51 Senast ändrad av scaryeyes (2010-06-09 03:27:30)

Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

OT
Hmmm. Ett lite känslosamt inlägg i debatten här.  Jag är väl lite yngre kan jag tro, 42 då jag inte riktigt är med i den politiska svängen. Jag håller gärna politiken utanför, men så klart är det inte min tråd och allt som händer runomkring drabbar oss alla. Men som det är just nu i mexico och här, kan jag mycket väl tänka mej att bosätta mej där med min familj........ Kolla på rosengård tex......

Men dom behöver starka personer i mexico åxå.... det är bråttom! USA bestämmer nästan allt genom bundsförvanter, vilket inte är det bästa styret för ett land som under alla år varit under förtyck av större makter. !Leave them alone, god damn it.... You dont own them anyway!
OT

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag tycker USA kan ta och lämna tillbaka Kalifornien, New Mexico och Texas till Mexico när de ändå är igång.

Think globally. Drink locally.

peps skrev:

Jag tycker USA kan ta och lämna tillbaka Kalifornien, New Mexico och Texas till Mexico när de ändå är igång.

Hmm. Jag sitter inte med en historiebok här men jag tror varken New Mexico eller Kalifornien någonsin varit Mexikanskt - de har tillhört Spanien däremot.  Texass däremot har varit mexikanskt, men slaget vid Alamos avslutade det kapitlet.

Scaryeyes skrev:

Jag är väl lite yngre kan jag tro, 42 då jag inte riktigt är med i den politiska svängen. Jag håller gärna politiken utanför, men så klart är det inte min tråd och allt som händer runomkring drabbar oss alla. Men som det är just nu i mexico och här, kan jag mycket väl tänka mej att bosätta mej där med min familj

Nåja, jag är "bara" 44 själv, en man i mina bästa år må jag säga. Du känner ju säkert till Mexico betydligt bättre än mig, men kriget mellan knarkkartellerna, polisen och samhället har spårat ut i Mexico, vad jag förstår.  Lite läskigt.  Jag och min fru bilade ner till Ciudad Juarez när vi bodde i Denver över Thanksgiving och hade skitkul, men idag skulle jag nog inte vågat en sådan resa.

Techno skrev:

Jag hade oxså ett kärt öga till Latinamerika på 70 talet. Spec Allendes Chile .Det var mitt spec land. Nu vågar man väl knappast säja namnet efter det sista eländet, verkar nästan aldrig ta slut.

Jag minns mycket väl Allende och kuppen i Chile. Det var mycket uppskakande. Rapporterna hur människor stängdes in och torterades på fotbollsstadion i Santiago.  USA låg bakom förstås. Ett decenium av förtyck och våld följde.

Men när jag var i Chile 1994 hade landet återinfört demokrati och en ekonomisk boom hade gjort landet mycket välmående.  Det var välställt och öppet.  Och chilienare är underbara människor. 

En sak som ofta glöms i diskussionerna om Allende var att han 1973 inte hade så stort stöd bland vanligt folk som vi ibland tror. Det var stora protester mot hans sätt att driva landet.  Vad väldigt många chilienare reagerade mot vid kuppen var just att en demokratiskt vald ledare mördades och att landet blev en diktatur över en natt.  Kulhålen på fasaden i presidentpalatset i Santiago finns fortfarande kvar.

Men tillbaka till topic.  Jag har kanske inte sett ljuset, men goda öl är det alltid värt att tala om!  Det är ju därför vi är här!

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Portugisen skrev:

Jag sitter inte med en historiebok här

Det gör du väl: http://en.wikipedia.org/wiki/Mexican-American_War.

/Per

Hej

Antagligen fel ställe, skulle väl vara under rubriken övrigt.

Pål jag håller väl inte riktigt med dej om Allendes stöd hos chilernarna var mindre än vad man tror.

Transport arbetsgivarna slutade ju några månader före kuppen med att stoppa distrubitionen av mat m.m. Klart att folk klagade.

Att oxså över 1 miljon personer dagarna före kuppen demonstrerade i Santiago tyder ju på att Allende hade ett mycket stort folkligt stöd.

När kuppen väl var i gång, samt att vid Pablo Nerudas begravning, under kraftig militär övervakning, hördes från människorna vid cermonin:

kamrat allende: Närvarande.

kamrat neruda: Närvarande.

Tack och lov blev Chile åter en demokrati som du skriver Pål.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag får det till nåt sånt här:

På brygeriet/ölserveringen Cuauhtémoc Moctezuma, är vi stolta att berätta att den enda julölen i Mexico är Noche Buena, därför att dess specifika öltyp (ölstil) resluterar i en exceptionell njutning under vintertiden.

Noche Buena är annorlunda i sin smak och sin speciella mexicanska ton som gett den dess namn och emblem: Noche Buens Blomma, som är välkänd över hela jorden som symbol för julen.

Noche Buena är en lageröl av typen bock, mörk med smak och arom av malt, bra definierade av en välbalanserad komposition av malt, chocklad, caramel och (lupios esiciales, något specillt, specialliteter.. vilka vet jag inte) en rubust kropp och lång smak. ( får jag det till..)

Håller med dig Pål om att det är betydligt lättare att läsa av att översätta... En del ord kände jag faktiskt inte igen...

57 Senast ändrad av Portugisen (2010-06-09 18:07:22)

peps skrev:

Det gör du väl: http://en.wikipedia.org/wiki/Mexican-American_War.

/Per

Per, I stand corrected!

Minai, tack för översättningen! Lupios är samma som portugisiskans lupolos, humle på svenska. Spanska och portugisiska är lika. Först talade jag spanska, sedan portugisiska.  Nu är det nästan omöjligt att slå om till spanska igen.  Eller castillan, som dom säger i Latinamerika.

/Pål

58 Senast ändrad av scaryeyes (2010-06-14 02:32:54)

Det var ganska stora arealer..... Mexiko förlorade större delen av sitt territorium (ungefär de nuvarande staterna Kalifornien, Nevada, Utah, Arizona och New Mexico,

Men fanns en president i mexico som senare även sålde stora delar till USA. En mycket intressant historia vi aldrig läste om i skolan.

Sen är så klart historien skriven av amerikaner, så mycket som finns skrivet stämmer inte.

Amerikanerna intog aldrig mexico city, för mexarna lyckades hålla stången med hjälp av irländska legosoldater. Det finns fortfarande veteraner från den armen kvar i mexico city, veracruz och däromkring. Och dom har en årsdag dom firar i ett gammalt kloster i Coyocan i södra mexico city. Jag har vatt där och sett minnestavlan.

Dessutom har mexico varit större på andra hållet åxå. Ända ner till panama. Men det är en annan historia.....

Ska vi börja snacka ÖL igen snart??? smile

Vidare sitter jag här just i skrivande stund och smuttar på mitt andra noche försök. Inte alls som ölen det var tänkt att likna, men börjar bli jävligt god nu, trots varm lagring. Det var den som det sprutade ur jäsröret på balkongen i 10 minus! Jag hade startat jäsningen inne på natten å när jag vaknade var det skum överallt så jag ställde ut den. Men det slutade inte att jäsa på det viset utan fortsatte i ett helt dygn till att skjuta ut ur jäsröret. Sen fick den jäsa i 3 veckor på sekundär i källaren när primären var avklarad.
Ändå är den mycket dåligt utjäst... DVS för hög mäsktemp!

Men helt varmlagrad då jag inte har nån möjlighet till kall.... Men den är totalt klar! Ingen alls köldgrumling
Den smakar ganska rätt, luktar rätt, och hade den haft lite mindre body, skulle den nästan kvala in som en negra klon. Om man tagit bort hälften av chokladmalten...... för det har jag inte alls lyckats med på nån öl..... Alltid så rädd för att dom ska bli bleka
I stället smakar dom bittert och bränt.... vilket är bäst??? ha ha

Så humlen måste jag alltså jobba med mycket. Mer humle och rätt sort. Sen halva mängden chokladmalt. Jag har ju lite försök här i tråden att bolla med nu. Tror jag ska hålla min infusionsmäskning på mellan 65 och 66 grader i 75 min

Men jag kan inte koka förrän efter mexicoresan. MEN!!!!! Då ni! Då ska det bli öl i skällan!

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

59 Senast ändrad av Portugisen (2010-06-19 16:44:43)

Peps och alla.

jag skulle ju ge mig på en jämförelse mellan Nils Oscars Kalasöl, min egen Enskede Oscura och mexikanska Negra Modelo.  Se nedan, i nämnd ordning:

http://www.humle.se/punbb/images/upload/CIMG3388%20Humle.JPG

Färg:
Som ni ser är Oscura och Negra Modelo väldigt lika i färgen, alltså cirka 33-35 EBC i färgen.  Rödbruna, en djup vacker färg.  Kalasölen är något ljusare, bärnstensfärgat cirka 25-27 EBC gissar jag. 

Arom:
NM: Maltigt sött, diskret
Oscura: Mörkrostad malt
NO: Amerikansk humle, antagligen Amarillo

Smak;
NM: Lätt kropp, ren lätt söt smak med viss beska, lite chokladmalt i eftersmaken
Oscura: Medium fyllig kropp, rostad malt med viss beska, slutar torr utan sötma
NO: Medium fylling kropp, amerikansk humle i smaken med rostad malt, torrare humligare eftersmak, torr

Summering:
Nils Oscars Kalasöl är katten bland hermelinerna.  Mer beska och framförallt mer humle i smaken.  Det är inte så lätt att skönja så mycket malt i smaken.  Ett helt annat öl än de två mexxarna.  Den är ljusare och rent färgmässigt också mer klar och ren.

Färgmässigt är Negra Modelo och min Oscura näst intill identiska. Oscura'n har ett aldrig så lätt dis som inte Negra Modelo har.  I övrigt är skillnaden den rostade mörka malten.  Negra Modelon framträder som sötare och lättare och jag tippar på att det är en viss mängd majs i kompositionen.  Chokladmalten gör en lätt entré på slutet.  Oscura är från lukten till eftersmaken rostad malt.  Mer fyllig i kroppen och saknar den där majssötman som kommer fram i Negra Modelo.  Kusiner är dom.  Min är bättre, men båda är godare än Kalasölet, om man föredrar öl åt det maltiga hållet.

Mvh
Pål

Spännande, det låter onekligen som att det här är öl i min stil. Av dina smakbeskrivningar av både din och Negra Modelo ser jag att jag också antagligen skulle tycka att de var godare än kalasöl. Och då är kalasölen en av mina favoriter på bolaget.

Det ser ut som att mina bryggplaner har fått ett litet inte helt oförutsägbart hinder framför sig: sommarlov. Min "upparbetningsbatch" av 10 liter rauchbier står ju fint på primären i jäskylen ett tag till, så förhoppningsvis får jag till en bryggning av Noche Buena i veckan efter midsommar.

Nu när jag är hemma igen från semestern skall jag starta upp detta projekt igen.  Planerad bryggdag någon gång i nästa vecka eller helg.  Måste införskaffa några av ingredienserna innan jag kan börja.

Mange/Scaryeyes, minns du hur pass mycket rostad maltsmak från chockladmalt/svartmalt är det i Noche Buena?  Är av uppfattningen att det är mer rostad smak i Negra Modelo än i Noche Buena. 

Weinkeller, hur gick det för dig med din Julstjärna?

Mvh
Pål

62 Senast ändrad av scaryeyes (2010-07-23 18:54:42)

Hej Pal
Jag tycker Negran ar lite mer diskret. Ganska latt i smaken och Nochebuena lite sotare, minst lika mycket rostad malt med mer choklad. Men framforallt beskan. Dar ar den samma som Bohemia. Lika besk och jag skulle vilja ha tettnanger men tycker humlen liknar bohemia otroligt mycket. Men NocheBuena betecknas av cuauthemoc som en bock, dock lite mork.

Men du sa nat om amerikansk tettnanger i den andra traden.  Har du erfarenhet av den? Men jag ska brygga mer med den tettnanger jag koper fran humle. Mest for att lara mej och komma narmare.

En annan intressant sak ar fargen. Tror inte den ar samma ar fran ar. Inte helt identisk. Sa verkar det vara med negra modelo. Drack nagra for ett par dagar sen, och dom hade mer ljusare farg som en wienna an tidigare.

Jag ska tillbaka hit i oktober, da dom borjar brygga noche igen, for att frun ska foda barn da. Kommer kopa lodvis med noche da.

Jag forsoker dessutom hitta bohemia weizen, vilket helt plotsligt ar svart. Ska fortsatta min recention-trad och fylla pa med dom viktigaste.

EDIT:
Tittar man noga i lanken ja la in i bohemiatraden sa star det:

Negra Modelo is one of Cevecería Modelo's original beers and first sold as a draft in 1926.[14] While it has been classed as a Vienna-style beer,[14] the company's website now classifies it as a Munich dunkel

Mange

Jag fortsatter att fylla i lite info har som bara ar lite runtomkring kuriosa. Noche borjade bryggas i Orizaba i Veracruz av tyskar. Namnet pa foretaget andrades senare till Cuauthemoc Moctezuma.
Noche borjade bryggas endast for personligt bruk och for vanner, men receptet andrades snart for att passa alla mexicaner.
Samma sa dom pa coronafabriken, att malten ar billig och anvandandet av majs och ris ar endast till for att halla malthalten nere lite for att inte fa sa stor body i olet. Jag personligen kan med tycka att ol med stor kropp inte passar i varma lander.
Malten ar mycket billig beroende pa att den ar lokalproducerad vid alla fabriker.

Portugisen skrev:

Weinkeller, hur gick det för dig med din Julstjärna?

Hej, det finns än så länge ingen smakbedömning av denna öl. Jäste den 18 dagar i 11 grader, flyttade hinken till 22 grader i fyra dagar. Tappade om och kallagrade vid 6 grader i 23 dagar. Så för tre dagar sedan primades ölen och tappades på 44st  patentkorksflaskor. Ölen smakade helt ok utan kolsyra, men jag tycker det är svårt att ge en korrekt bild av smaken utan kolsyran.  Därför avvaktar jag två veckors kolsyrejäsning samt en vecka ytterligare lagring i vinkällaren innan ni får ett utlåtande. Tack för all inspiration!

Nu har en första avsmakning ägt rum. En väl kyld Noche Buena inspirerad öl hälldes upp.
Intrycket kan sammanfattas enligt följande:

Mörk rostbrun.
Friskt med kolsyra.
Normalt skum som lägger sig fort.
Mycket humlesmak, men diskret arom.
Mörkt bröd.
Lång och torr eftersmak som påminner om mörk bitter choklad.
Smakrik men just nu lite väl bitter.

Alltså resulterade det hela i en god öl som efter några veckor till förmodligen kommer att smaka ännu lite bättre när bitterheten rundat av sig lite mer.

SÅÅÅ

Nu måste jag börja ta tag i mitt Nochebuena brygg. I dag (15/9-10) är det årsdagen för  indipendence
200 år. Revolutionen 1910 20 nov, firas även den 15 september i år. Det blir en JÄÄÄVLA fest i mexico city nu. Officiella fest dagar ond. torsd. och fredag. Men sen är det ju helg.....

Men nu blir det att försöka sej på en nochebuena klon. Vill gärna hålla tråden vid liv. Men ska försöka skramla ihop all info nu och göra ett recept.

Nu är jag igång. Tar tillfället i akt att prova lite tekniker jag inte använt förut.

Misa del Carnero

Volym: 25 l
Planerad OG 1.065
Planerad FG 1.1016
ABV: 6.6 %
IBU (Rager): 26.7
Färg: 38.3 EBC
Förväntat utbyte: 75.0 %
Koktid: 90.0 minuter
Jästemp: 12 degC

Münchner II 4.100 kg (58.0 %)
Pilsnermalt 1.700 kg (24.0 %)
Polenta 0.700 kg (9.9 %)
Melanoidinmalt 0.500 kg (7.1 %)
Carafa II 0.070 kg (1.0 %)

Humle: Hallertauer Mittlefruh (4.1 % alfa) 50 g pellets 60 minuter

Jäst: Wyeast 2308-Munich Lager

Har i kväll (bortsett från maltkrossning och framplock av grejor) kört en råfruktsmäsk ("adjunct mash") bestående av 500g pilsnermalt och 700g polenta i 7 liter vatten. Höll 67°C i en timma och sedan upp till kok i 15 minuter. Den får nu stå på spisen till inmäskning i morgon. Smakar sött och gott.

En observation är att det luktade enbart god söt mäsk under försockringen, men efter kok kommer ganska mycket majslukt fram. Antar att det är DMS. Borde jag vidta någon särskild åtgärd vid inmäskningen i morgon bitti? Hade tänkt att bara hälla i majsmäsken (återuppvärmd till mäsktemp) i huvudmäsken.

Allright, då var det bryggt. Inga incidenter vid bryggningen, körde enkelinfusion denna gången, och en dekoktion till utmäskning. Hade visst ingen Hallertauer hemma, så jag matchade IBU med en blandning av Perle och Spalter Select.

I frisk experimentlusta (och viss tidsbrist) testade jag en annan radikal variant på kylning/omtappning. Håll i er. Jag kylde helt enkelt inte alls, utan tappade över den kokheta vörten i en väl rengjord men EJ desinficerad jäshink. Sedan skvalpade jag runt vörten för att med värmen desinficera jäshinken. Sedan in med alltihop i kylen. Jästen pitchar jag i morgon kväll.

peps, angående kylningen...Mexikaner skjuter väl från höften?

Ska nog snart ta och smaka av en till och se om den utvecklats något, det var ju ett tag sen sist.

Det lär vara en beprövad och pålitlig australiensisk metod. De verkar vara fria tänkare, bryggarna down under.

Nu var det min tur att prova...
Skulle ju inte brygga förrän ja kom hem från mexico. Men kunde inte vänta. Så ja drog igång ett brygg i dag.

Inget har hitills gått som det var tänkt. Lakningen satte igen omedelbart. Så där av den otroligt låga mäsktempen....

Dessutom hade jag slut på vienermalt. Basingrediensen i detta receptet. Såg sen att färgen verkar på tok för mörk åxå. Men denna gången kommer inte det från chokladmalten tror jag

Sen hade jag inte mer än 7 gram saaz då jag skulle haft det dubbla.
Får väl se vad som händer här näst......

Batch Size: 23,02 L     
Boil Size: 26,35 L
Estimated OG: 1,054 SG
Estimated Color: 39,1 EBC
Estimated IBU: 31,3 IBU
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
0,40 kg       Grits (2,0 EBC)                           Adjunct      7,27 %       
2,50 kg       Viking Münchermalt (18,0 EBC)             Grain        45,42 %       
1,50 kg       Viking Viennamalt (7,0 EBC)               Grain        27,25 %       
0,50 kg       Viking Melanoidmalt (70,0 EBC)            Grain        9,08 %       
0,45 kg       Viking Crystal 100 (100,0 EBC)            Grain        8,24 %       
0,15 kg       Carafa I (663,9 EBC)                      Grain        2,73 %       
21,00 gm      Spalter [4,50 %]  (60 min)                Hops         9,7 IBU       
19,00 gm      Northern Brewer [8,50 %]  (60 min)        Hops         16,5 IBU     
14,00 gm      Styrian Goldings [4,40 %]  (20 min)       Hops         3,8 IBU       
7,00 gm       Saaz [3,50 %]  (20 min)                   Hops         1,4 IBU       

Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Light Body
Total Grain Weight: 5,50 kg
----------------------------
Temperature Mash, 2 Step, Light Body
Step Time     Name               Description                         Step Temp     
30 min        Protein Rest       Add 18,16 L of water at 53,2 C      50,0 C       
75 min        Saccharification   Add 0,00 L of water and heat to 63,063,0 C       
10 min        Mash Out           Add 10,00 L of water and heat to 75,75,6 C

Ser gott ut. Är "grits" majskorn/gryn av något slag. Har du gjort någonting med dem eller gick de rakt i mäsken?

Min egen gick ett snöpligt öde till mötes. Efter att faktiskt ha lyckats med alla oortodoxa abrovinker i min bryggning så visade det sig att min jäst inte ville vara med och leka alls. Så efter tre dagar av ingen aktivitet alls så flyttade jag ut ölen i källartemp (just nu 17°C) och pitchade S-04. Trist. Nu jäser den, men det kommer ju inte bli ens i närheten av den ölen jag tänkte. På't igen.

Det var så att jag skulle ha 400 gram polenta å 400 gram rismjöl. Sen koka det å hälla i mäsken sen. Började med rismjölet, men det blev så klistrigt att jag inte vågade ta majsmjölet. Det ligger kvar på bordet. Troligen rismjölets fel att det satte igen.
Men nästa gång vet hag bättre. Men finns tydligen nåt man kan tillsätta för att ta bort klistrigheten. Läste i en tråd för nån dag sen.

Landade på 50 OG vilket är lågt. Jag tänkte dock inte på att det nog är minst 1 liter vört kvar i kokaren som är full av druv. Men jag spädde ändå med 2 liter för att komma upp i batch volym. Detta är ju ett test av nya utrustningen samtidigt. Så man kan inte förvänta sej bra resultat direkt

Min stackars spillra av en Noche Buena har nu nått planerad FG (1.016), och jag tog precis ett smakprov av grönölen. Bortsett från att smakbilden är helt sned av den felaktiga jäststammen så ligger maltprofilen helt i linje med de tidigare diskussionerna i tråden: maltig, antydningar av rostade toner, en flyktig maltsötma i munnen som avslutas helt torrt. Färgen och beskan verkar hamna rätt också.

Får ta och beställa mer jäst och göra om alltihop. Skall bara snickra färdigt min magnetomrörare först, har nästan allt jag behöver nu.

Smakar på denna nu, men tyvärr är den fortfarande smockfull av acetaldehyd, så den får väl stå en månad till. Färgen är bra och maltigheten är där jag ville ha den, men som sagt, långt ifrån drickbar ännu.

Dessutom kan jag konstatera att det inte är någon större idé att försöka dämpa jästsmaken från s-04 genom att jäsa svalt, den knasar bara ur och producerar felsmaker. Skall gå över till Nottingham som nödjäst i stället.