Är det verkligen så kritiskt att hålla på att skölja jästen?
Jag återanvänder jästen högst en gång. jästen har då stått i E-kolven i kylen en vecka eler två och jag häller då av det allra mesta av vätskan (gammal vört) och fyller på några deciliter av den nya färdigkokta. Skakar runt och häller i en "lagom dos" om ca 3-4 dl rätt ner i nya ölsatsen (<25 liter). Klart för jäsning. En liten (1 dl) skvätt tillsätts sedan även i samband med primning inför tappning för att säkerställa kolsyresättningen och förhoppningen att jästen käkar upp äckliga saker i ölen under lagringen.
Men, oavsett, det kommer helt säkert med en del döda jästceller och olika sorter av jästen, men så vaddå?
Att stå och slibba från kärl till kärl för att avskilja den mest livaktiga jästen känns overkill, det är ju ändå enorma mängder aktiv jäst man hanterar (förvisso i dvala efter kylskåpsvistelsen) Den piggnar till på några timmar i den söta fina 17 gradiga vörten.
Skulle jag däremot använda jästen upp till fem ggr så skulle jag vara mer noggrann, men då börjar det oavsett bli riktigt riskabelt med infektioner, så det finns inte på min karta. SÅ dyr är inte jäst.