Koldioxid

Kan det vara så att koldioxid lättare löser sig och blir kolsyra i öl med mer restsötma? Har ett fat med väldigt torr pilsner som står, men vill inte bli nån kolsyra alls i den. Dom andra faten med annan öl tar gas som vanligt. Har skakat fatet massor med gånger, men nej.... ingenting. Det hörs i flaskan att det kör i gas, men när man häller upp i glas är det helt utan kolsyra ändå. Skumt va?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Koldioxid

Restsötman är helt ointressant, då koldioxid inte reagerar med vätskan. Det som händer när vi kolsyrar är att vi tvingar ner koldioxiod i vätskan och skapar ett naturligt atmosvärstryck.

/Patrik

3 Senast ändrad av scaryeyes (2011-01-16 19:16:11)

Jaha... Nu efter 2 veckor så infann sig kolsyran i ölet. Jag har drygt 1-1.5 meter sytråd och bara några cm ölsang. -1 i kylen (inte optimalt om man vill dricka ölen) föör att jag har en annan pilsner på kallagring. Men i går höjde jag från 1.3 bar till 2 bar, vilket jag tycker är lite i mesta laget. Men kolsyra tabellen verkar inte stämma här hemma. Fast det andra ölet, en mörk bock med lite restsötma, blev fint kolsyrad på 1 bar. Även den nya pilsnern tog åt sig kolsyran vid 1 till 1.3 bar utan vidare.
Men som sagt.... Problemet ur världen.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Kolla så du inte har pyspunka det har jag ibland.Jag har bara corneliusfat.
Anders

Ja tror inte det pyser nåt. För när regulatorn är stängd, så sjunker inte trycket alls. Dessutom skulle det andra fatet inte heller få tillräckligt, eeftersom dom är kopplade med ett T på samma slang. Men som sagt.... Nu i dag så är det mycket fin kolsyra i alla 3 faten. Nöjd med resultatet i alla fall.

Hatar platt öl.... Nu med tvångskarbonering så finns både skum och bra kolsyra. det är så gott att det är svårt att sluta dricka.... Låter farligt va?
Ska trycksätta nästa fat i morgon, sen åker på jobb. Hoppas det blir bra tills när jag kommer hem på fredag.
Dom 4 nya faten jag tappade upp i dag, tömde jag först i koldioxid för att sen förhoppningsvis hamna ovanpå ölet i fatet. Vet inte om det gör nytta, men blir inte sämre i alla fall.....

Patrik50 skrev:

Restsötman är helt ointressant, då koldioxid inte reagerar med vätskan. Det som händer när vi kolsyrar är att vi tvingar ner koldioxiod i vätskan och skapar ett naturligt atmosvärstryck.

/Patrik

Nej den kanske inte reagerar med vätska, men den löser sig och bildar syra med vätskan under tryck. Sen har väl olika ämnen i vätskan olika egenskaper att hålla kvar koldioxiden som syra? men så klart spelar temperatur större roll

Utan att veta säkert så påverkar väl viskositeten i vätskan förmågan att hålla kolsyra. Om man kolsyrar nåt med konsistens som nyponsoppa får man inte samma sprudlande känsla som ett torrt vin.

http://bistron.tumblr.com/