Förkultur och tillverkning av steril vört.
Ska brygga till helgen så därför blev det att sätta en förkultur idag.
Passade på att ta med kameran och dokumentera och skriva ner lite runt detta i en artikel på min sida.
http://www.backfire.se/index.php/compon … foerkultur
Men här kommer bilderna.

Jag kör spraymalt med 10% av vattnets vikt (här ska jag göra 1500 ml därför 150 gram)

Blandar ut spraymalten i det kalla vattnet och sätter på plattan.

Här ser man vad en droppe Miniform gör efter ett par sekunder precis innan koket drar igång. Vilket jag behövde eftersom jag fick ta en mindre kastrull.
Tipset på miniformen fick jag i en tråd på detta eminenta forum och eftersom det finns en liten i huset så har vi miniform hemma.

Fortfarande inget skum även under själva kokningen. Jag brukar köra mellan 15-20 minuters kokning för att säkerställa en desinficerad vört.

Desinficering av jästpaket (sprayning av StarSan - E-kolven i jodofor). Detta gjorde jag under tiden som vörten värmdes upp.

Kylning av vört, får passa på medan snön ligger kvar.

Jäst i E-kolven, jag syresatte enbart med lite skakning av E-kolven eftersom det blir god syresättning när jag sätter E-kolven på magnetomröraren.

Här är E-kolven utburen till brygghuset och satt på omrörning (räknar med 2 dagar).
Tillverkning av steril vört

För att göra steril vört så måste man få upp denna i ungefär 120 grader. Detta gör jag med en tryckkokare där jag ställer burkar med het vört på en ånginsats, sen får det koka på högsta tryck i ca 20-30 minuter.

När sen plattan slagits av och trycket i grytan har försvunnit, så sätter jag snabbt på locken för att förhindra att mögelsporer ska trilla ner i vörten.

Här är den färdiga sterila vörten. Redo för nästa gång jag ska göra en förkultur.