1 Senast ändrad av Techno (2011-01-15 05:39:23)

Demokrati

Hej

En undran bara: Kan en demokratisk stat, i ett fritt val, förbjuda ett parti som ställer upp i ett fritt val, som säjer, att när vi kommer till makten, då kommer vi att förbjuda fria val?

Och om det partiet vinner valet säger:

. Nu skall vi uppfylla det löfte vi gick till val på.

Vi vann valet och nu kommer vi att upplösa demokratin i vårt land. Ni som inte håller med om detta kommer att åka i fängelse.

Vi sa det innan valet, vi kom till makten i fria val.

Har man då rätt att på demokratisk eller icke demokratisk väg göra allt man kan för att få bort detta parti?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Demokrati

Hej

Svarar själv på min fråga.

1. I ett demokratisk val så har själva demokratin röstats bort.

2. Kan överhuvudtaget en sådan sak röstas bort, jag själv anser inte det.

3.Själva demokratin är universell, så den kan man inte rösta bort.

4. Eftersom demokrati är något universellt så kan den inte röstas bort.

5. Frihet beror ju på vem som bestämmer. Demokrati beror på vad som är rätt eller fel, eftersom demokrati aldrig kan bli fel eftersom den är beroende på flertalets bestämmande.

6. Kan en stat i ett kort ögonblick bli diktatorisk för att en demokratisk stat skall överleva?

7. Det är klart att en stat i ett kort ögonblick kan bli diktatorisk för att demokratin skall överleva

8. Risken är väl så där väldigt stor att när makten finns i max, att den inte överlämnas när väl ögonblicket är borta, att när hotet en gång är borta så finns den överväldigande makten av att ha makten kvar. Nej en diktatur, hur kort den än är, hur god den än är, är emot demokratin, den får aldrig finnas i närheten av en demokrati.

Bo

Man måste vara väldigt blåögd för att , i dagens läge , inbilla sig att demokratin fortfarande existerar . När , praktiskt taget allt , bestäms bakom ryggen på väljarna utan att de blir tillfrågade , när manniskorna blir mer och mer kontrollerade och när man , i smyg , kläcker ut mer och mer frihetsberövande lagar ?
Man skulle nog kunna ta bort alla val eftersom partierna kör nästan exakt samma politik .  När var det sist vi hade en folkomröstning i Sverige ? Borde vi inte ha folkomröstningar om alla stora frågor ?

Har man demokrati måste man stå vid det oavsett vad alternativet skulle vara. Endast om det förekommit saker som ger grundlag att förbjuda ett parti ska man göra det (som till exempel fysisk förföljelse av folkgrupper eller hot om samma). När det är sagt har abojake en bra poäng. Schweiz är på fler sätt mitt förebild för en bra demokrati. Där är många folkomröstningar, samtidigt är det magistrat-regering som kan jämföras med en samlings-regering, skillnaden är dock att en samlings-regering inte behöver vara folkvald och att den insättas endast i kristid. Grejen är att varje parti som blir invalde får plats i regeringen fördelat efter antal röstar. Sedan vi (i mitt fall tänkar jag både danmark och sverige eftersom jag kännar mig starkt knuten till både mitt hemland och landet som jag bor i) kom med i EU har det konstant blivit sämre, och med 9/11 (som jag dock tror är sann och inte att det var USA själva som stod bakom det - herregud - det finns teorier om att medeltiden inte har existerat och att michael jackson levar) tog det som redan var påbörjat fart. Nu hade man en ursäkt att göra det.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

AboJake skrev:

Man måste vara väldigt blåögd för att , i dagens läge , inbilla sig att demokratin fortfarande existerar . När , praktiskt taget allt , bestäms bakom ryggen på väljarna utan att de blir tillfrågade , när manniskorna blir mer och mer kontrollerade och när man , i smyg , kläcker ut mer och mer frihetsberövande lagar ?
Man skulle nog kunna ta bort alla val eftersom partierna kör nästan exakt samma politik .  När var det sist vi hade en folkomröstning i Sverige ? Borde vi inte ha folkomröstningar om alla stora frågor ?

Jag håller med dig i mycket i det du säger.

Jag är helt övertygad om att vi lever i en Demokratur (observera stavningen)

Demokratur är ABSOLUT det rätta ordet ! .
Och  Till dig JanJohansen  , om du inte har sett detta tidigare , varsågod ,  här har du lite att se och lyssna på :

http://www.youtube.com/watch?v=8_tf25lx_3o

hej hej alla glada rassar som det är så synd om för att ni inte får "rassa" utan att bli påhoppade av "antidemokratiskt" folk som inte fattar att det inte  "finns några nazister i sverige", men vad spelar det för roll när dom som klagar ändå tillhör "begåvningsreservens" bottenskrap... här har jag en liten snutt på en av era intelligenta aktiva... måste ju kännas bra att förstärka intelligensian i landet med den här vältalige unge filantropen; Grattis!!

http://www.youtube.com/watch?v=vwgR792Jkx4&NR=1   

mvh

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Jag måste nog säga att jag inte riktigt hänger med vad du pratar om  vad är du vill komma fram till med  med dina rassar och nassar och intelligenta aktiva och annat . Har någon pratat om detta överhuvudtaget? Har jag missat något ?

9 Senast ändrad av Portugisen (2011-01-15 15:55:30)

AboJake skrev:

Folkomröstningar i Sverige är bortkastade pengar eftersom som dom bara är rådgörande och inte beslutande.  I regel är det Socialdemokratiska partiets räddningsplanka i frågor där det egna partiet är djupt splittrat och ingen i ledningen törs öppet ta konflikten internt.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Techno skrev:

Har man då rätt att på demokratisk eller icke demokratisk väg göra allt man kan för att få bort detta parti?

Bo

Absolut. Det är varje människas skyldighet att skydda det fria ordet och demokratin. Men det är en svår fråga om man ska göra det på odemokratisk väg.  Men i bland räcker inte demokratiska medel, då måste man upp på barrikaderna för att få behålla friheten.  Vad det egentligen betyder, det är jag inte säker på.... wink

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Techno skrev:

Hej

En undran bara: Kan en demokratisk stat, i ett fritt val, förbjuda ett parti som ställer upp i ett fritt val, som säjer, att när vi kommer till makten, då kommer vi att förbjuda fria val?

Och om det partiet vinner valet säger:

. Nu skall vi uppfylla det löfte vi gick till val på.

Vi vann valet och nu kommer vi att upplösa demokratin i vårt land. Ni som inte håller med om detta kommer att åka i fängelse.

Vi sa det innan valet, vi kom till makten i fria val.

Bo

Ganska meningslös frågeställning. Ungefär lika dum som: Vad händer om alla kineser skriker sammtidigt? Kommer aldrig att hända är svaret till båda frågorna. Men jag förstår ditt filosofrande kring det. Man kan ju även fråga sig  vad ordet demokrati egentligen betyder. Det betyder väl i kort bara folkstyre. Inte fullkomligt styre. Dåliga beslut kan fattas under demokratiska förhållanden och det häder väldigt ofta. Demokrati är bra men är svår att upprätthålla.

nu tycker jag att vi alla sjunger tillsammans: we shall overcome!

Jag är på. Starta en videokonferans. haha

hahaha. Det vore fan inte dumt.

Hej

nu tycker jag att vi alla sjunger tillsammans: we shall overcome!

Ja jag kom i håg tillfället när det hände. Bildt ville nästan hellre va hos en prostituerad, ungefär som kroppsspråket såg ut.

Om jag inte har helt fel så sköt Asonius en till just under mötet, jag kan ha fel om just själva skjutningen, Asonius har ju "ändrat sig" under tiden i fängelset säjs det.

Det har ju oxså Tommy Zetrus, stureplansmördaren,  Tony Olsson, Malexander, trots beväpnad fritagning. Vi skall nog va, om inte glada, men ändå nöjda att vissa personer, trots redan långa fängelsestraff, fortfarande få avtjäna dom

Bo