1 Senast ändrad av mangster (2010-07-05 20:57:23)

Solera - Flanders red

Har länge varit sugen på att köpa ekfat för att göra suröl, men funderat länge på storleken. Från torlunds kagge (eller vad dom nu heter) så har jag för mig att en tunna på 30l kostar 4000, 100l 4375 och 225l 1875. Detta eftersom de bygger om 225liters fat till de andra storlekarna. Jag har väl insett att ett 260liters fat kan jag omöjligt konsumera själv, samt att ett 30l fat känns för futtigt för att lägga ner sådana pengar och lagringstid på. Alltså har jag bestämt mig för ett 100liters fat

Dock är kruxet att 100l öl är inget man dricker upp bara så där. Därför tänkte jag göra en sk solera, dvs. fylla tunnan med öl och låta den mogna klart (säg 1-2 år). Sedan tar jag bara och tappar ut 20 liter ur fatet och dricker upp detta, och brygger sedan en ny sats och fyller på med denna. Då får man räkna ut en ny medelålder på fatet, och sedan låta den mogna klart till samma ålder igen (eller mer eller mindre om jag inte är nöjd med resultatet). På sådant vis kan jag ha en stadig leverans av 20l flanders red var 4e månad. Bådar för många roliga experiment med blandning, lagring på frukt etc.

Är det någon som har testat något liknande? Eller kanske bara har åsikter?

Edit: Tänker mig att jag brygger 5st 22liters satser (alltid bra att räkna med spill eftersom tunnan bör fyllas helt), jäser dessa på primär i varsin tunna med Roseleare-jäst, och sedan stoppar in dom i tunnan. När en ny sats ska tillsättas i framtiden tänker jag att bakterierna redan har det så bra i tunnan att jag endast behöver jäsa den nya satsen på en neutral jäst och sedan kasta i den

Sv: Solera - Flanders red

Låter som en kul idé. Det är även det sätt som s.k. "vallonöl" gjordes förr i tiden i sverige.
En varning måste jag dock ge angående nya ekfat (antar att du främst är ute efter mikrooxidering och bostad åt surölskrypen, snarare än "eksmak").  Första ölen jag körde på fat fick eksmak så det räckte och blev över på bara två veckor. Antingen får du acceptera att dina första "generationer" kommer bli duktigt sträva i smaken, eller så lägger du någon extra månad på att laka ur den med flera(!) omgångar vatten, eller kanske 100 liter av någon öl som du önskar ordentligt "ekad".  Väljer du europeisk ek kommer smaken dock mer dra åt cigarrlåda och strävhet än "bourboun/vanilj" som de amerikanska (vilket verkar vara det som "alla" vill ha när det talas ek....)

Även min nästa öl i tunnan blir nog någon sorts flamländsk röd, sedan är den förhoppningsvis redo för en lambik...

/Calle

Glömde säga det. Det är ett begagnat vinfat jag tänkt köpa. Alltså borde det väl inte ge så mycket smakbidrag?

mangster skrev:

Glömde säga det. Det är ett begagnat vinfat jag tänkt köpa. Alltså borde det väl inte ge så mycket smakbidrag?

Klokt.

Återkom gärna med mer info framöver. Jag är intresserad av fatlagring.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

5 Senast ändrad av CalleT (2010-07-06 09:47:52)

mangster skrev:

Det är dock brukligt att man hyvlar insidan och rostar fatet på nytt när man bygger om det (markanden
är ju mest för de som VILL ha eksmak från fatet), så det är inte säkert det hjälper. Nu kan det ju vara
så att det är begagnat EFTER att det bygts om till 100 liter, men här är det nog bäst att fråga ordentligt.
Såg även att de säljer 50 liters nya för 1950:-
http://www.kagge.com/pro_lag_fateuropa.php

/Calle

Ok. Ska se till att fråga ordentligt då. Är inte så förtjust i smaken som "riktigt" ekfatslagrade öl har

Finns det inte några andra bryggare i Luleå som skulle tycka att det vore kul att brygga suröl?
Om man är 4-5st på ett 200L fat så kommer man ju ner investeringskostnaden samtidigt som man kan göra det till en kul och återkommande grej.
http://www.themadfermentationist.com/20 … s-red.html

Tror det är ganska fattigt med hemmabryggare här i Luleå. Så vitt jag vet så är det bara några galningar i personalen på Bishops arms med en braumeister som brygger hemma, förutom jag då

Fick faktiskt idén om en solera från the mad fermenationists blogg

Fatet har anlänt! Står inplastat i min hall just nu. Bryggningen har låtit sig dröja, har bara 20 av totalt 100 liter ståendes. Tänkte därför låta tunnan stå kvar i plasten medan jag brygger resterande 80 liter. Planen är att fylla tunnan med vatten och låta den täta sig själv i typ 2-3 dagar, tömma, slänga i några liter kokande vatten och skaka runt, tömma igen, för att slutligen dunka i 100l öl. Efter det ska jag bara ställa den någonstans där den får vara ifred (och inte smitta övrig bryggutrustning).

Ölen är enligt följande recept:

3,00 kg Pilsner Malt 54,0 %
1,00 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC) 18,0 %
1,00 kg Corn, Flaked (2,6 EBC) 18,0 %
0,50 kg Melanoiden Malt (39,4 EBC) 9,0 %
0,06 kg Chocolate Malt (689,5 EBC) 1,1 %

34,00 gm Goldings, East Kent [4,50%] (90 min) 15,6 IBU
21,00 gm Fuggles [4,30%] (15 min) 4,7 IBU

1 Pkgs Roselare Belgian Blend (Wyeast Labs #3763) Yeast-Ale 

Original Gravity: 1,059 SG
Bitterness: 20,3 IBU

Nu har ölen legat på fat i några dagar och jag har en liten fundering. Efter att ha lättat på korken en aning så har det börjat pysa ut en massa gas, och sedan skum. Har gjort detta ca 3 gånger och trycker verkar inte avta. Misstänker att en till jäsning har tagit fart inne i tunnan. Min fråga är om jag ska fortsätta lätta på trycket, eller om jag bara ökar risk för infektion om jag håller på att öppna? Vill ju inte att fatet ska kunna spricka pga övertryck

Varför inte en kork med jäsrör?

Hmm ja det var ju helt klart en lösning. Frågan är var jag får tag i en till kork att borra hål i?

Man kan kanske använda silikonproppar som finns på humle.
49 mm i diameter.
http://shop.humle.se/se/art/silikonprop … at-hal.php

Sweet! Blir att mäta storlek på korken när man kommer hem då. Tar nog och öppnar en gång eller två till medans jag väntar på proppen. För säkerhets skull

Tar och väcker liv i denna 1.5 år gamla tråd!

Efter mycket om och men så blev det ingen solera. Fatet står i Luleå, och om tre veckor blir det flytt till sydligare breddgrader, och jag känner att fatet får ej följa med. Tanken är därmed att ta och flaska alltihop, och sedan göra alla öl-älskare jag känner glada.

Min fundering just nu är: behöver jag tillsätta ny jäst vid flaskningen? Eller kan jag bara sockra och låta brett & co kolsyra flaskorna? Hur länge kan den flaskjäsningen isf ta?

Jag skulle satsa på en ny högflockande jäst som tex. Danstar Nottingham 1g/10l räcker. Tråkigt om kolsyran skulle utebli, bättre att vara säker.

Weinkeller skrev:

Jag skulle satsa på en ny högflockande jäst som tex. Danstar Nottingham 1g/10l räcker. Tråkigt om kolsyran skulle utebli, bättre att vara säker.

Hej

+1

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20