Stone Ruination IPA

Hejsan

i somras var jag på resa med familjen i USA, kust till kust från NY till LA via Chicago och Denver och sedan upp till San Fran.  I LA kom jag över Stone Ruination IPA och beslöt att prova den hemma på motelrummet. Då hände något mycket egendomligt.

Efter bara ett glas började det gunga under fötterna på mig.  Min syn blev alldeles fladdrig och jag vart tvungen att sätta mig ner.  Det snurrade så in i vassen.  Jag drack något till av ölen men minst en tredjedel fick gå i vasken.

Självklart kan man ju tänka sig att jag redan inmundigat en del öl och att detta var droppen som fick bägaren att rinna över. Men så var inte fallet just denna gång. Man kan också tänka sig att jag drack ölet på fastande mage men det var inte fallet denna gång heller.  Allmän kroppskondition kan ju givetvis varit boven i dramat, och blandningar av alltihop. Men jag har aldrig varit med om något liknande tidigare och måste säga att känslan mer påminnde om ett besök i min ungdom på ett ställe i Amsterdam som hette The Bulldog och substanser som där såldes mer eller mindre lagligt men som inte säljs öppet i Sverige.

Var det den höga IBU'n som gav mig dessa märkliga symtom, tror ni?  Är det någon som fått "svängiga knän" av ett öl med massor av humle?  Stone Ruination IPA är ganska stark, nånstans runt eller över 10%, kan det varit kombinationen? 

Jag tyckte ölet var gott, även om jag inte är en "hophead", men känslan av att bli "stenad" av en öl gillade jag inte.  Tyckte namnet var rätt träffande, dock!  lol

Is it just me?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Stone Ruination IPA

"Humle-rus" är ett känt fenomen.
Det märks bäst vid konsumtion av öl med höga IBU.
För min del så brukar det yttra sig på följande sätt:
- Håret reser sig på armar och ben, s.k. "ståpäls"
- Lätt yrsel upp i huvudet, lite snurr som typ nikotin kan ge
- Varm i ansiktet, nästan som att man rodnar
- "Warm, fuzzy feeling"

Symptomen går snabbt över, säg som regel inom några minuter.
Ölet behöver inte ens vara särskilt starkt och man behöver inte dricka mycket, ett smakprov kan vara tillräckligt.

Sv: Stone Ruination IPA

Så vitt jag vet är humlen en inte avlägsen släkting till den där andra växten i Amsterdam.

Uppfinningarnas bok sorterar in humlen mellan Hasjisj och Coca (hur man nu ska tolka det).

Är det möjligen så att den där ölen torrhumlas med stora mängder färsk humle?

Sv: Stone Ruination IPA

Ja, då var det nog ett "humlerus" som drabbade mig, men det tog nog en timme innan jag blev man igen. fick en riktig utskällning av frugan som givetvis mmenade att jag tagit i för mycket. Tyvärr var jag för förvirrad för att försvara mig.

Stone Ruination IPA har helt klart torrhumlats, rikligt. ölet smakade egentligen inte mycket annat än humle.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Stone Ruination IPA

Hej

Det har jag kännt oxså någongång, men hade aldrig hört talas om "humlerus", det var någotnytt, den andra växten har jag  hört talas om.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Stone Ruination IPA

Kanske bäst att Svante raderar den här tråden innan FHI får nys om detta, annars är nog välhumlade öl snart ett minne blott... herregud, tänk på våra stackars barn..

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Stone Ruination IPA

För er som tycker att mitt ovanstående uttalande är löjligt kan jag påminna att vi svenskar fram till mitten av 90-talet inte ens var betrodda att köpa öl med högre alkoholhalt än 5.2 %. Jag minns mkt väl hur jag och min brorsa gick på bolaget och köpte Pripps 7.2 första dagen det var möjligt, Chimay dök också upp kort efter vill jag minnas.Men vin och sprit var tydligen helt ok?.
Den Svenska moralpaniken är inte att leka med. Vi får fortfarande inte köpa öl/ vin på vanlig butik..."för då skulle svenskarna troligen supa sej sönder och samman..."
Får jag fråga om det öht finns nån här på forumet som inte skulle klara att skaka fram lite hembränt på vilken söndag som helst?
jaja, ha en trevlig lördag med gott öl!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Stone Ruination IPA

Jag minns när dom tog bort Orval från sortimentet när dom förstod att ölet fortsatte att jäsa i flaskan.  Ha ha ha !!! 

Men ingen ska väl inbilla sig att Systembolaget finns av alkoholpolitiska skäl? Monopolet är kvar av skattepolitiska skäl och inget annat.  Skulle dom avmonopolisera skulle vi få marginalskatter som börjar vid 60% eller så skulle vi behöva lägga ner skolor och sjukhus.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.