Första koket.

Hej har gett mig på mitt första kok blev tillslut 10liter stamvört att sätta igång att jäsa (og 1045), använde mig av cirka ett halvt paket (6-7g) Safale s 04, vilket jag tror satte igång och jäsa fint. Anledningen till att jag skriver tror är att det var ett fint skum som det knastrade om när man satte örat till jäshinken smile men ingen aktivitet i jäsröret.. sad .. Förmodligen otätt ngnstans. Det jag funderar på är dock om det är möjlig att det redan jäst ut efter ca 2dagar? Finns nämligen ingen aktivitet idag. öppnade lite på locket och även skummet var borta. Tog mig friheten att skaka lite på tunnan/hinken i förhoppning om att det kanske kan komma igång igen. Hade även lite problem vid själva kokningen då termometern packade ihop under mäskningen... blev helt plötsligt 120° i mäsken och ca 94° i det krankalla vattnet.... Detta gjorde att jag kylde ner vörten ordentligt innan jag tillsatte jästen.
Alltså:

1. Kan ölen med OG på 1045 jäst ut redan efter ca 48 timmar?
2. Är det för lite med ½paket jäst till 10 liter stamvört?
3. Kan en för kall vört ta dö på jästen?
4. Var det fel att skaka på hinken? wink (Lite frustration blev jag dock av med)
5. ska man tillsätta resten av jästen nu? och isådana fall hur?

mvh // Oskar

2 Senast ändrad av megen (2010-12-13 20:10:10)

Sv: Första koket.

1. Det kan gå ganska snabbt för en normalstark ale att jäsa ut ibland. Men jag tycker att du ska vänta ungefär en vecka innan du tappar om. Det är nog inte helt utjäst än men antagligen i slutfasen.

2.Nej jag tycker att det låter som en lagom mängd.

3. Så länge inte vörten fryser så är det lugnt.

4. Nja. Eftersom du hade öppnat locket innan så kom det nog ner lite syre som du blandade runt med ölet, vilket kan leda till oxidation, smakar som gröna äpplen. Men eftersom du bara öppnade locket lite så är det nog ganska lugnt.

5. Nej det tycker jag inte skulle vara nödvändigt, normalt brukar det ta flera veckor innan man dömmer ut jäsningen som ofullständig och tillsätter extra jäst, och då oftast en annan sort som klarar att jäsa ut bättre.

oskda skrev:

Hej har gett mig på mitt första kok blev tillslut 10liter stamvört att sätta igång att jäsa (og 1045), använde mig av cirka ett halvt paket (6-7g) Safale s 04, vilket jag tror satte igång och jäsa fint. Anledningen till att jag skriver tror är att det var ett fint skum som det knastrade om när man satte örat till jäshinken smile men ingen aktivitet i jäsröret.. sad .. Förmodligen otätt ngnstans. Det jag funderar på är dock om det är möjlig att det redan jäst ut efter ca 2dagar? Finns nämligen ingen aktivitet idag. öppnade lite på locket och även skummet var borta. Tog mig friheten att skaka lite på tunnan/hinken i förhoppning om att det kanske kan komma igång igen. Hade även lite problem vid själva kokningen då termometern packade ihop under mäskningen... blev helt plötsligt 120° i mäsken och ca 94° i det krankalla vattnet.... Detta gjorde att jag kylde ner vörten ordentligt innan jag tillsatte jästen.
Alltså:

1. Kan ölen med OG på 1045 jäst ut redan efter ca 48 timmar?
2. Är det för lite med ½paket jäst till 10 liter stamvört?
3. Kan en för kall vört ta dö på jästen?
4. Var det fel att skaka på hinken? wink (Lite frustration blev jag dock av med)
5. ska man tillsätta resten av jästen nu? och isådana fall hur?

mvh // Oskar

Hej

1. Om det inte är något skum på ytan så är det om inte helt utjäst så i varje fall rätt mycket utjäst

2. Nej inte till OG 1045

3. Inte ta dö på, men det tar längre tid innan jäsningen kommer igång, men det är klart om vörten är väldigt kall så kan nog jästen få sig en ordentlig chock och kanske bete sig lite konstigt

4. Ett litet skakande  är ok

5. Det beror ju på hur din utjäsning har varit?

Om det är en sak man absolut skall ha i sin utrustning, så är det en hydrometer. Den är guld värd. Du tar ett startvärde och sen som i ditt fall ett värde när du tycker att det sluta jäsa. Då vet du hur du ligger till.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Tackar för de snabba svaren, då behöver jag inte vara alltför orolig för min brygd ännu med andra ord. Hydrometer finns men vill inte ner och peta allt för mkt hinken så jag väntar tills på söndag tror jag med att göra en ny mätning. Och ligger FG då under 1016 bör jag vara nöjd med tanke på OG om jag förstått det hela rätt.

// Oskar

oskda skrev:

Tackar för de snabba svaren, då behöver jag inte vara alltför orolig för min brygd ännu med andra ord. Hydrometer finns men vill inte ner och peta allt för mkt hinken så jag väntar tills på söndag tror jag med att göra en ny mätning. Och ligger FG då under 1016 bör jag vara nöjd med tanke på OG om jag förstått det hela rätt.

// Oskar

Hej igen

Du skriver: Ligger  FG under 1016 bör jag vara nöjd med tanke på OG.

Nu får vi ha tungan rätt i mäsken. Det beror alldeles på vad ditt FG ligger på. Du skriver under 1016. Men med tanke på ditt OG som var 1045 så är SG 1016 för högt, tycker jag, det ger en utjäsningsgrad på ca 65 %. Det tycker jag är minst 5-7 % för lågt.

Ditt OG var 1045, men som du skriver så skall du ta ett SG test nu på söndag, då bör du nog ligga på ett SG på ca 10, tycker jag.

OG-FG/OG= utjäsningsgrad angående jästen samt din mäsktemp.

Mät med hydrometern i varje fall 2/vecka om du har tappat om.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

+1, du skall ner en bit till. Jag skulle vänta till SG 1.012. Kan man få lite mer info om vad det är för öl du tänker göra? Att det är Ale förstår jag, men är det kit, extrakt eller helmalt och hur har du gått tillväga?

Think globally. Drink locally.

Ja precis, så om vi kan få lite mer info från OP så kan vi nog hjälpa till bättre. Det kan ju mycket väl hända att 1,016 är helt rätt.

8 Senast ändrad av oskda (2010-12-14 21:24:35)

Hej igen här kommer lite mer info.
jag har använt för ett recept på 10l färdig öl:
1980g Pale Ale Malt
250g Crystal 100 malt
Malten var färdigkrssad.

Ner med detta i mäskningskärlet med 6 liter vatten ca 90min försöker få det till ca 65-70°C (här går dock termometern sönder....så det kan ha varit varmare) Lakar med 80°C, detta vet jag för jag har en termometer kopplad till ugnen smile och i ugnen får jag in en gryta dock inte kylbagen.
vatten.

Kokar 90min
60min kvar 20g Mouteka kottar
20min kvar 15g Mouteka
10min kvar 15g Fuggle
5min   kvar 15g Fuggle
0min 10g mouteka

Kyler ner till under 20°C silar och späder med ca 4liter vatten då det var 6liter kvar efter att jag silat klart. Efter spädningen låg OG på 1045.  Tillsätter 6-7g Safale s-04 väntar 30min och rör om ordentligt på med lock och jäsrör. Får stå i ett rum med ca 22°C värme, blir ingen aktivitet i jäsröret dvs inget "bubblande) dock knastrade skummet fint om man sätter örat till hinken smile.

Så, hoppas jag gjort ngt rätt och att ni för såt hur jag gått tillväga smile.

Håller med gnoff .Oskda  du har inte talat om vad du hade för mäskningstemperatur och FG beror mycket på detta dvs mäskar du på typ 70 grader  så får du mycket ojäsbara sockerarter så din FG kommer inte så lågt som om du hade mäskat på typ 66 grader . Det är en väldig skillnad .

oskda skrev:

Ner med detta i mäskningskärlet med 6 liter vatten ca 90min försöker få det till ca 65-70°C (här går dock termometern sönder....så det kan ha varit varmare) Lakar med 80°C, detta vet jag för jag har en termometer kopplad till ugnen smile och i ugnen får jag in en gryta dock inte kylbagen.
vatten.

Här är mina ca temperaturer ca av förklarliga skäl.

Ålrajt, nåmen dåså. Ge den till söndag och mät sedan. En mäsktemp på 70°C ger ett högt FG, så 1,016 eller till och med högre är nog inte fel beräknat. Vad jag kan se så gör du allting rätt, det kommer bli prima öl. Men fixa den där läckan i jästanken, det underlättar mycket om man kan se på jäsröret vad som händer.

Å andra sidan: om man lär sig hur skummet ser ut och förändras genom jäsningsprocessen så är det en ännu bättre indikator på hur processen fortskrider.

Problemet nu är dock att skummet tyvärr är borta. Men jag kan helt klart ge den tills på söndag. Eller ska man mäta idag och se?

Nä, ge det till söndag. Lita på din egen instinkt, bestämmer du dig för söndag så håll dig till det. Varje gång du öppnar locket så släpper du in bakterier, så håll emot.

14 Senast ändrad av oskda (2010-12-17 12:59:56)

Hehe, ill do that then. Tack för hjälpen. Återkommer efter upptappning på sekundären och nytt hydrometer prov.