Våg
Hej
Vad gillar ni denna våg.
Det är en våg som användes inom pappers
industrin, där jag arbetat hela mitt liv.
Vi inom pappersindustrin, spec inom själva pappersframställningen använde, samt att det används än i dag, ett mått som kallas för ytvikt, eller som slang inom inom industrin gramvikt.
Det är att ett ark papper som är 40*25 cm skär ut samt vägs. Ju tjockare pappret är ju högre ytvikt eller gramvikt (slangordet)
Från mitten av 70 -talet så styrs ytvikten av datorer på pappersmaskinen. En felvikt på bara 2 g uppåt ökar kostnaden på ett normalt svenskt bruk på 10 miljoner kronor.
Vi använde dessa vågar när datorerna stoppade ibland och vi körde i blindo, för det mesta så var vi tvungna att stoppa pappersmaskinen, då skreks det uppifråni, vad gör ni! Det kostar oss 200 000 kr/timma, inte undra att vi som körde maskinerna blev lätt "törstiga", det var en djävla press, att stoppa maskinen tog ca 20 minuter, att starta upp den kunde ta allt i från 30 min till 90 min,
Därför var det en gång en lättnad att börja brygga bara för att kunna koppla av.
Tre jobbiga saker att stoppa inom svensk basindustri samt starta upp igen är.
1. Kärnkraftverken
2. Dom stora kartong maskinerna, det svajar till i Svenska kraft när dom startar upp, vår pappersmaskin var mindre, men vi var tvungna att säja till när vi startade upp, då vet ni att det det dras kraft
3. Stålkraftverken, drar en hel del kraft, ljusbågarna när det börjas rampas upp, drar på 1 timma lika mycket ström som Norrköping stad på ett dygn.
Basindustrin drar trots att all info på RUT samt olika tjänstesektorer, vilket inte kom fram i valkampen, det är fortfarande Basindustrin som gör att Sverige är ett stark nation. Att det talades om det i valkampanjen, va löjlig jag är.
Det är ju infosamhället som gäller nu, bort det gamla samt in med det nya.
Försvann basindustrin från Sverige så skulle vi tappa ca 300 miljarder kronor netto. Då skulle vi bli som Albanien.
Ingen politiker bryr sig om den svenska basindustrin, varken sosse eller moderat, det är bara RUT som som gäller, fanns inte den eller alla som bara verkar SMSA det kvittar var man går nog är det någon som SMSAR.
Att vi överlevde för 20 år sedan innan mobilen, det måste bli spännande för framtida generationer att upptäcka.
Mobil telefoner är ju bara ett sätt att locka in oss i ett beronde som inte finns. Tänk i början av 90-talet innan mobilen fanns, att jag överhuvudtaget kunde leva.
Jag bryggdel samt bakade bröd och älskade med min dåvarande tjej, vi hade mindre pengar men tror att/vi mådde bättre.
Oj, detta verkar vara en reaktionär betraktelse att allt var bättre förr men så är det inte.
Alla glassbloggare tror att det är så viktigt det dom gör, men att Sverige fortfarande är på topp det beror på att ca 200 000 personer drar in över 300 miljarder netto till landet, dom är ju inte hippa, dom är ju oftast arbetarklass.
Bo
Bild på vågen kommer senare
Bo