Receptkoll för nybörjare

Har en bryggning bakom mig som verkar gått förvånansvärt bra (har dock inte smakat än) tack vare bland annat er här på forumet där man kunnat hämta kunskaper som jag aldrig klarat mig så här långt.

Flera av mina nära och kära vill att jag ska brygga lageröl men jag kan inte jäsa svalt. Jag funderar på om det här receptet kan få en ale att smaka lite lageröl med mycket humle.

Behöver dock lite input från er som kan det här lite bättre. Hur kan receptet förbättras?

Ljusa Hybridernas ALE
Brew Type: All Grain
Style: American Pale Ale
Batch Size: 15,00 L
Boil Volume: 17,17 L Boil Time: 60 min
Brewhouse Efficiency: 70,00 %?

Amount Item Type
1,75 kg Pilsner (2 Row) Ger (2,0 SRM) Grain
1,40 kg Viking Pale Ale (2,3 SRM) Grain
0,50 kg Viking Wheat Malt (2,5 SRM) Grain
0,15 kg Viking Crystal 100 (50,8 SRM) Grain

90 min - Hold mash at 65,0 C for 90 min

Estimated Pre-boil Gravity is: 1,048 SG with all grains/extracts added
Boil for 60 min
Boil Amount Item Type
60 min 18,00 gm Pearle [8,00 %] (60 min) Hops
20 min 8,00 gm Saaz [4,00 %] (20 min) Hops
20 min 0,23 gm Protafloc (Boil 20,0 min) Misc
15 min 8,00 gm Saaz [4,00 %] (15 min) Hops
10 min 8,00 gm Saaz [4,00 %] (10 min) Hops
5 min 8,00 gm Saaz [4,00 %] (5 min) Hops

1 Pkgs German Ale (Wyeast Labs #1007) Yeast-Ale

Estimate: 1,055 SG

Sv: Receptkoll för nybörjare

gEOGRAFICA skrev:

Har en bryggning bakom mig som verkar gått förvånansvärt bra (har dock inte smakat än) tack vare bland annat er här på forumet där man kunnat hämta kunskaper som jag aldrig klarat mig så här långt.

Flera av mina nära och kära vill att jag ska brygga lageröl men jag kan inte jäsa svalt. Jag funderar på om det här receptet kan få en ale att smaka lite lageröl med mycket humle.

Behöver dock lite input från er som kan det här lite bättre. Hur kan receptet förbättras?

Ljusa Hybridernas ALE
Brew Type: All Grain
Style: American Pale Ale
Batch Size: 15,00 L
Boil Volume: 17,17 L Boil Time: 60 min
Brewhouse Efficiency: 70,00 %?

Amount Item Type
1,75 kg Pilsner (2 Row) Ger (2,0 SRM) Grain
1,40 kg Viking Pale Ale (2,3 SRM) Grain
0,50 kg Viking Wheat Malt (2,5 SRM) Grain
0,15 kg Viking Crystal 100 (50,8 SRM) Grain

90 min - Hold mash at 65,0 C for 90 min

Estimated Pre-boil Gravity is: 1,048 SG with all grains/extracts added
Boil for 60 min
Boil Amount Item Type
60 min 18,00 gm Pearle [8,00 %] (60 min) Hops
20 min 8,00 gm Saaz [4,00 %] (20 min) Hops
20 min 0,23 gm Protafloc (Boil 20,0 min) Misc
15 min 8,00 gm Saaz [4,00 %] (15 min) Hops
10 min 8,00 gm Saaz [4,00 %] (10 min) Hops
5 min 8,00 gm Saaz [4,00 %] (5 min) Hops

1 Pkgs German Ale (Wyeast Labs #1007) Yeast-Ale

Estimate: 1,055 SG

Hej

Nu blir mitt OG något högre men ändå inom gränsen.

Av detta vill du ha ett öl som liknar på ett sätt en lager. Då är frågan hur lågt kan du jäsa utan att gå allt för långt ner, alltså ha lite marginal?

Med US-05 kan du om du ger en dubbel jäs mängd kanske gå ner till +14 c. Det är väl där i den regionen som en ale kan bli en hybrid.

Annars så testa Wyeast California jästen, den jäses i hyfsad låg ale temp sen lagras i kall tillstånd. Smaka Ancor  Steam Beer

Bo.

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Håller med Techno. pröva californiajästen eller White Labs San Francisco Lager som jag tycker funkar bra runt 17-18 grader.

sen tycker jag du ska göra tempkoll om du nu bor i lägenhet (kanske med balkong) eller villa så förekommer temperaturskillnader. Tex. kan du använda balkong att kallagra ditt öl på. vid fönster tex. kan du ha kallras som innebär att du kommer ner kanske 1-2 grader.

Tack för svar. Om jag kan övertyga min sambo kanske jag kan få ner tempen i ett rum ner mot 15-16 grader. Båda jästerna verkar intressanta. Vilka skillnader har de?

German ale jästen (likaså Kölsch och nämnda California (Anchor Steam) jästerna) jäser bra vid låga temperaturer och ger en neutral profil på ölet.

Ska du få fram lagerkaraktär på ölet ska du framförallt kallagra ölet efter jäsningen är över, dvs mellan -1C och 4C.  Minst en månad, gärna tre.  Det kan ju bli svårt eftersom du saknade möjlighet att jäsa kallt, men har du någonstans att ställa flaskorna kallt?  Kallagringen kan lika gärna ske på flaska i kylskåp.

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Portugisen skrev:

German ale jästen (likaså Kölsch och nämnda California (Anchor Steam) jästerna) jäser bra vid låga temperaturer och ger en neutral profil på ölet.

Ska du få fram lagerkaraktär på ölet ska du framförallt kallagra ölet efter jäsningen är över, dvs mellan -1C och 4C.  Minst en månad, gärna tre.  Det kan ju bli svårt eftersom du saknade möjlighet att jäsa kallt, men har du någonstans att ställa flaskorna kallt?  Kallagringen kan lika gärna ske på flaska i kylskåp.

/Pål

Har balkong så kanske kan kallagra där. Hur undviker man risken att flaskorna fryser sönder?

Det beror lite på hur starkt öl du bryggt. Är det över 7% ska det mycket till om flaskorna spricker, är den mer av vanlig lagerölstyrka finns det lite risk.  Kanske kan du lägga en filt runt som isolerar lite?

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

gEOGRAFICA skrev:
Portugisen skrev:

/Pål

Har balkong så kanske kan kallagra där. Hur undviker man risken att flaskorna fryser sönder?

Hej

Här får du en länk som jag ofta använder

http://hbd.org/cgi-bin/recipator/brew/w … intro.html

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Nu är ölen brygd. Valde German ale-jästen och har lyckats hålla 13-14 grader i vårt skafferi. Nu tror jag att jästen somnat in. Hade bra aktivitet första fyra-fem dagarna men nu händer inte mycket. Har mätt idag och det blev 1.020. Jag trodde den skulle klarar lite till även om jag bara använde ett paket eftersom sluvtolymen endast blev 9,5 liter. Efter kok och spädning bör jag teoretiskt ha landat på ca 1.055. Ska jag vara nöjd med 1.020? Smakade på den och den var ganska ok men liten tendens till sötma som jag skulle vilja få bort.

Har jag för bråttom? Kan den starta om igen? Jag tycker själv att fem dagars jäsning som det är idag låter för lite vid 13-14 grader. Kan jag hjälpa den på traven utan att infektera den?

Det är fortfarande mycket skum men det ger väl den här jästen enligt vad jag förstår. När ska jag mäta igen för att vara säker på att jäsningen har avstannat? Om jag ska fylla på med lite torrjäst - behöver temperaturen förändras om jag väljer någon som kan jäsa lite lägre?

Hej,

Har inte heller någon jätteerfarenhet (5 bryggningar),
Men 1.020 låter lite söt i mina öron...Kanske kan du ställa jäskärlet lite varmare, så kanske det jäser några pinnar till. Men jag ingen erfarenhet av German Ale jästen, så ta mitt råd med en nypa salt wink

Hur som helst, lycka till!

/Claes

Rör ut jästen försiktigt i lösning med ett desinfekterat redskap i någon form. Ställ sedan i rumstemperatur och låt ölen jäsa ut de sista pinnarna. Det brukar fungera i de allra flesta fall (har dock aldrig jäst med jästen du använder).