1469 West Yorkshire Ale

Är 1469 West Yorkshire Ale redan slut? Fanns i webbutiken härom dan men nu kan jag inte hitta den.

Sv: 1469 West Yorkshire Ale

När jag beställde i måndags fanns det en så jag misstänker att jag knep den sista.

Skurk! :-)

Verkar vara en spännande jäst, rapportera gärna om resultatet!

Vi väntar hem en ny laddning jäst från Wyeast imorgon, däribland 5 st 1469 West Yorkshire Ale.

-- Svante

Toppen!

Nu är jästen inkommen i webbutiken.

-- Svante

fresta skrev:

Verkar vara en spännande jäst, rapportera gärna om resultatet!

När du väntar på det resultat kan följande information lämnas:

En utpräglad överjäst  med bra sprutt - se bild. Som synes bör den passas för att hållas på plats tills den gjort sitt jobb. Jag tror en av medaljörerna  (Landlord) i årets brittiska ölfestival har en möjlig anknytning till den här jästen.

En hembryggare som använt jästen tog en silvermedalj med en brown ale i hembryggar-SM 2009.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/24_IMG_0145.jpg

Oj, det verkar vara bra sprutt på den. Jag beställde direkt och har fått hem den nu, vi får se om jag hinner brygga till helgen. Jag har också läst att den ska vara Timothy Taylors jäst, det är därför jag är så nyfiken att prova den, de gör alldeles utmärkta ale på cask.

Har precis tappat en engelsk brown ale med den här jästen på flaska, hade nog kunnat dricka ur den som den är nu.. Riktigt fin engelsk karaktär både i smak och arom. En helt ny smak jämfört med andra (1968 London ESB, 1028 London Ale). Kan nog bli en ny favorit, blev ett rejält skum under jäsningen och ölet var klart och jästen satt som berget i botten av vinhinken efter 2 veckors jäsning. Jäste från 1055 till 1012 vid 19C (avslutade på 21C och hjälpte till och skakade lite försiktigt för att få ner den så mycket som möjligt). Mäskning vid 66C (95% marris otter + dark crystal och lite chokladmalt).

Har bryggt en ordinary bitter med den här jästen. Inte riktigt lika livlig jäsning som ovan, men jag hade mer marginal i jäskärlet och höll ner tempen lite de första dagarna. Ska bli spännande att testa den om ett par, tre veckor.

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Jag tappade upp en ordinary bitter för några dar sen, parallelltest med 1469 West Yorkshire och 1318 London Ale III. Den står i kylen för klarning nu.

Malter 93% Maris Otter, 5% crystal, 2% dark crystal. Mäskat 15 min vid 63°, 45 min 71°, 10 min 77°. OG 38 °Ö. Jästes vid 18° rumstemperatur, maxtemp i vörten 20° med båda jästerna. Omtappning efter 10 dagar.

1318 hade jäst ner till 11 °Ö men var fortfarande rätt grumlig så den kan gå ner lite till på fat.

1469 hade jäst till 9,5 °Ö och var helt blank med väldigt kompakt jästkaka i botten. Förstås lättare och torrare än 1318 i smaken, men inte dum för en bitter. En säregen men trevlig fruktig smak som påminner om plommon. Skulle kunna passa väldigt bra i en mild ale!