TheSultan skrev:Så var det dags för mig att starta en hjälp-det-jäser-inte-tråd. I söndags bryggde jag en weissbier; ca 60 % vetemalt, 40 % pilsnermalt, OG på 1,050 och 15 IBU. Beskan kommer från perle och ovanpå det lite smak från hellertauer mittelfrüeh. Jästen var Danstar Münich-torrjäst med bäst före-datum februari 2011.
Så, nu då det inte jäser 48 timmar senare, vad tycker ni att jag ska göra? Som jag ser det har jag två alternativ:
1. Ta hjälp av Nottingham-jäst jag har hemma och då riskera att få en ganska trist öl.
2. Beställa ny weissbier-jäst och hoppas att inte vörten förgås innan den levereras. Med lite tur skulle jag kanske kunna få till ett besök till Humlegården i morgon eftermiddag.
Värt att nämna är att jag har kontrollerat locket på tunnan och att jag syresatte vörten ordentligt.
Vänligen,
Mattias
Hej
Ja det låter verkligen knepigt att det inte har börjat jäsa än? Inget skum på ytan? En torrjäst skall ju dra igång hyfsat bra.
Jag råkade ut i somras för något annat som i slutänden blev kanonbra.
Jag bryggde en veteöl och skulle använda Danstar Münich-torrjäst, av misstag så råkade jag i stället använda Nottingham-jäst. Tänkte samma tanke, det blir ett tråkigt öl. Efter att ölen jäst färdigt så delade jag den i 2 batcher, den ena pytsade jag i ca 2,5 kg hallon och i den andra skalet från 2 citroner tillsammns med några g koriander.
Hallonölen blev mycket lyckad, den med citron och koriander ok.
Annars om du använder Nottinghamen så får du ju en amerikansk vete öl
Jag tycker annars att Wyeast 3068 ger en bättre sydtysk vete än en Danstar Münich. Men som allt så är det en smaksak. Väntar di i ett dygn till så blir det ju 3 dygn, jag skulle nog testa Nottinghamen.
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20