Brygga "Houblon Chouffe" liknande öl.

Hej,
Testade en av dessa efter att ha sänkt ett par starkare belgare innan så smakomdömet kanske var en aningen grumlat. Dock upplevde jag smaken och karaktären på ölen som intressant och god. Är det någon som prövat den eller försökt brygga något som liknar en korsning mellan IPA och Trippel? Några tips om hur man får humlekaraktär utan för den delen göra för stort avkall på jästkaraktären. Ölen hade en bra beska men den upplevdes ändå som ganska len och snäll, smaken var minst sagt komplex. Länk till ett produktblad:
http://www.galatea.se/admin/UploadFile. … 090610.pdf

2 Senast ändrad av purjo (2010-12-09 20:53:22)

Sv: Brygga "Houblon Chouffe" liknande öl.

jora gjorde en i mitten av oktober.
22l 1074og(med sockret) 1005fg. ca 70ibu
5,7kg pils
400 vete
1kg socker(tillsatt efter 3 dagar på primär)
15min på 62, 90min på 65. 10min på 77

30g saaz mash
10gx3(simcoe, amarillo, saaz) 60min
10gx3 35min
10gx2(simcoe, amarillo) och 20g saaz 20min
20gx2(simcoe, amarillo) och 30g saaz 0min
torrhumlade med 20x3 i 5dagar.
4g caco3

jäst: WLP550

saazen tog över påtok för mycket. nästa gång jag provar drar jag garanterat ner på saazen och skippar den helt i torrhumlingen samt drar upp mäsk temperaturen lite.
vore kul om man var såpass duktig att man kunde göra en bra klon på deras vanliga la chouffe för att sedan kunna torrhumla den lite hur man ville. tyvärr är jag inte så duktig ännu.

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

3 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-12-09 21:07:40)

Tycker att jästen i sig har så pass mycket karaktär att man inte behöver oroa sig nämnvärt för att den ska dyka under.
Har bryggt ett par humliga öl med deras jäst och varit nöjd med resultaten, bäst var nog Nelson Sauvin tillsammans med Perle.

Blev dock inte så värst nöjd med mitt klonförsök, för mycket kryddor...

Kul purjo, Chouffe är en riktigt bra öl, i vart fall i Holland och Belgien när den är färsk.
Kom ihåg att vi satt i flera timmar på en pub i Groningen och drack Chouffe från ett nytt fat som kopplades in
när vi dök in.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/houblon.jpg

Har man ett ansikte för radio så har man wink

Gillar ni Chouffe så kan ni lyssna på en intervju med Chris Bauweraerts på beers of legend.
En lite stökig intervju men underhållande och bitvis full av Chouffe-fakta.

http://beersoflegend.com/wp-content/upl … erview.mp3

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

4 Senast ändrad av Techno (2010-12-09 21:59:52)

Hej

Ja då är årets tomte utsedd då med röd mössa och skägg.

Weinkeller är det den här ölen ?

Skickar en länk till en belgisk pub i Amsterdam, jag drack den med förtjusning men fick ta det lite lugnt med den eftersom den smakade hyfsat lent, men är en stark sak.

Klicka på beer menu när du öppnat länken.

Bo

http://www.cafe-belgique.nl/html/Beer%20menu%2000.html

P.S. Tur att hotellet låg i närheten beer menun var lång samt trevlig

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

5 Senast ändrad av purjo (2010-12-11 01:48:36)

tycker chouffen brukar var bra när den kommer hit också. synd att den kommer så sällan bara
en vacker dag(kanske i vår eller tidig sommar) kommer nog hantz och die fünck iväg på en bamberg/belgo resa och då jävlar om jag inte får tag på dagsfärsk chouffe.
fu thomas. vill också prova grrr:(. kommer ihåg som om det var igår hur den smakar och när jag ser på den bilden undrar jag varför jag inte köpte 4 flaskor till sad
bn army fkk yea

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

Ja, tänk om man vart förståndig nog att köra till Belgien nästa gång man ska dit...
Men det är så skönt att flyga wink

www.bryggradio.com

7 Senast ändrad av Weinkeller (2010-12-11 10:27:58)

Hej,
Tack för svar. Visst är den "vanliga" Chouffe fin den också, men min ambition är att brygga något som liknar "Houblon Chouffe". Det behöver inte vara en exakt klon utan jag är mer ute efter hur man balanserar upp en ganska stor mängd humle på IPA vis men inte dölja för mycket av jästen och malten. Tänker jag rätt om jag kör bittergivan vid 45min och en mindre smakgiva vid ca 20min för att sedan trycka extra på 5min givan och sedan även torrhumla lite. Min tanke med det är att bitterheten blir lite lenare och humlesmaken får ta ett steg tillbaka för att blomma ut fullt i aromen. Har skissat lite på ett recept enligt nedan. Vad tror ni om det?

Style: Belgian Tripel/IPA
Batch Size: 20,00 L     
Boil Size: 23,60 L
Estimated OG: 1,078 SG
Estimated FG: 1,017 SG (jag tror på lägre, snarare 1,010)
Estimated Alcohol by Vol: 8,06 %
Estimated Color: 11,2 EBC
Estimated IBU: 50,8 IBU
Brewhouse Efficiency: 67,50 %
Boil Time: 60 Minutes

Malt:
Amount        Item                                                 % or IBU     
0,75 kg       Muntons Extra Light DME (6,0 EBC)       12,61 %       
3,60 kg       Viking Pilsner Malt (3,7 EBC)                60,50 %       
0,20 kg       Aromatic Malt (Dingemans) (37,4 EBC)  3,36 %       
0,20 kg       CaraBelge (35,0 EBC)                          3,36 %       
0,20 kg       Viking Wheat Malt (5,0 EBC)                  3,36 %       
1,00 kg       Cane (Beet) Sugar (0,0 EBC)                16,81 %       

Humle:
Amount        Item                                              % or IBU     
20,00 gm      Tettnang [4,10 %]  (45 min)            8,5 IBU       
30,00 gm      Chinook 2009 [11,40 %]  (45 min)   35,4 IBU     
15,00 gm      Tettnang [4,10 %]  (20 min)            4,2 IBU       
40,00 gm      Saaz [3,00 %]  (5 min)                   2,7 IBU       
25,00 gm      Riwaka [6,10 %]  (Dry Hop 5 days)           

Mängd humle: 130,00 gram
Bitterness Ratio: 0,650 (IBU/FG)

Jäst:
Amount        Item                                     
1 Pkgs        Trappist High Gravity (Wyeast Labs #3787)

Övrigt:
Amount        Item                                     
0,50 ml       Protafloc (Boil 15,0 min)                                       
0,50 tsp      Wyeast Yeast Nutrient (Boil 15,0 min)                           

Mäskning:
Total Grain Weight: 4,20 kg
Single Infusion, Light Body, Batch Sparge
Step Time     Name               Description                         Step Temp     
90 min        Mash In            Add 12,00 L of water at 69,6 C      64,0 C       

Batch Sparge Round 1: Sparge with 4,48 L of 75,6 C water
Batch Sparge Round 2: Sparge with 12,28 L of 75,6 C water

Jäsning:
14 dagar vid  24,0 C
21 dagar vid 2,0 C
Flaskjäsning: Bottle beer at 20,0 C with 172 gm of brew sugar.
CO2 Volym: 3,0

helt klart, hopbursting är ett bra sätt för att få en lenare, renare humlebeska.
Givetvis bör man även använda sig av humle med låg kohumulonhalt eftersom dessa sorter ger en renare beska.

Du får helt enkelt brygga ditt recept och smaka resultatet med receptet framför dig och se vad du eventuellt vill justera.

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Ja, tänk om man vart förståndig nog att köra till Belgien nästa gång man ska dit...

Men du bor ju redan halvvägs dit! FrÅn malmö tar det bara 11 timmar.

http://saccharolicious.blogspot.com

belgaren skrev:
Thomas Fransson skrev:

Men du bor ju redan halvvägs dit! FrÅn malmö tar det bara 11 timmar.

Nästa gång du ska ner så får du hojta till så kanske vi kan dela soppapengar...

http://www.greggharrison.com/images/18wheeler.jpg

www.bryggradio.com

http://www.tullverket.se/

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Vi tar småvägarna hem wink

www.bryggradio.com

Låg kohumulonhalt har jag inte funderat så mycket på tidigare. Jag tar det till mig och testar precis som purjo med Simcoe i bittergivan istället. Hade väl främst velat använda Horizon men den fanns tyvärr inte i lager. Nu blir det bryggning någon gång under julen.

Ölen är nu bryggd. Pytsade just i 1kg ekologiskt rörsockerlag efter en primärjäsning på fem dagar. Bytte även ut Chinook i receptet till Simcoe pga lägre kohumulonhalt. Kompletterade även Saaz givan med 6g Simcoe då jag bara hade 34g kvar av Saazen. Det jäser just nu på fint i ca 22-23 grader. Det ska bli intressant och se var det tar vägen det här.

Ah, det här var en intressant tråd jag missat. Vi bryggde en Tripel/IPA i augusti som hade premiär två månader senare. Den blev riktigt trevlig och inte alls speciellt alkoholskarp i smaken efter några månader... Bryggning, Flasktpapning

SHBF Kursledare - Skåne
SHBF Öldomare
Följ Helsingborgs Hembryggargilles öläventyr på http://www.hembryggarbloggen.se

Kul att det blev bra för er. Min står och klarnar/mognar till sig lite innan flasktappning som nog blir av till helgen eller helgen därefter. Jag torrhumlade hela nio dagar med Riwaka, får väl se om det blir gräsligt gott till slut smile

Då var första flaskan öppnad. Klart intressant karaktär. Om inte minnet sviker mig så var det mer kolsyra och kraftigare och gräddigare skum i originalet. Chouffén var även torrare och med lite mer humlearom. Färgen på min är lite mörkare. Annars liknar de varandra ganska mycket och jästkaraktären och malten finns där utan att helt dränkas i humlen. Jag får väl känna mig hyfsat nöjd då ölen redan smakar bra efter så kort tid på flaska.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/Houblon%20Chouff%E9%20klon.JPG

Denna öl växer och är en av mina topp tre tror jag. Har fått genomgående mycket höga betyg av de som druckit den (10-20 personer), de flesta höjer på ögonbrynen när man berättar att den är på ca 9%, det märks inte initialt i alla fall big_smile. Helt klart en öl värd att inspireras av och brygga. Tänkte snart skicka på en uppdaterad finputsad variant.