Hantera dead space i kylväska

Hej!

Min fina ÖoB-kylväska gick sönder härom veckan varför jag fick köpa en ny. Tyvärr hamnade genomföringen lite väl högt vilket resulterar i att 13 dl inte kan kommma ur väskan. Mängden sötvört är ju mindre eftersom en del av utrymmet tas av draven men jag har ändock noterat att effektiviteten sjunkit med 7-9 procent.
Jag försöker febrilt komma på hur jag skall hantera detta. Jag tänkte först använda mig av ett par platsskärbrädor som jag skär till för att passa under genomföringen och bazookan men de flyter nog och jag vill inte gärna jobba med lim. Kanske går att tynga ner dem med något för att hålla dem på plats?. Jag vill ju kunna ta ut den förhöjda botten vid rengöring också så någon ast installation där det kan lägga sig vört under förhöjningen ör inte aktuell.
Är det någon som kommer på någon bra metod eller har tips?

Mvh
Love

Sv: Hantera dead space i kylväska

Använd 13 dl mer lakvatten? Utbytet borde inte påverkas nämnvärt.

Think globally. Drink locally.

Plugga igen hålet med en siloconad plastbit och gör ett nytt hål på andra sidan

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Kan du inte använda ett par kopparböjar med mellanbit av kopparrör för att kunna lägga din nätstrumpa/manifold på bottnen?

Varför inte avnända en bit silikonslang ist för kopparrör mellan tappkran och filter. Sedan luta kylväskan i slutet av lakningen.

Tack för ideer.

13 dl är inte obetydligt när man gör batcher om ca 10 liter. Men jag ska prova att tillsätta 1,3 liter vatten till vid lakningen i första hand. Stiger utbytet då så blir jag ganska nöjd. Det vore ju skönt att slippa göra ytterliggare ingrepp i väskan, själva pylandet är inte lika roligt som att brygga. Funderar annars på att göra ett större mäsk/lakkärl snart så då blir det väl åndå ny utrustning. Att böja ner ett kopparrör funkar väl kanske om man koppar en silikonslang till kranen så att den åckså fungerar som en hävert men med lågt lakflöde är jag lite rädd att en hövert skulle fungera dåligt? Göra nytt hål är ett alt. förstås.
Jaja, jag provar ökad volym i första hand. Tack, tack!
Love

7 Senast ändrad av brandemannen (2010-10-28 17:45:20)

Ja, megen. Det är kanske det bästa. En bit slang (edit) som lägger sig längs botten vid genomföringen. Bra ide. '

Enligt John Palmers studier i "lakningsdynamik/vört & lakningsflöde" så går ingen vört ut under hålets nivå genom en ex. manifold.
Det du kan göra (som även jag gör) Jag har en liten lätt "S-krök" på utloppet så att min manifold ligger vid bottnen.

Hålen/skårorna på din manifold ska vara vända nedåt mot bottnen och inte uppåt.

Mot slutet av lakningen lyfter jag helt sonika upp bakänden på lakkärlet en decimeter och lutar kärlet framåt mot kranen.
Då får jag ut ett par dl till.

Men det är nästan enklare att kompensera med ett hg extra malt. Räkna ut din nya effektivitet så hamnar du på rätt köl igen.
Jag hatade matte i många år, men när jag började brygga öl och insåg att den faktiskt kunde bespara mig en massa extraarbete
så tyckte jag att det var rätt ok wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

9 Senast ändrad av scaryeyes (2010-10-28 23:51:22)

Lite fysik där..... Jag skulle åxå kunna tänka mej att håverteffekten inte fungerar säskilt vär i ett lakkärl. Med tanke på att änden som ligger i botten är perforerad. Men så klart kanske man ändå kan få igång lite hävert om man har bra sug och flöde? Men skulle inte tro det.

Tycker som Tomas, att det är inte speciellt svårt att lyfta lite i bakkanten mot slutet

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Det fungerar utmärkt med hävert! Jag har inget hål alls i väggen på min (hittillsvarande, skall ersättas) kylbox. Från de slitsade rören som ligger på botten går ett rör upp i en böj över kanten på boxen och på utsidan ner ända till i nivå strax under botten på boxen där det sitter en kran med en slangnippel på och därefter en bit slang.

Jag häller i allt mäskvattnet först, öppnar kranen, suger fram vatten i slangen så hela röret fylls och stänger kranen. Sedan tillsätter jag maltet. Kranen öppnas sedan vid recirkulation och lakning.

Sen har det viss betydelse om man kör med sats- eller flödeslakning. Vid flödeslakning vill man ändå inte ha med med det sista. Man slutar laka när man fått ut rätt mängd/vörten är för tunn (c:a OG 1010). Vid satslakning vill man däremot tömma mäskkärlet helt. Jag har provat båda sätten.

Ett par hembryggare i norra Småland (!) för många år sedan var radikalare. Man lakade inte utan pressade ut vad man kunde med en fruktpress. Det blev bra öl det med (jag säger "Nisses och Nisses" så kanske en klocka ringer för någon).

Jag böjer mej för överheten. Så många gånger jag har funderat på det med hävert, men alltid slängt den tanken eftersom jag inte läst om det..... HA HA HA

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Så länge alla delar av inloppet på häverten är täckt av vört borde en hävert fungera. Men flödet kan ju vid lakning bli ganska lågt tänker jag och har man för stor innerdiameter på slangen så kanske det kan krypa upp bubblor. Förkastar inte hävertprincipen. Att luta lådan kan man ju göra med nackdelen att man enligt mina erfarenheter ruckar maltbädden och utan tvivel går från helt klar till grumlig vört. Men man kan ju starta lakningen med lådan på sniskan.
Bäst vore att ha genomföringen i botten och inte på sidan. Då minimerar man dead space.

Jag tycker idén med plastblock låter bra, men lägg dem på var sida om nätkorven så den ligger i ett dike, så att säga.

Häverten är det bästa vertyg vi har! Det behövs ingen ventil eller håltagning någonstans. Tag en slang med klen diameter; den har inbyggd strypning. Därtill kan du laborera med slanglängden och fallhöjden. 3 mm innerdiameter fungerar bra för mig.

Björn Petersson skrev:

Det fungerar utmärkt med hävert! Jag har inget hål alls i väggen på min (hittillsvarande, skall ersättas) kylbox. Från de slitsade rören som ligger på botten går ett rör upp i en böj över kanten på boxen och på utsidan ner ända till i nivå strax under botten på boxen där det sitter en kran med en slangnippel på och därefter en bit slang.

Jag häller i allt mäskvattnet först, öppnar kranen, suger fram vatten i slangen så hela röret fylls och stänger kranen. Sedan tillsätter jag maltet. Kranen öppnas sedan vid recirkulation och lakning.

Sen har det viss betydelse om man kör med sats- eller flödeslakning. Vid flödeslakning vill man ändå inte ha med med det sista. Man slutar laka när man fått ut rätt mängd/vörten är för tunn (c:a OG 1010). Vid satslakning vill man däremot tömma mäskkärlet helt. Jag har provat båda sätten.

Ett par hembryggare i norra Småland (!) för många år sedan var radikalare. Man lakade inte utan pressade ut vad man kunde med en fruktpress. Det blev bra öl det med (jag säger "Nisses och Nisses" så kanske en klocka ringer för någon).

Hej

Nisses och Nisses, en "kult pilsner" av Lagerman & Borg

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

" Hålen/skårorna på din manifold ska vara vända nedåt mot bottnen och inte uppåt. "

Roco Siffredi har , tydligen , inga  problem  alls med hur hålen / skårorna är vända mot manifolden , men , han , kanske har sitt eget sätt att brygga .