Mild.

Är dä nån som har bryggt en dark mild mä framgång? Ja drack några mild i england men har inte stött på dom hemma nå. Dä ä nått som ja verkligen skulle vilja brygga.

Sv: Mild.

Varför skriver du så fånigt (talspråk)?

Att han skriver i talspråk är knappast relevant till ämnet, tycker att det är lite dumt att den första responsen är off-topic.

Jag har ej bryggt någon mild tror dock att en bra maltkomposition för mild kan vara: Pale ale, crystal/karamellmalt, chokladmalt och brunmalt? Håll humlegivan nere och mäska lite varmare än vanligt.

Dä går av bara farten att skriva fånigt å då gör jag dä. Har dock börjat försöka dra ner på det på grund av att folk kan ha svårt att förstå va ja skriver å dä ä inte meningen.
  Tack så mycket gilgrim. Dä ä nånting sånt ja har tänkt, det är så svårt att göra nått när allt jag har att jämnföra mä är hämtat direkt från londondimman.

Jag gillar också Mild, särskilt på cask. St Peters Mild på Jerusalem Tavern och Harvey´s Mild på puben The Royal Oak var trevliga när jag var i London förra vintern. Finns nån enstaka Mild i systembolagets beställningssortiment och Oceanbryggeriet i Göteborg brygger en väldigt god ibland (den är dock lite starkare på 4.5%) Annars är det ganska dåligt med Mild i Sverige.

Har försökt brygga några med blandad framgång. Min senaste jäste bara ut till FG 1020 och verkar mest smaka vört. Tror att tricket är att hitta en bra balans mellan ganska mycket crystal malt, högre mäsktemp och en engelsk alejäst med lite lägre utjäsningsgrad, men ändå inte få den överdrivet söt eller för dåligt utjäst. Drickbarheten är väldigt viktigt.

Tänkte prova nåt i den här stilen nästa gång:

Through A Mild Darkly

OG: 1036
FG: 1011
ADF: 69%
IBU: 17
Colour: 17 SRM, 33 EBC
Alcohol: 3.2 ABV
Boil: 60 min

Pale Ale Malt 80%
Crystal (60 L) 8%
Crystal (120 L) 6%
Pale Chocolate Malt 4%
Black Patent 2%

Kent Goldings 60 min 17.4 IBU

White Labs WLP002 English Ale eller Wyeast 1968 London ESB

Mäska i 68 grader celsius

Skippar kanske svartmalten och tar lite mer chocolate istället.
Receptet är taget från boken "Brewing Classic Styles"

Kan också rekommendera en lyssning det här inslaget om Mild från The Jamil Show: http://thebrewingnetwork.com/shows/The- … w-08-14-06

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Gilgrim skrev:

Att han skriver i talspråk är knappast relevant till ämnet, tycker att det är lite dumt att den första responsen är off-topic.

Nej det är inte relevant till ämnet men nu är det så att jag läst flera inlägg av TS och faktiskt undrade varför han skrev så fånigt. Är det förbjudet att undra eller skulle jag väntat tills det kommit ett par svar?

7 Senast ändrad av nils-alf (2011-01-01 00:57:26)

Jonte: Ditt recept såg väldigt fit ut ja kommer å testa dä snarast ( mä lite modifikationer) Vet du nånstans i sverige man kan beställa eller köpa på plats i närheten av dalarna?
Runo: Undrä sa´n flundrän om änté gäddän ä´n fisk? Hahahah. Nä dä ä klart du ska fråga varför ja ä löjlig om du vill dä har väll ingen dött av?            jag såg idag att du skrev , jonte alltså, att dä gick å beställa från bolaget. Förstår inte hur ja kunde missa dä igår.

Spännande! Tänkte själv brygga en Dark Mild till sommaren. Jag tror Maris Otter eller Golden Promise är bra som basmalt.

Återkom gärna med resultat när du bryggt!

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

9 Senast ändrad av nils-alf (2010-12-30 22:23:24)

Ja dä ska jag. Men jag tror ja kör viking som bas. Ja kör på den jämnt nu, har inte märkt nån skillnad. Men special å rostademalter blir bäst om man kör dom engelska. Men då brygger ja mest stout å porter, dä klanske kommer fram mer i en mild?
Om inte basmalten ä engelsk menar ja.

Runo skrev:

Nej det är inte relevant till ämnet men nu är det så att jag läst flera inlägg av TS och faktiskt undrade varför han skrev så fånigt. Är det förbjudet att undra eller skulle jag väntat tills det kommit ett par svar?

Absolut så får du ju självklart fråga men jag fann det lite lustigt att första responsen var off-topic.

Ursäkta för lite off-topic smile

11 Senast ändrad av nils-alf (2011-01-04 16:14:14)

mild å snäll
Brew Type: All Grain Date: 2010-12-22
Style: Mild Brewer: Nils-Alf
Batch Size: 27,00 L Assistant Brewer: 
Boil Volume: 33,35 L Boil Time: 60 min
Brewhouse Efficiency: 75,00 %

Brewing Steps Check Time Step
2010-12-22 Clean and prepare equipment.
--  Measure ingredients, crush grains.
--  Prepare 38,60 L water for brewing
--  Prepare Ingredients for Mash
Amount Item Type
2,70 kg Viking Pale Ale (4,6 EBC) Grain
0,40 kg Amber Malt (43,3 EBC) Grain
0,40 kg Crystal TF (130,0 EBC) Grain
0,30 kg Ljus choklad malt (500,0 EBC) Grain
0,25 kg Biscuit Malt (45,3 EBC) Grain
0,20 kg Wheat Malt, Ger (3,9 EBC) Grain
0,05 kg Viking Black Malt (1500,0 EBC) Grain

2 min Mash Ingredients
Mash In: Add 11,22 L of water at 78,2 C
60 min - Hold mash at 69,0 C for 60 min
--  Drain Mash Tun
--  Batch Sparge Round 1: Sparge with 13,69 L of 75,6 C water.
--  Batch Sparge Round 2: Sparge with 13,69 L of 75,6 C water.
--  Add water to achieve boil volume of 33,35 L
--  Estimated Pre-boil Gravity is: 1,031 SG with all grains/extracts added
Boil for 60 min Boil Ingredients
Boil Amount Item Type
60 min 35,00 gm Goldings, East Kent [5,00 %] (60 min) Hops

--  Cool wort to fermentation temperature
--  Add water (as needed) to achieve volume of 27,00 L
--  Siphon wort to primary fermenter and aerate wort.
--  Add Ingredients to Fermenter
Amount Item Type
1 Pkgs English Ale (White Labs #WLP002) Yeast-Ale

2010-12-22 Measure Original Gravity: ________ (Estimate: 1,036 SG)
2010-12-22 Measure Batch Volume: ________ (Estimate: 27,00 L)
4 days Ferment in primary for 4 days at 20,0 C
2010-12-26 Transfer to Secondary Fermenter
7 days Ferment in secondary for 7 days at 20,0 C
2011-01-02 Measure Final Gravity: ________ (Estimate: 1,012 SG)
--  Bottle beer at 20,0 C with 101,7 gm of corn sugar.
4,0 Weeks Age for 4,0 Weeks at 11,1 C
2011-01-30 Sample and enjoy!

Taste Rating (50 possible points): 35,0

Så vart det. Är det nån som har nån synpunkt angående biscuit och amber malten?

idag har ja ändrat på mitt recept igen. Blir receptet som ja skicka igår ens en mild? Kan inte skicka mitt nya för jag har inge internet någe längre. Förutom på telefonen. Men den innehåller crystal 130 8,3%, pale ale 70% ljus choklad malt 8,3%, biscuit malt 5%, vetemalt5%, chokladmalt1,2% å svartmalt1,2% i runda slängar.

Hej,
Antar att du kollat upp det redan men här är de i tråden shbf:s öltypsdefinitioner 2010:
(Det kan ju vara bra att kolla lite på dem när du sedan ställer upp på SM med din perfekta mild)

English light mild
OG         FG           Alkohol (vol%)  IBU       Färg (EBC)
<1,040   1,006–10  3,0–4,0            10–20    16–40
Lätt med uttalad maltsötma och diskret beska. Ofta till sin fördel färska.
Bouquet/Arom: Maltdominerad med fruktiga inslag. Låga nivåer av smörkola/diacetyl. Lätt humledoft är okej.
Färg/Utseende:Bärnstensfärgad till mörkt kopparfärgad. Köldgrumling tillåtet.
Smak: Maltsötma med inslag av karamellmalt som ofta drar ofta åt bisquite (kakig) dominerar smaken. Fruktestrar tillhör smakbilden. Låg beska, humlesmaken kan dock vara märkbar. Mycket låg nivå av diacetyl är godtagbart. Alkohol får inte märkas.
Kropp: Lätt till medium.
Exempel: McMullens AK 3,6%, Holdens Mild 3,8%.

English dark mild
OG        FG            Alkohol (vol%)  IBU      Färg (EBC)
<1,040  1,006–10  3,0–4,0             10–24   40–90
Lätt med uttalad maltsötma och diskret beska. Ofta till sin fördel färska.
Bouquet/Arom: Lätt humledoft är okej. Maltigt fruktig med rostade toffe eller chokladtoner. Lätt humlearom.
Färg/Utseende: Mörkt kopparfärgad till rödsvart i färgen. Köldgrumling tillåtet.
Smak: Maltsötma dominerar smaken. Smaker som karamell, lakrits, plommon/russin och rostad malt är vanligt förekommande. Låg beska och låg humlesmak som inte alls får märkas på samma sätt som i den ljusa varianten. Mycket låg nivå av diacetyl är godtagbart. Låg nivå av fruktestrar är okej. Alkohol får ej märkas.
Kropp: Lätt till medium kropp. Mjukt maltsöt med låg kolsyra.
Exempel: Sainsbrys Draught dark mild 3,4%, Batemans DM 3,7%, Highgate DM 3,5%, Brains Dark 3,5%

Nu var det väl Dark Mild du specifikt var ute efter och enligt öltypsdefinitionen ovan så har du ju ganska stort område att röra dig på vad gäller tex färgen. Jag själv har ingen större erfarenhet av Milds vare sig gäller drickandet eller bryggandet av dem så mina råd kan nog tas med en nypa salt. Jag gillar att hålla recepten ganska enkla om det går, dock utan att vara för endimensionella. Så jag hade nog satsat på två olika sorters karamellmalt en mörk och en ljusare i totalt ca 10% av maltmängden och sedan någon form av ljusare chokladmalt runt 5%. Kanske även 10% av Vikings Dark Ale (eller Biscuit runt 5-10% som du redan varit inne på) och sedan resten Pale Ale och mäskat för medium kropp runt 67-68 grader. Engelsk humle i en eller två givor till ca 15-20 IBU. Mina tankar om detta, hoppas att det kan ge någon feedback eller väcka en del funderingar.

det gjorde det verkligen. Tack så mycket.

Idag tappade jag om från primär, smakade riktigt gott. jäste i 21 grader har nu 24 grader på sekundären. Den vart dock lite starkare än vad jag räknat med.
  mild å snäll
Brew Type: All Grain Date: 2011-01-07
Style: Mild Brewer: Nils-Alf
Batch Size: 27,00 L Assistant Brewer: 
Boil Volume: 33,35 L Boil Time: 60 min
Brewhouse Efficiency: 75,00 %

Brewing Steps Check Time Step
2011-01-07 Clean and prepare equipment.
--  Measure ingredients, crush grains.
--  Prepare 38,40 L water for brewing
--  Prepare Ingredients for Mash
Amount Item Type
3,00 kg Viking Pale Ale (4,6 EBC) Grain
0,33 kg Ljus choklad malt (500,0 EBC) Grain
0,25 kg Special B (Castle Malting) (300,0 EBC) Grain
0,20 kg Biscuit Malt (45,3 EBC) Grain
0,15 kg Crystal TF (130,0 EBC) Grain
0,10 kg Wheat Malt, Ger (3,9 EBC) Grain
0,06 kg Viking Black Malt (1500,0 EBC) Grain

2 min Mash Ingredients
Protein Rest: Add 14,00 L of water at 56,7 C
15 min - Hold mash at 52,0 C for 15 min
2 min Saccrification: Add 9,00 L of water at 80,4 C
15 min - Hold mash at 62,0 C for 15 min
2 min Mash Out: Add 1,70 L of water at 94,2 C
45 min - Hold mash at 64,0 C for 45 min
--  Sparge with 13,70 L of 75,6 C water.
--  Add water to achieve boil volume of 33,35 L
--  Estimated Pre-boil Gravity is: 1,030 SG with all grains/extracts added
Boil for 60 min Boil Ingredients
Boil Amount Item Type
60 min 36,00 gm Goldings, East Kent [5,40 %] (60 min) Hops
10 min 2,00 tsp Irish Moss (Boil 10,0 min) Misc

--  Cool wort to fermentation temperature
--  Add water (as needed) to achieve volume of 27,00 L
--  Siphon wort to primary fermenter and aerate wort.
--  Add Ingredients to Fermenter
Amount Item Type
1 Pkgs English Ale (White Labs #WLP002) Yeast-Ale

2011-01-07 Measure Original Gravity: ________ (Estimate: 1,035 SG)
2011-01-07 Measure Batch Volume: ________ (Estimate: 27,00 L)
4 days Ferment in primary for 4 days at 20,0 C
2011-01-11 Transfer to Secondary Fermenter
7 days Ferment in secondary for 7 days at 20,0 C
2011-01-18 Measure Final Gravity: ________ (Estimate: 1,011 SG)
--  Bottle beer at 20,0 C with 101,7 gm of corn sugar.
4,0 Weeks Age for 4,0 Weeks at 11,1 C
2011-02-15 Sample and enjoy!

Taste Rating (50 possible points): 35,0

Notes
3g gips, 2g salt, 4g bikarbonat, 1g kalk,

Mäskningen vart sådär konstig för att min termometer gick sönder och det tog ett tag innan jag förstod det.

nils-alf skrev:

Mäskningen vart sådär konstig för att min termometer gick sönder och det tog ett tag innan jag förstod det.

Hej

Det är ett elände när termometrar går sönder. Jag hade en gång en sån där vanlig ugnstemp termometer, den där med en rel. styv sladd samt den långa spjutproben.

Första gången så mätte den ok när jag mäskade, hade en vanlig sprittermo som referens.

Det var en cool känsla att ha koll på mäsktempen. Som sagt var första mäsken funka ok.

Någon månad senare skulle jag brygga mig en Stout/Porter , allt funka ok till halva tiden gått på mäskningen, då visade termon plötsligt 80 c.

Nu var jag glad att jag hade en "old fashion termo" som visade sig att mäsken låg i ok temp. Sedan dess kör jag med den gamla "vanliga" termometern, i och för sig så har jag ett monster nu som användes på vårt lab på mitt tidigare arbete. En enorm upplösning /grad. men den är trots allt en vanlig sprit termo.

Det finns säkert helt ok ordentligt digitala termometrar nu, men mitt monster funkar ok. (Teremometern är 45 cm lång)

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

18 Senast ändrad av nils-alf (2011-01-14 23:58:54)

jag hade en ungstermometer med krympsladdar på. Fungerade jättebra i cirka 5 mäskningar, sen gick det inte alls. Hade bara en till  ungstermometer på lager. Den fungerade någorlunda  tror jag. Men när vi skulle göra tjälknöl ville den inte vara med någe längre. Nu har jag köpt en sprittermometer igen. Det känns mycket bra. Ska nog bunkra upp med sånna.

nils-alf skrev:

jag hade en ungstermometer med krympsladdar på. Fungerade jättebra i cirka 5 mäskningar, sen gick det inte alls. Hade bara en till  ungstermometer på lager. Den fungerade någorlunda  tror jag. Men när vi skulle göra tjälknöl ville den inte vara med någe längre. Nu har jag köpt en sprittermometer igen. Det känns mycket bra. Ska nog bunkra upp med sånna.

Hej

Antagligen off topic

Tjärknöl har jag gjort en gång på älg, det blev ett alldeles underbart gott pålägg.

Lycka till med den nya

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Ja det är riktigt gott. Tack så mycket.
Provsmakade idag. Dåligt med kolsyra men så va jag lite tidig på den också. Annars så är jag nöjd, lite taniner men det tar jag igen nästa gång.

Har haft problem med många digital termometrar under mäskningen där vätskan tränger in i givaren och då sitter man där om man inte har en i reserv . Jag har upptäckt att en gammaldags stektermometer av märket NilsJohans , den runda som man sticker in i julskinkan , som skräpade i en kökslåda i många år , fungerar bäst och är lika exakt som en digital om inte mer exakt .Jag har trät termometern genom en liten bit ( 10*10 cm ) av expanderat cellplast , det gör att termometern flyter ovanför mäsken . Ingen risk att den slutar fungera även om den blir blöt  .

Ja dom funkar väll helt enkelt inte till det.