Betterbottle - vad tycker ni som skaffat dom?

Hejsan.

Om jag lyckas komma igång med bryggandet funderar jag på en mindre uppgradering av jäshinkar.  Har kört med de klassiska 25-30 liters hinkarna som alla verkar ha.  Några av mina är närmare 5 år gamla och bör slängas.  Använder de äldsta mest som primningsfat numera.

Plasthinkarna är lätta att rengöra och lyckas man dessutom få på plats en tappkran så kan man lätta mäta utvecklingen under jäsningen också, utan att riskera kontaminering.  Däremot är det ju tråkigt att man inte kan se in i hinken och när man får repor innuti hinkarna finns det risk att bakterier biter sig fast om man inte är noggrann i rengöringen.

För 6-9 månader sedan kom Betterbottle till Humle och jag vet att det var många som köpte dom.  Skulle vara intressant att höra vad ni som skaffat Betterbottle med tiilbehör tycker om dom? Fördelar och nackdelar gentemot de gamla hinkarna etc.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Betterbottle - vad tycker ni som skaffat dom?

Är helnöjd med dom, har använt varianten utan tappkran i nästan 2 år. Har dock lyckats spräcka botten på en så den började läcka.. förmodligen nån sten som hamnade under vid syresättning (har nu alltid en mjuk handduk under..). Hade inte gjort nåt om det funnits ytterligare en storlek större, har förmåga att lätt bli blow-off när man går över 20 liter i dom. Det bästa tycker jag är att man ser vad som händer där inne.

/ Henrik

3 Senast ändrad av DrKarma (2011-01-03 19:47:09)

Jag har tre BB och är nöjd med dem. Framförallt så använder jag dem till sekundärjäsning. Det jag gillar är att man kan se in i dem. Jag köpte varianterna utan utlopp i bottnen.

Fördelar:
Man ser vad som händer i dem
De går inte sönder så att man riskerar liv och lem (som en glasdamejeanne) om man skulle råka tappa dem.
Stora gummihättor för jäsrör som man haft till glasdamejeanner passar (även om man kanske ska satsa på koniska silikonproppar med hål istället)
Stora autosiphonen passar bra i flaskan
Mycket lätta att hantera tomma

Nackdelar:
Svåra att rengöra - en glasdamejeanne kunde man alltid slå kaustiksoda i - billigt och fungerade bra (dock med frätskaderisker på händer mm)
Genomskinliga - möjligt att ölen kan skunka om de står i dagsljus - åtgärd för detta är att sätta en tshirt över flaskan
Tål inte kokande vatten.
Ingen liter eller gallongradering på flaskan (detta tycker jag är hjärnsläpp från tillverkaren att inte ha)
Om man måste flytta på flaskorna när de är fulla så är det lätt att plasten böjer sig vilket gör att bottensats kan röras upp.

Hej

Nja, för det priset, så nöjer jag mig hellre med dom "gamla" vanliga hinkarna, ok att titta på ölet är ju roligt, men det är ju inte sådär mycket man ändå kan göra, menar jag, ölet är ju där det är, oberoende av betterbottle eller hink.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Tål den inte kaustiksoda? I och för sig brukar man använda luten varm men inte kokhet. Jag har en Better Bottle som jag inte använt än. De flesta plaster tål väl lut och syror , eller.. Någon initierad?

Björn Petersson skrev:

Tål den inte kaustiksoda? I och för sig brukar man använda luten varm men inte kokhet. Jag har en Better Bottle som jag inte använt än. De flesta plaster tål väl lut och syror , eller.. Någon initierad?

Har läst att flaskan blir missfärgad/mjölkfärgad om man använder kaustiksoda. Har ej provat själv. Kommer inte ihåg var jag läst det, men på Better Bottles websida kan man läsa:

Webbsida skrev:

"However, as noted in the Materials section (see left side of page), strong caustics such as lye (sodium hydroxide – NaOH), caustic potash (potassium hydroxide – KOH), and excessive concentrations of highly caustic detergents can damage PET and, for that matter, many other plastics, metals, and even glass. Use only brand-name detergents that have a good track record. Detergents should be diluted according to the manufacturer's recommendations for routine cleaning (i.e., <1% by weight for Five Star PBW*) and contact times should be minimized. Instead of soaking carboys and fittings in high concentrations of detergent for hours and hours use lower concentrations, smaller volumes of detergent solution, and agitation (it's easy with BetterBottle carboys). Also, replace fouled detergent solution frequently in order to maintain maximum cleaning efficiency."

Kan vara jag som övertolkar detta.

7 Senast ändrad av Lifven (2011-01-03 21:40:39)

Rengör alltid mina med Natriumhydroxid 10% som jag späder ner till 0.5-1% lösning i varmt kranvatten (60C). Får stå ca en timme.  Löser alla rester från jäsningen. Behöver inte vara alls stark koncentration för att få ett högt pH. Hittils har det inte märkts några defekter på flaskorna, vet dock inte hur det blir i längden men tror inte det är någon fara i svagare lösningar. Skulle i alla fall aldrig använda borste eller annat som kan repa dom.

(Har inte blivit mjölkiga.)

Hej

Jag skrubbar min vanliga hink med en skurborste, för att få bort "skitranden". Jag använder max temp på varmvattnet, ok det tar några minuter att få bort den. Sedan sköljer jag hinken i några min. Låter sedan hinken stå upp och ned till den torkat.

Nu är min hink ren. När den skall användas till mina öl så steriliserar jag den med klorin, ok jag vet att det inte anses ok, men det är det enda jag använder klorin till.

Jag använder inga andra kemiska saker i hushållet, ättika samt citron funkar till mycket, samt vanlig gammal rotborstning. Såpa till golvet, det gör både rent samt luktar gott.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Ett vanligt diskmedel i restaurang- och storköksmaskiner är Rekal som består av kaliumhydroxid - vilken koncentration den används i då vet jag dock inte. Man diskar väl i princip allt i maskinerna. Det är väl också något liknande som används i CIP-systemen på bryggerierna men där är det väl mest rostfritt som diskas. Men är det hydroxid i sig eller det höga ph:t som är skadligt?  Jag har använt c:a en matsked (pulver) kaustiksoda till två liter varmt vatten i alla år och inte sett några skador åtminstone på mina plasthinkar.

Techno skrev:

Hej

Jag skrubbar min vanliga hink med en skurborste, för att få bort "skitranden". Jag använder max temp på varmvattnet, ok det tar några minuter att få bort den. Sedan sköljer jag hinken i några min. Låter sedan hinken stå upp och ned till den torkat.

Precis så gör jag med.  Har använt Jodofor några gånger för att vara säker när faten stått några månader. 

Känns inte som om argumenten riktigt befogar nackdelarna (högre pris och rengöringsaspekten).  Kör nog vidare med plasthink.  Skulle vara kul med ett koniskt jäskärl av något slag.  '

Tack för svaren, bryggarvänner. Det är alltid bra att få förstahands feedback innan man ger sig på investeringarna.

Mvh
Pål

Jag tycker tappkranen sitter lite för högt, hur jag än tippar dunken får jag inte ut sista litern. Först tyckte jag det var en smart lösning, att man kunde justera höjden, men nu är jag mindre imponerad. Jag tycker att Donje dunkarna från C1as 0lson fungerar lika bra, det är dom jag använder mest.
Men den har ju sina fördelar också som nämnts ovan!

8þ Mats

kabuto skrev:

Jag tycker tappkranen sitter lite för högt, hur jag än tippar dunken får jag inte ut sista litern. Först tyckte jag det var en smart lösning, att man kunde justera höjden, men nu är jag mindre imponerad.

Det fungerar på samma sätt som en hävert och bara man har koll på det är det inte några problem. D.vs. du måste ha ett hydrostatiskt tryck för att den skall suga upp den sista litern utan att behöva tippa dunken. Har aldrig varit något problem för mig.

kabuto skrev:

Jag tycker tappkranen sitter lite för högt, hur jag än tippar dunken får jag inte ut sista litern. Först tyckte jag det var en smart lösning, att man kunde justera höjden, men nu är jag mindre imponerad. Jag tycker att Donje dunkarna från C1as 0lson fungerar lika bra, det är dom jag använder mest.
Men den har ju sina fördelar också som nämnts ovan!

vad är "Donje dunkarna"? har du en länk?

http://www.jula.se/dunken-donje-130805

Donjedunken är den jag brukar använda för primning.

Jag har varit sugen på better bottle sen humlegråden fick in dessa. Känns lite saftigt med 300 spänn stycket just nu när jag har jästhinkar som fungerar tillfredsställande. Främsta anledningen till att jag vill ha dem är lite skum kanske, tycker det verkar så mysigt att kunna se in i kärlet bättre och se vad som faktiskt händer där inne. big_smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

17 Senast ändrad av Michael83 (2011-02-19 13:54:36)

Hej allesammans,

jag har precis fått min första BetterBottle. Tyvärr sitter proppen stenhårt så jag kan inte få loss den, vilket är nödvändigt för att rengöra och montera jäskärlet ordentligt. Några tips på hur man enklare kan få loss proppen?

Tacksam för all hjälp.

Mvh,

Michael

18 Senast ändrad av Dompan (2013-06-28 11:16:52)

Hrm..

Det har torkat fast "humlesmulor" från torrhumling med pellets i "taket" på min better bottle. Den fick stå över natten med PBW-lösning, men det hjälpte inte. Vägrar ge med sig.

Hittade dock denna tråd. Intressant med att slänga i en trasa och skaka runt med denna:

http://www.brewersfriend.com/2012/11/20 … er-bottle/

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Jag brukar köra med pbw+ris om det är jävligt att få bort smuts i damejeanne eller bb.

Ris var ju inte så dumt!

Jag hällde i typ 1-2L ganska svag PBW-lösning och en icke-repande mikrofiberduk i och skakade runt lite inspirerad. Funkade bra det med.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

21 Senast ändrad av Lifven (2013-09-18 18:27:54)

Vill varna för att använda Kaustiksoda / NaOH till rengöring av Betterbottle. Har nu fått sprickor i botten på 2st till (totalt 3) och jag är nästan helt säker på att det är det som är orsaken.

Första gången det hände så trodde jag det hade kommit nåt vasst under men nu med 2st samtidigt så är det nog Kaustiksodan som är orsaken. Tycke jag var försiktig och hade låg koncentration ca 1% och inte för lång tid.

Har kollat Betterbottle´s hemsida och det står ju till och med att dom inte tål Kaustiksoda. Hur som helst "fungerade" det bra i 3 år tills sprickorna kom i botten på dom..

Vanliga jäshinkar ska däremot tåla Kaustiksoda bra men där kommer man ju åt bättre och det känns onödigt med så starka medel.

Om det blir några nya så får det väl bli PBW eller maskindiskmedel i lagom konc. i fortsättningen, synd för det blev jäkligt bra resultat med Kaustiksoda tills dom sprack..

Så jag tar tillbaka det jag skrivit tidigare att det går bra med Kaustiksoda och hoppas ingen har förstört sina Betterbottles pga det.

Gammal tråd, ny information, kan det bli bättre?!

I stället för ris kör jag med pärlor avsedda för pärlplattor, billigt bra och kan användas hur många gånger som helst. Dessutom kan de fås i favoritfärgen...;-)

På krogen används en typ av plastbläster i grovdiskmaskiner, granulatet där ser nästan ut som plastpärlor.

//jena

23 Senast ändrad av kwinnerhed (2013-10-23 21:22:19)

Är det någon som kör syrefri omtappning med hjälp av betterbottle? Har funderat själv på det ett tag för att få till en bättre torrhumling. Verkar ju rätt smidigt att kunna utnyttja co2 som bildas under primärjäsningen och låta denna fylla sekundärkärlet och sedan vid omtappning låta ölet tränga ut co2 ur sekundärkärlet via envägsventilen. Sedan bara flasktappa direkt från kranen. Någon som gör detta i dagsläget?

kwinnerhed skrev:

Är det någon som kör syrefri omtappning med hjälp av betterbottle? Har funderat själv på det ett tag för att få till en bättre torrhumling. Verkar ju rätt smidigt att kunna utnyttja co2 som bildas under primärjäsningen och låta denna fylla sekundärkärlet och sedan vid omtappning låta ölet tränga ut co2 ur sekundärkärlet via envägsventilen. Sedan bara flasktappa direkt från kranen. Någon som gör detta i dagsläget?

En liten Tanke bara. Har aldrig gjort det själv. Gör en blow off tube till en star san sprayad better bottle. Gör någon form av skydd öven öppningen så att damm inte kommer in men att luft kan pressas ut. Koldioxiden lägger sig i botten. Sen lär det väl bara vara att tappa om efter primären.