Hantering av humlen direkt efter koket...

Skulle vilja ha lite input från er, bryggbröder och bryggsystrar, vad ni har för erfarenhet av hanteringen av humlen direkt efter koket.
Det jag syftar på är följande:

Jag använder humlepåsar och efter koket är det dax att lyfta upp dessa. Jag har fått för mig att de bara skall rinna av och att om man skulle "krama" ur påsarna skulle det komma en massa bismaker från humlen ner i vörten.

Vad är er erfarenhet av detta?

Det kliar i fingrarna varje gång jag tar upp påsarna att med en desificerad tång krama ur de sista dropparna för att få med så mycket humle smak/arom som möjligt, men hejdar mig varje gång för att det känns fel att göra det.

Sv: Hantering av humlen direkt efter koket...

Jag kör inte med humlepåse, men jag har svårt att se vad det är för ämnen i humleresterna som skulle ge bismaker. De har ju kokat med vörten i en timme, så fanns där något otäckt som kunde komma med så borde det vara urlakat redan.

Think globally. Drink locally.

Tanniner/ polyfenoler. Inte gott, pressa ut och smaka.

Om du är snål med din vört, but till pelets.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag brukar pressa ur kottarna en aning, då jag silar ifrån direkt efter koket. Men precis som Thomas säger så binder kottar mer vört än vad pellets gör.

Ja, om man drar parallellen med te så brukar det komma lite konstiga smaker om man pressar, så det är nog där jag fått det ifrån. Jag kör nog vidare som jag gjort, hellre då mer humle i påsarna istället.

Rent teoretiskt borde det ta längre tid i en humöepåse att få ut smakerna/aromer än när man lägger kottar direkt i koket. Några erfarenheter av detta? Tiden och kontakten kanske är försumbar?

Thomas Fransson skrev:

Varför löser de inte ut under koket?

Jag har alltid pressat ur en del. Nu har jag bara kört 10 liters innan, å då gör det stor skillnad ju. Rent psykiskt.....

Men nu hade jag i dag påsar å tog upp dom i en kastrull å pressade ur lite bara. Sparade nog en halvliter vört..... Värre då med druven. Där gick minst 1 liter bort. Har inte fått kläm på wirlpool ännu

Dessutom det man får ut från humlen när man pressar ut den lägger sig säkert. Det gifter sig nog med resterande smaker

Sen, hur funkar det med humlekoncentrat? Där kör man ju bara i den mängden man ska ha....... Var finns tanninerna då?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

8 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-10-01 01:28:40)

peps skrev:
Thomas Fransson skrev:

Varför löser de inte ut under koket?

Varför försvinner inte all köttsaft ur en biff när du steker den?
Varför löses tanniner inte ut i samma utsträckning vid ett visst pH och inte vid ett annat?

Låt oss anta att humle är uppbyggt av flera olika komponenter, vissa av dem lösliga under vissa förutsättningar, andra lösliga
under andra förutsättningar... Vissa binds, andra löses ut under ett kok. 
Känns inte det som en ganska logisk förklaring?

Ta ett exempel som sparris som har en ganska delikat smak, koka den i vatten och laka ur aromerna pga. att dessa är vattenlösliga och få en trist
sparris. Eller, koka dem i olja vilket inte löser ut dess vattenlösliga aromer och få en mer smakrik sparris...
Olika ämnen är lösliga under olika omständigheter och förutsättningar. Låt oss anta att pressa ut ngt inte direkt är en naturligomständighet

Eller ett annat exempel som handlar om vörtens rörelse under koket och hur det påverkar isomeriseringen. Man kan antingen uppnå detta
via ett rullande kok som sätter vörten i rörelse eller sänka temperaturen och röra om mekaniskt och uppnå samma resultat...

Som sagt jag vet inte exakt vad det är som gör att skiten inte åker ut i koket, men det finns många tänkbara och logiska förklaringar.

www.bryggradio.com

9 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-10-01 01:26:29)

Humleextrakt tillverkas inte i en kokgrop på ett scoutläger, jag tror dom har rätt bra koll på processen dom som tillverkar extrakt som ex tetra.
Man extraherar det man vill ha ut med den lämpligaste metoden och lämnar så mycket av det oönskade bakom sig som möjligt.

Tetra är ett roligt exempel, isoalfasyra som inte är ljuskänslig till skillnad från vanlig humle.
Det används av många bryggerier som förpackar sin öl i klarglasflaskor.

http://www.hopsteiner.com/pdf/20092/13_07_Tetra.pdf

Jag har för mig att jag hört i en intervju med ngn involverad i framtagningen av tetra för lång tid sedan att man tillverkar extraktet genom att modifiera betasyra till alfasyra.

Men det verkar gå lite stick i stäv med deras produktbeskrivning... Men vem vet hur många hemligheter man vill avslöja som tillverkare...

www.bryggradio.com

Kan vidare berätta att i pilsnern jag bryggde som blev lite väl svag, typ 4%, kanske kommer upp i 4.5 så småning om.... Den är nu väldigt tanninrik tycker jag mej känna.... Där pressade jag inte ur humlen alls för att jag kylde med spiral och hävertade ifrån kastrullen. Hur förklarar man det då???? Fast i detta fallet tror jag bara det är lite i överkant mycket humle och att den kärva delen av smaken rundas av med lagring. Kommer att få stå i -1° i 1.5 månad när jag är i mexico.

Hoppas sen på en kanon gräsklipparöl!  Det är då inte helt säkert att grannen vill låna ut sin gräsklippare till jul.......

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Tanniner kan även komma från maltskalet om du har för hög temperatur vid utmäskning/lakning eller om du har för hög ph i mäsken

Thomas Fransson skrev:

Varför försvinner inte all köttsaft ur en biff när du steker den?
Varför löses tanniner inte ut i samma utsträckning vid ett visst pH och inte vid ett annat?

Det är inte så jag menar.

När man gör pellets så maler man ju humlen till ett fint pulver och pressar ihop det sedan, och det känns ju som ett mycket brutalare handhavande än att pressa humlen försiktigt efter koket. Men ingen rapporterar sådana problem (tanniner) med pellets.

Jag har inte detta problemet alls själv, jag kör med lösa pellets fritt i koket och tappar ur den kylda ölen med hävert, så det finns ingen påse att pressa ur. Men man är ju nyfiken.

Och som någon sade, det sprids så mycket information på Internet, så man är tvungen att ifrågasätta allt innan man tar det för sant och heligt. Googlade lite, och vad jag kan se anser många att detta är en typisk internet-ölmyt.

Fast Denny Conn menar också att man inte skall pressa humlepåsen...

13 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-10-01 19:36:41)

Jag har pressat ut en humlepåse och det smakade inte kärlek.
Kanske behöver man läsa in sig lite på tanniner och hur de reagerar
i olika miljöer. En spontan tanke är att det onda borde uppstå när humlen kokas...

Det verkar som att det är mycket magi i koket...

www.bryggradio.com

Låter som min "magkänsla" inte är helt ute och cyklar iallafall. Skall testa att pressa ut en humlepåse nästa kok och jämföra med vörten.

Antar att accepterad mängd tanniner i sitt öl handlar mest om en personlig smak, det den ena tycker smakar garvsyra och vin, tycker en annan smakar gott. Vad jag har förstått så förvandlas en del tanniner till att vara smakmässigt angenäma efter lagring, så det halvgoda ölet kan kanske förvandlas till gott efter en viss tid.

Pressa inte ur den i ölet, pressa ur den i en skål och smaka på vätskan.

Tanniner är verkligen inget man strävar efter att ha i sitt öl, tvärt om. En obehaglig beska (utöver humlebeskan)
som hänger kvar i munnen och förstör varje klunk...

I vin fungerar det lite annorlunda iom att man inte humlar vin. En liten mängd tanniner i vin har ungf samma funktion som humle i öl
Dvs. balansera smaken istället för att vinet ska sakna bett och upplevas som "flabby"

www.bryggradio.com

Jag lovar! wink

wink

En sak jag kom att tänka på är att när man tillämpar metoden "hopbursting" så får man en påtagligt mer behaglig beska jämfört med
traditionella humlingsscheman typ 60-30-15 osv...

Detta kan kanske bero på längre tannin/polyfenol-extraktion?

www.bryggradio.com

Vid hopbursting lägger man då i allt humle samtidigt? Ingen 60 minuters bitterhumle?

Det verkar inte som att vi kommer få klarhet i frågan. Får ta och maila Brew Strong.

Hittade följande klipp på Blichmann Engineerings websida, i instruktionen för deras "hopblocker":

www.blichmannengineering.com skrev:

We highly recommend using large muslin grain bags for one main reason: you lose a large amount of wort from leaf hop absorption. Using a bag you can squeeze most of this out and hop utilization is negligibly affected using this method.

.

pontonius skrev:

Vid hopbursting lägger man då i allt humle samtidigt? Ingen 60 minuters bitterhumle?

Man har ofta en liten bittergiva vid 60 minuter eller senare i koket för att få lite lättare att nå upp till sin önskade IBU,
men sedan är det precis som du säger - man tar fram skyffeln och lastar i humlen i grytan på slutet. ex. vid 10-15 minuter

Det går åt mycket humle med denna metoden, men resultatet skiljer sig en hel del från traditionella metoder och gillar man
humlearom så är metoden svårslagen.

Det finns säkert ett svar på frågan ngn stans, men jag slängde iväg ett mail till Jamil i går till nästa Q&A.

www.bryggradio.com

Haha heta disskussioner. Jag är inte så insatt i det teoretiska hur vida humlen ger ifrån sig bismaker eller inte. Men jag kan säga så här att jag har slutat pressa ur vört ur humlen efter kok. Personligen tror inte jag det spelar så stor roll om man brygger en öl där bismakerna kamofleras som t.ex när jag brydde en imperial stout så pressade jag ur humlen efter. den är helt klart en av mina favoritbrygder. När jag däremot pressade ur humlen till min pilsner så blev det en frukatnsvärt obehaglig besk smak. (Kan delvis bero på bryggvattnet också) Men jag har bryggt liknade öl där jag inte pressat ur humlen och har inte alls kännt av den där otäcka beskan.  Så jag väljer att inte pressa ur efter egen erfarenhet.

23 Senast ändrad av megen (2010-10-03 11:38:36)

Thomas Fransson skrev:
pontonius skrev:

Man har ofta en liten bittergiva vid 60 minuter eller senare i koket för att få lite lättare att nå upp till sin önskade IBU,
men sedan är det precis som du säger - man tar fram skyffeln och lastar i humlen i grytan på slutet. ex. vid 10-15 minuter

Det går åt mycket humle med denna metoden, men resultatet skiljer sig en hel del från traditionella metoder och gillar man
humlearom så är metoden svårslagen.

Det finns säkert ett svar på frågan ngn stans, men jag slängde iväg ett mail till Jamil i går till nästa Q&A.

Jag ska testa detta på min nästa IPA. Har du några humle/humligstips Thomas?
Humlesorter mängder, tid mm. Du är ju en jävel på detta har jag förstått.
Skulle gissa på att det blir 15-20l som vanligt
smile

Fan, råkade rapportera ditt inlägg. Men dom ser väl att det var ett misstag hoppas vi.

Ang att krama ur humlepåsarna så mailade jag Jamil.
Enligt honom så så var det inget man skulle bekymmra sig över. Han brukar ju ha rätt ganska ofta.

Ni som använder kokpåsar och kottar kan inte ni göra lite experiment och återkomma med era resultat. Kan ju vara kul att gå till bottnn med detta.
Man hade kunnat tänka sig en snabb vört på ex ljus DME X 2 typ 2-3liter av varje och ett halvt pkt torrjäst. Då borde man ha resultatet inom ett par dagar.,

Ang humle till ipa, jag är rätt tråkig av mig, till 23 liter og 76-78 -
87% pale (weyerman)
5%   ambermalt TF
7%   ljus crystal TF
1%   vetemalt W

1056 eller us-05

30g chinook 60 min
30g centennial 30 min
100g simcoe 0 min
80g centennial 0 min

Torrhumla ca 3 dagar med
120g simcoe
60g centennial
60g chinook

Draget ur minnet, det står en sådan o jäser i min kyl nu.

www.bryggradio.com

Fast det var så klart inte värst mycket hopbursting, men justera bittergivorna och lägg dem närmre slutet och flytta sista givan från noll till fem kanske...

En liten del från 60 min får man ha för proteinernas och volymens skull.

www.bryggradio.com