Skölja English Ale jäst

Hallå. Jag stod å skulle skölja White Labs WLP002 english ale jäst, å jag tycker mig se att jästen som ä mycke högflockulerande skunker fortare än böset.
  Misstar jag mig eller är det verkligen så? Ja har inte vågat hälla av än om ja skulle hälla bort jästen i stället. Är dä nån som har nån erfanränhet av detta?

Sv: Skölja English Ale jäst

Nej, det har jag faktiskt inte varit med om. Levande jäst borde hålla sig i suspension bättre än dött skräp, högflockulerande eller ej. Kanske kan du bryta upp jästflagorna ytterligare genom att tokskaka kärlet en stund?

Think globally. Drink locally.

ja jag gjorde dä senare å då var det inga problem. Jag måste ha vart lite väl försiktig första gången.

Om den verkligen är högflockande faller den vanligen fortare än skräpet, men riktigt mycket "våld" verkar oftast fungera (vilket det tycks ha gjort ovan). Jag har dock sett jäst som flockat ihop igen på mindre än en minut, och då kan det nog vara snudd på omöjligt. Det kanske inte är så konstigt att britterna helst skördar sådan jäst från ytan där den redan är ren och fin....

/Calle

Hej,

Ja, denna jäst gillar att klumpa ihopsig minst sagt!
Har en Wyeast 1968 ( som jag tror är samma jäst som 002) på min stirplate, det att ganska kul att se att en jäst flockulera under omrörning, Respect!

/Roger

Status: normaljävligt, zythum!

nils-alf skrev:

Hallå. Jag stod å skulle skölja White Labs WLP002 english ale jäst, å jag tycker mig se att jästen som ä mycke högflockulerande skunker fortare än böset.
  Misstar jag mig eller är det verkligen så? Ja har inte vågat hälla av än om ja skulle hälla bort jästen i stället. Är dä nån som har nån erfanränhet av detta?

Hej Nils-Alf

Vad menar du med att skölja jästen? Du skriver ju en hel inlägg och jag har rent ut sagt väldigt svårt ibland att förstå vad du menar.

Kan du inte försöka skriva så att åtminstone jag förstår? Om alla vi här på forumet skulle börja skriva på dialekt då blev det nog snart kaos.

Hoppas du förstår vad jag menar, jag är inte ute att stoppa något utan, jag vill gärna fatta, så att om jag ev, har något svar på dina frågor skall kunna bidra till ett ev.svar

Bo

P.S lite talmål där jag bor:

Du var en jåligte en samt ett tessigte svar. det smakade gördåligt samt att en kola ibland är äckelig

Bo igen (en görmysig en)

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Du skriver ju en hel inlägg och jag har rent ut sagt väldigt svårt ibland att förstå vad du menar.

Kan du inte försöka skriva så att åtminstone jag förstår? Om alla vi här på forumet skulle börja skriva på dialekt då blev det nog snart kaos.

Jag håller verkligen med, jag har faktiskt ett par gånger skitit i att svara för att jag inte orkade med "dialektskrivandet". Blir jobbigt när man måste läsa inlägget flera gånger för att förstå bara för att skribenten envisas med att skriva så att det ska läsas som skribentens dialekt.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Haha neee!! Tok heller! Nils Alf är min idol. Jag har bott utamför dalarna för länge, blir glad av att bli påmind. Men jag förstår nog er andra lite också.

9 Senast ändrad av Techno (2011-01-04 03:13:38)

megen skrev:

Haha neee!! Tok heller! Nils Alf är min idol. Jag har bott utamför dalarna för länge, blir glad av att bli påmind. Men jag förstår nog er andra lite också.

Hej

Jo jag förstår att du blir glad att höra din dialekt. Men vi alla andra blir inte glada av att läsa något vi inte förstår.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Det är klart ni förstår vad nils-alf skriver, han är ju mycket tydlig. Varför grälar folk så mycket om detta? Enligt mitt eget uppriktiga tycke skriver nils-alf den bästa svenskan av alla här på forumet, och kunde jag hade jag också skrivit på mitt eget talmål. Men det är svårt.

11 Senast ändrad av nils-alf (2011-01-04 10:55:32)

jag gör mitt bästa och är ledsen om folk inte förstår. Men jag tycker att det inlägget som jag skrev först inte är särskilt svårförståligt. Jag tycker inte jag envisas någe, utan jag försöker skriva så alla ska förstå. Det var mycket värre när jag skrev förr. Jag har skrivit så här sen jag slutade skolan och det sitter rätt hårt. Men jag förstår vad ni menar och det känns inte så bra för mig heller när många av mina inlägg blir att handla om hur jag skriver. Folk brukar ha svårt att höra vad jag säger när jag är utanför dalarna också, inte bara när jag skriver . men jag ska bli ännu bättre det lovar jag.

Är det verkligen så kritiskt att hålla på att skölja jästen?

Jag återanvänder jästen högst en gång. jästen har då stått i E-kolven i kylen en vecka eler två och jag häller då av det allra mesta av vätskan (gammal vört) och fyller på några deciliter av den nya färdigkokta. Skakar runt och häller i en "lagom dos" om ca 3-4 dl rätt ner i nya ölsatsen (<25 liter). Klart för jäsning. En liten (1 dl) skvätt tillsätts sedan även i samband med primning inför tappning för att säkerställa kolsyresättningen och förhoppningen att jästen käkar upp äckliga saker i ölen under lagringen.

Men, oavsett, det kommer helt säkert med en del döda jästceller och olika sorter av jästen, men så vaddå?

Att stå och slibba från kärl till kärl för att avskilja den mest livaktiga jästen känns overkill, det är ju ändå enorma mängder aktiv jäst man hanterar (förvisso i dvala efter kylskåpsvistelsen) Den piggnar till på några timmar i den söta fina 17 gradiga vörten.

Skulle jag däremot använda jästen upp till fem ggr så skulle jag vara mer noggrann, men då börjar det oavsett bli riktigt riskabelt med infektioner, så det finns inte på min karta. SÅ dyr är inte jäst.

13 Senast ändrad av nils-alf (2011-01-04 13:03:57)

nej jag brukar inte va så noga heller. Men jag håller på och prövar spara jäst i frysen om det skulle komma en jäst tillfälligt som jag vill spara på. Då jag inte har någe spraymalt så gjorde jag en liten mäsk. Och den vart mycket skitig för jag va lite slarvig. Men jag sköljer ändå bara en gång för att jag är av samma uppfattning som dig.

niclas bergqvist skrev:

Är det verkligen så kritiskt att hålla på att skölja jästen?

Nej, det är det inte. Men om man tänker brygga väldigt olika öltyper (t.ex. gå från en rauchbier till en münchner helles) så vill man gärna bli av med så mycket som möjligt av den gamla ölen.

niclas bergqvist skrev:

SÅ dyr är inte jäst.

Jag ser det inte så. Att återanvända jästen handlar mindre om ekonomi än om att försäkra sig om att ha tillräckligt med jäst för att få till en bra jäsning. Jag tycker pillrandet med förkulturer i flera steg och infektionsriskerna kopplade till det känns värre. Återanvänder man jästen behöver man ju bara jobba upp jästen en gång, sedan är det bara att skölja och återanvända. Inte i all oändlighet, förstås, men en fem-sex gånger borde inte vara något problem om man är noggrann.

15 Senast ändrad av nils-alf (2011-01-04 13:02:13)

sen har jag märkt att det faktist är roligt att hålla på med jästen. Lika kul som med allt annat bryggrelaterat. ( allt utom flaskerna då. Hahaha.)