Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl
Okey.
Här kommer ett första stab på en Wienerbock. Kör i lite av varje, så får vi se om saker skall bort eller ändras?
OG 1.060
EBC 31
IBU 28
Malt:
42% Pilsnermalt
19% Wienermalt
19% Münchenermalt II
10% Majsflingor
6% CaraMunich II
3% CaraPils/CaraFoam
1% Chockladmalt
Humle:
20 IBU Magnum 60 minuter
5,5 IBU Tettnanger 30 minuter
2,5 IBU Tettnanger 10 minuter
Mäskningsschema? Med majsflingor? Ingen aning? Skulle jag köra helmalt skulle jag nog tänkt mig en stegmäskning med syrarast vid 40C i 20 minuter, försockringsrast 1 vid 62C i 60 minuter, försockringsrast vid 69C i 20 minuter, och utmäskning vid 76C i 15 minuter. Med majs i bilden behövs väl en rast vid 50-55 också?
Jäst: Wyeast Bohemian Lager eller Wyeast Bavarian Lager.
Det här med majsflingor är svårt. Jag är inte bilblisk när det gäller helmaltsöl och reinheitsgebodt. Jag använder gladeligen socker av olika former i mina belgiska ales. Men ingredienser som majs och vetestärkelse, för att inte tala om ris, känns avlägset. I allafall när jag tänker på lageröl. Samtidigt så vet jag ju att majoriteten av de läskande ljusa lageröl jag dricker på sommaren innehåller socker, majs, ris och vad vet jag? Och majs kan ju bidra med sin smak, hur beskedlig den än må vara. Har aldrig provat att brygga med majs. Vet inte vad jag ska förvänta mig.
Kommentarer?
Mvh
Pål