Recepthjälp - mörk lager-experiment

Jag går i tankarna på att brygga ett mörkt öl som man skulle kunna beskriva som en korsning mellan klassisk schwarzier och porter, Samuel Adams Black Lager är ett riktmärke. Nu har jag några frågor och är tacksam för all hjälp.

Funderade, främst beroende på att jag inte har möjlighet att jäsa vid låga temperaturer, på att jäsa ölen med lagerjäst i rumstemperatur. Någon som har erfarenhet av detta? Vad bör man tänka på? Räcker det med att starta med lika lite jäst som när man använder alejäst förutsatt att temperaturen är den samma? Jag är medveten om att ölet inte kommer att bli lika rent som en riktig lager men det är av mindre betydelse, det är inte det jag eftersträvar.

Några malt- och humletips? Sitter på ett halvt kilo chokaldmalt och dito mängd Caramunich I samt Target, EKG och Cascade. Det är extraktbrygd med stöpt specialmalt som gäller.

Sv: Recepthjälp - mörk lager-experiment

Lagerjäst ska jäsa vid ca 10C, har du inte möjlighet till det ska du givetvis välja en alejäst. Kanske en hybridjäst om du har möjlighet till 15-17C

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Eller gör en variant och kör en California Lager:

http://shop.humle.se/se/art/california- … ivator.php

Har själv lagt några idéer kring just SABL i en tråd för inte alls länge sedan:

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3295

Om du tänker jäsa i rumstemperatur så behöver du inte ens fundera på att använda lagerjäst, den vägen kommer bara ta dig längre från ditt mål. Använd en renjäsande alejäst i stället, typ Nottingham.

Think globally. Drink locally.

Tack för klargörandet om jästen, Nottingham får det bli, har jäst en IPA på den innan och är nöjd med resultatet. Har lite frågor om malten.

Tänkte göra en delmäskning, har bara gjort extrakt med steepning innan. Fungerar följande recept ur enzymsynvinkel? Det är ju rätt mycket hårt rostad malt med...

1000 g Pilsner
500 g Münchener
500 g Chokaldmalt
500 g Caramunich I
200 g Carafa II Special

Tänkte som sagt mäska och laka ur till 10 l vört, koka in humle för att få bättre utbyte innan ytterligare 2 kg ljus spraymalt tillsätts. Vörten späds sedan i jäshinken till totalt 20 l. Vad gäller humle tänker jag mig Northern Brewer och EKG.

ruben2e skrev:

Tack för klargörandet om jästen, Nottingham får det bli, har jäst en IPA på den innan och är nöjd med resultatet. Har lite frågor om malten.

Tänkte göra en delmäskning, har bara gjort extrakt med steepning innan. Fungerar följande recept ur enzymsynvinkel? Det är ju rätt mycket hårt rostad malt med...

1000 g Pilsner
500 g Münchener
500 g Chokaldmalt
500 g Caramunich I
200 g Carafa II Special

Tänkte som sagt mäska och laka ur till 10 l vört, koka in humle för att få bättre utbyte innan ytterligare 2 kg ljus spraymalt tillsätts. Vörten späds sedan i jäshinken till totalt 20 l. Vad gäller humle tänker jag mig Northern Brewer och EKG.

Hej

Ur enzymsynvinkel alldeles utmärkt.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

ruben2e skrev:

500 g Chokaldmalt
...
200 g Carafa II Special

Ja jivlar, det kommer bli svart! Men säkert gott.

Som Techno skrev, pilsnermalten och münchnermalten har tillräckligt med enzymer för att konvertera sin egen stärkelse, och de andra maltsorterna behöver inte konverteras. Kör.

Think globally. Drink locally.

Du kommer landa på över 100 i EBC och det kommer vara lite som att äta svartbränt bröd. Jag skulle minska chokladmalten till runt 200-300g för att kunna känna någon annan smak...