 3 timmar i väntan på aktivitet. Tänkte jäsa i 10 grader, så den tempen håller det nu. Men det åker ut i vasken om en stund. Hinner inte brygga igen förrän nästa vecka, men ska stolpa upp hela processen och göra en exakt likadan batch igen.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Infektion

Trist med infektionen sad

Vad jag förstått så tillsätter man bara lite socker ifall man vill verfiera att torrjästen är ok och levande.
Använde du kokt/sterilt vatten för att rehydrera jästen ?

Planerar själv att pröva rehydrera torrjäst nästa gång jag använder det.

Saxxat från howtobrew - http://www.howtobrew.com/section1/chapter6-5.html :
For best results, re-hydrate 2 packets of dry yeast in warm water (95-105°F) and then proof the yeast by adding some sugar to see if they are still alive after de-hydration and storage.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Hur vet du att du drabbats av en infektion? Det har tagit upp till mycket längre än 14 timmar för mig att se aktivitet i vattenlåset!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

håller med chubben här, ta det lite lugnt..  Rehydrate= Återfukta smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Ja fan man ska inte kasta in handuken för fort. Jag provsmakde min Havrestout efter primären och den smakade riktigt surt och jävligt. Tappade om och ställde  ut den på logen i 8 grader i en vecka (sekundärjäsning). Provsmakade innan eventuell flasktappning. Den smakade mycket bättre än väntat, tom mycket gott. Så ge inte upp än.

Vad är det för ljust lager uppe på vörten?

Annars håller jag med övriga, vänta lite till, jag har aldrig sett aktivitet i jäsröret så tidigt som 14 timmar efter pitch vid lagerbryggning. En normal jäsning börjar med några små skumöar på ytan, efter ett tag glider öarna ut mot kanterna och sedan sätter det igång ordentligt även i jäsröret.

Think globally. Drink locally.

martinj skrev:

Planerar själv att pröva rehydrera torrjäst nästa gång jag använder det.

Saxxat från howtobrew - http://www.howtobrew.com/section1/chapter6-5.html :
For best results, re-hydrate 2 packets of dry yeast in warm water (95-105°F) and then proof the yeast by adding some sugar to see if they are still alive after de-hydration and storage.

Kolla tillverkarans rekommandationer, det skiljar lite beroende tillverkare och jäst. Tx rekommendera Fermentis att återfukta Saflager jäst vid 23°C ± 3°C och Saleale/safebrew vid 27°C ± 3°C, och Danstar/Lallemand rekommendera 30–35°C för deras alejäst.

Återfuktning skedde vid rumstemp, kokt avsvalnat vatten. Kanske en dl till 2 påsar 34/70. Tog en nypa socker bara och det började jäsa nästan omgående.... hade inte räknat med den reaktionen. Annars är min erfarenhet, att torrjäst är mycket tålig och kan nästan misshandlas hur som helst. För var jag inte så pedantisk med decinfekion som nu. Säkert inte vikingarna heller... fast dom hade troligtvis ingen torrjäst.
Får väl se vart det barkar hän. Luktade lite kolsyra nu när jag öppnade kylen. Nåt som inte håller tätt kanske? Det är inte mitt fatsystem, då skulle flaskan varit slut för länge sen.
Men det är nu 18 timmar sen pitch. Har öppnat kylen så tempen kanske kan snabba på processen ifall det redan börjat lite.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

peps skrev:

Vad är det för ljust lager uppe på vörten?

Annars håller jag med övriga, vänta lite till, jag har aldrig sett aktivitet i jäsröret så tidigt som 14 timmar efter pitch vid lagerbryggning. En normal jäsning börjar med några små skumöar på ytan, efter ett tag glider öarna ut mot kanterna och sedan sätter det igång ordentligt även i jäsröret.

Jag vet inte vad för ljust lager jag såg. Vill inte öppna för mycket och titta. Men antog att det var mögelliknande, eftersom jag inte hade aktivitet i röret.
Men att du aldrig haft aktivitet i röret efter 14 timmar, tycker jag jag låter länge. Mina brukar sätta fart efter några timmar bara. Hade nog 16 graders pitch temp sist och den drog igång efter typ 3-4 timmar.

Men ska som sagt avvakta lite.

Case closed!
Nu kom det igång riktigt ordentligt! Sen mitt förra inlägg här och lite varmare temp, så reste sig kreuzen en halv dm! Nu är jag glad igen. Men det såg verkligen skumt ut innan, och luktade inte bra heller. Det enda jag inte behöver nu är strömavbrott i stormen i natt....... Ska inte bli underjäst ale av denna!