Brown malt från Fawcett
Hej Bryggare!
Är det någon som använt brunmalten från Fawcett? Jag köpte ett kilo här ett tag sedan och jag tänkte använda den innan den blir för dålig. Hittade nedan inlägg från Peps i en tråd och det gav ingen god magkänsla. På Northern Brewers forum var det någon som sa att man inte skulle använda mycket brunmalt för att få smak och effekt och andra höll med. Men dom pratade inte specifikt om Thomas Fawcetts brunmalt.
Är det någon som kan bidra? Ska man undvika mer än, säg, 10% av brunmalt i mäsken? Blir det för stark smak av brunmalten? Tcksam för tips hur den bäst används. Hade tänkt att brygga en brown ale eller använda den i en belgisk Brune.
Mvh
Pål
Angående brunmalt så rostade jag för något år sedan själv brunmalt av pale ale-malt (efter instruktioner i denna tråden. Använde den sedan i två porterrecept, och det blev så fantastiskt gott!
Så då tänkte jag att brunmalt, det är grejen för mig. Och beställde 3 kg Thomas Fawcetts brunmalt från Humlegården. Vilken besvikelse. Det var någonting helt annat, inte alls samma goda smak. Dessutom vägrade ölen att klarna. Det kan såklart bero på någonting annat, men brunmalten var den enda "nya" ingrediensen.