Humle till India brown ale

Datorsystemet på jobbet ligger nere idag, vilket på ett mördande effektivt sätt hindrar mig från att få något jobb gjort. Efter att ha insett vad det innebär i form av kvälls- och helgarbete den här veckan så gjorde jag snabbt en rockad och flyttade veckans planerade bryggning till idag. Och jag vill gärna ha lite humletips smile

Jag har tänkt brygga en India brown ale - det vill säga en välhumlad brown ale. Tänker mig en IBU på runt 50, ett OG på 1,060 och följande maltschema:
82 % Maris Otter
9 % Ambermalt
3,5 % Brunmalt
3,5 % Dark crystal
2 % Medium crystal

Däremot är jag osäker på vilken humle jag ska använda. Tänkte använda mig av en enda sort, eftersom jag vill prova några nya sorter och undersöka deras egenskaper. Jag väljer mellan Target, Rakau och Nelson Sauvin (Target har jag använt förr, men främst för beska). Tips på vilken av dessa som kan passa i en IBA tas gladeligen emot!

Jäser: julöl

Sv: Humle till India brown ale

Om du gör den helt på Nelson så kommer den smaka lite som besk isglass... Target funkar nog utmärkt, en britt med både hög alfasyra och bra smak. Rakau vet jag inget om, men om du testar vill jag gärna höra ett utlåtande!

gedman skrev:

Om du gör den helt på Nelson så kommer den smaka lite som besk isglass...

Det låter ju inte speciellt lockande smile
Just nu lutar jag åt Target, men Rakau känns också lite spännande. Hmm...

Hej

Vad är det för skillnad/likhet mellan en Indian Brown och en american brown?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag tänker mig att skillnaden är densamma som den mellan en APA och en AIPA; att det är mer malt och mer humle i india-versionen.

Haha Ja det är en jungel dedär. IPA, APA, American-IPA, Black IPA. mm
En aning förvirrande ibland. Och det lustiga är att när nån talar om IPA så är det vid 90% av tillfällerna den amerikanska varianten som menas.

Men det är gott iaf. smile