1 Senast ändrad av rutgersson (2010-08-31 21:04:16)

Gammal avtivator: hur göra?

Har en Activator 1272 SmackPack i kylen som är stämplad 29:e mars som känns onödig att slänga. Den har ju fått lite ålder vilket inte va meningen, men det va lättare än vi trodde att tvätta och återanvända den jäst vi köpte tillsammans med denna (relativt nya på det här men det har gått kalasbra).

Kollar på Mr Malty angående hur vi skall stega upp den, och här har vi inte helt koll på saker och ting.

Vi planerar att göra en Brown Ale på ett OG runt 1060 (20 liter).

Kalkylatorn vill att vi använder fyra paket av denna ålder och gör en starter på nästan åtta liter. Att stega upp jästen ett par gånger är inga problem då vi har gått om tid. Men hur många gånger och hur mycket åt gången skall man stega upp för att få en fullgod starter?

Glömde tillägga att vi har möjlighet att använda oss av 5 eller 1,8 liters flaskor för starten och 1,8 liters flaskan är att föredra rent praktiskt.

Sv: Gammal avtivator: hur göra?

Har inte mr Malty nån form av volymsangivelse på hur mycket jäst som behövs? I så fall är det bara att stega upp jästen tills du har tillräckligt.

Gör två liter till att börja med, för att se om den reagerar. Gör sedan två liter till och se om ni har tillräckligt. Om inte, gör några liter till. Kolla på MrMalty under "Repitching from slurry" för att se hur mycket ni behöver.

Men 1272:an brukar vara ganska pigg, så jag tror inte det är några större problem att få igång den och stega upp den.

gedman skrev:

Gör två liter till att börja med, för att se om den reagerar. Gör sedan två liter till och se om ni har tillräckligt. Om inte, gör några liter till. Kolla på MrMalty under "Repitching from slurry" för att se hur mycket ni behöver.

Men 1272:an brukar vara ganska pigg, så jag tror inte det är några större problem att få igång den och stega upp den.

Kalas, ungefär som jag trodde då!