Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Okey.

Här kommer ett första stab på en Wienerbock. Kör i lite av varje, så får vi se om saker skall bort eller ändras?

OG 1.060
EBC 31
IBU 28

Malt:
42% Pilsnermalt
19% Wienermalt
19% Münchenermalt II
10% Majsflingor
6% CaraMunich II
3% CaraPils/CaraFoam
1% Chockladmalt

Humle:
20 IBU Magnum 60 minuter
5,5 IBU Tettnanger 30 minuter
2,5 IBU Tettnanger 10 minuter

Mäskningsschema?  Med majsflingor?  Ingen aning?  Skulle jag köra helmalt skulle jag nog tänkt mig en stegmäskning med syrarast vid 40C i 20 minuter, försockringsrast 1 vid 62C i 60 minuter, försockringsrast vid 69C i 20 minuter, och utmäskning vid 76C i 15 minuter.   Med majs i bilden behövs väl en rast vid 50-55 också? 

Jäst: Wyeast Bohemian Lager eller Wyeast Bavarian Lager. 

Det här med majsflingor är svårt.  Jag är inte bilblisk när det gäller helmaltsöl och reinheitsgebodt.  Jag använder gladeligen socker av olika former i mina belgiska ales.  Men ingredienser som majs och vetestärkelse, för att inte tala om ris, känns avlägset. I allafall när jag tänker på lageröl. Samtidigt så vet jag ju att majoriteten av de läskande ljusa lageröl jag dricker på sommaren innehåller socker, majs, ris och vad vet jag?  Och majs kan ju bidra med sin smak, hur beskedlig den än må vara.  Har aldrig provat att brygga med majs. Vet inte vad jag ska förvänta mig.

Kommentarer?

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Hej,
Bryggde idag ölen inspirerad av Noche Buena. Receptet är inte något försök att klona en öl som jag inte druckit utan mer inspirerad av diskussionen i tråden och min egen personliga ölsmak. Troligen har väl originalet tex större andel råfrukt, annat humleschema och jäst. Malten är ju också säkert en del olik våran svenska och tyska dito.

Min förhoppning är att det blir en mild bock/mörk lager med mycket smak från malten och humlen och en förhållandevis torr avslutning. Men även lite karamellsötma och lite rostade toner som en liten tvist i eftersmaken. Bryggningen gick ungefär som planerat, men volymen blev en liter mindre än beräknat samt OG två punkter lägre enligt mätning. Tycker även färgen känns mörkare än de 30 EBC som beräknats.Receptet är saxat och friserat ur BeerSmith.

Wienervalsen, Noche Buena inspirerad.

Allmänna parametrar:
Batch Size: 23,00 L     
Boil Size: 27,00 L
Estimated OG: 1,058 SG, Actual OG: 1,056, Estimated FG: 1,014
Estimated Color: 30,1 EBC
Estimated IBU: 28,2 IBU
Estimated ABV: 6% (med kolsyrejäsning på flaska)
Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Malt:                        
2,50 kg  Viking Pilsner Malt (3,7 EBC)                 40,78 %       
2,00 kg  Vienna Malt (Weyermann) (5,9 EBC)      32,63 %       
0,80 kg  Viking Münchermalt (18,0 EBC)              13,05 %       
0,50 kg  Corn, Flaked (2,6 EBC)                          8,16 %       
0,20 kg  CaraMunich I (90,0 EBC)                       3,26 %       
0,13 kg  Carafa II (Weyermann) (817,6 EBC)      2,12 %       

Humle:
20,00 g  Northern Brewer [10,50 %]  (60 min)     20,7 IBU     
7,00 g  Tettnang [4,10 %]  (60 min) (FWH)          3,1 IBU       
30,00 g  Tettnang [4,10 %]  (10 min)                  4,4 IBU       
15,00 g  Hallertauer Mittelfrueh [4,30 %]  (0 min)                     

Vattenbehandling:
0,50 ml  Protafloc  (Boil 10,0 min)                                       
5,00 ml  Lactic Acid (Mash+Sparge 60,0 min)                                     
1,00 tsp  Wyeast Yeast Nutrient (Boil 10,0 min)                           
2,20 g  Epsom Salt (MgSO4) (Mash 60,0 min)                               
2,00 g  Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60,0 min)                         
3,40 g  Calcium Chloride (Mash 60,0 min)                                 

Jäst:
1st  Bavarian Lager (Wyeast Labs #2206) 1l starter från slurry

Mäskning:
60 min, Mash In, Add 18,5 L of water at 75C for 69,0 C       
Batch Sparge 15l ca 80C
(Kylväskan tappar ca fyra grader på en timme, de öl jag bryggt med lite högre mäsktemperatur har även varit de som smakat bäst enligt mig) 

Vattenprofil (mg/l):
Ca: 183
Mg: 20
Alkalinitet CaCO3: 320
Na: 20
Cl: 103
S: 133
Effektiv hårdhetsgrad: 143
Residual Alkalinitet: 99
Cl/S kvot: Balanserad

Logg:
2010-06-05: Gjorde 1l förkultur från slurry.
2010-06-06: Bryggde ölen, lite sämre utbyte än väntat OG sämktes två steg och volymen till 22l. Pitchade jästen vid ca 22 grader. Jäsning i 11 grader. Tyckte vörten såg lite mörkare ut än receptets 30 EBC.

28 Senast ändrad av Portugisen (2010-06-07 09:15:25)

Häftigt Weinkeller!   

Jag har noterat att man inte riktigt kan lita på färgangivelserna på mörkrostad malt, á la chockladmalt.  Tycker ofta ölet blir mörkare än vad man räknat med.  Men jmfr gärna med bilden från Scaryeyes.

Mycket wienermalt, det gillar jag.  Och 2% Carafa II.  Tror det blir ett elegant öl.

Att du tappade två pinnar från ditt mål-OG, kan det bero på att du inte mäskade majset vid en lägre temperatur, tro?  Jag har förstått att majs bör mäskas vid 50-55 grader för att kunna konverteras fullt ut.  Å andra sidan är 2 pinnar inte mycket att bråka om.

Håll oss uppdaterade!

Mvh
Pål

Hej Pål,
Det ligger nog något i det där med rostade malten och mäskningstemperaturen för majs.

När jag använder humlegårdens majsflingor brukar jag i regel mäska vid drygt 65 grader i 90min och får då ett för mig normalt utbyte på 70%. Med denna ölen ville jag inte ha en för hög utjäsningsgrad som man ofta får på köpet vid en lägre mäskningstemperatur. De två pinnarna bryr jag mig heller inte så mycket om, huvudsaken är att det resulterar i en god öl.

Kul att se ditt recept, den blir nog lite ljusare och mildare i smaken än min variant.

Visstfan, majsflingor skulle det ju vara också. Finns det någon sort i livsmedelsbutiken som bara innehåller 100% majs? Eller behöver jag beställa specialgrejor från Humle?

Think globally. Drink locally.

Frågan är om det inte finns något i Saltå's repertoir som liknas majsflingor?  Senast jag var på ICA tyckte jag att hyllan med "fling"liknande råvaror, Spelt, Råg, Vete, Havre etc var imponerande.  Däremot minns jag inte om majs fanns med....

32 Senast ändrad av peps (2010-06-07 13:34:28)

Mmm, får gå och kika lite. Antar att Kelloggs inte kommer funka så bra...

Edit: skulle det fungera med polenta? Någon som provat?

33 Senast ändrad av scaryeyes (2010-06-07 14:00:43)

i denna tråden finns lite tips om corn grits

http://www.beersmith.com/forum/index.php?topic=2418.0

Flaked Corn (Maize) Flaked corn is a common adjunct in British bitters and milds and used to be used extensively in American light lager (although today corn grits are more common). Properly used, corn will lighten the color and body of the beer without overpowering the flavor. Use 0.5-2 lb. per 5 gal batch. Corn must be mashed with base malt.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Det verkar fungera bra:

http://www.shbf.se/wiki/index.php/Polenta

Man kan göra en "adjunct mash" (råfruktsmäsk?) med en 15-minutersrast vid 76°C för att höja utbytet, läste jag på ett annat forum.

/Per

Jag har läst nånstans att Fermentis S-23 är bohemian lager jäst. Läste vad som stod om bohemian lager på humle.
Den mest använda lagerjäststammen i världen. Ger en distinkt maltig profil med viss esterkaraktär.

Nu vet jag inte, men jag skulle tro att den går bra för en bock åxå?
Eller bör man i stället använda bavarian 2206?

Hittar inget på Fermentis sida vilken stam det är. Jag är usel på att leta för den delen.
Jag har bara använt S-23 hittills till alla bryggder, vilket inte är fel, men kanske inte helt rätt heller.... Som tex en urquell klone skulle haft urquell jäst....osv

Men jag lovar att försöka få reda på så mycket som möjligt om en månad när jag ska besöka Quautemoc i Toluca, (finns inte i mexico city) Tyvärr brygger dom inte noche buena där utan i tecate fabriken (tror jag)

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

scaryeyes skrev:

vem är bra på spanska? Pål?

Min bästa vän Google translate sa så här:

"I Cerveceria Cuauhtemoc Moctezuma, vi är stolta över att ha den enda öl i Mexiko jul: julafton, sedan genom sin speciella stil av öl visar sig vara exceptionellt att njuta av under vintern.

Eva utmärker sig genom sin smak och speciella mexikanska touch ges av dess namn och emblem, den julstjärna, som erkänns som en jul symbol i hela världen.

Noche Buena är en typ Bock lager, mörk med en maltig smak och arom kommer från en väldefinierad och väl balanserad sammansättning av malt, choklad, kola och humle särskilda, robust kropp och lång eftersmak."

scaryeyes skrev:

Jag har läst nånstans att Fermentis S-23 är bohemian lager jäst. Läste vad som stod om bohemian lager på humle.
Den mest använda lagerjäststammen i världen. Ger en distinkt maltig profil med viss esterkaraktär.

Nu vet jag inte, men jag skulle tro att den går bra för en bock åxå?
Eller bör man i stället använda bavarian 2206?

Hittar inget på Fermentis sida vilken stam det är. Jag är usel på att leta för den delen.

Mange, det är Fermentis w-34/70 som motsvarar Wyeast Bohemian Lager.  Vad S-23 är vet jag inte. Men Wyeast Bohemian Lager skall det gå utmärkt att brygga bocköl på - det säger i varje fall Wyeast själva.  Själv kommer jag dock välja Bavarian Lager när jag brygger min Noche Buena, mest för att jag vill säkra en högre utjäsning.

gedman skrev:

Min bästa vän Google translate sa så här:

"I Cerveceria Cuauhtemoc Moctezuma, vi är stolta över att ha den enda öl i Mexiko jul: julafton, sedan genom sin speciella stil av öl visar sig vara exceptionellt att njuta av under vintern.

Eva utmärker sig genom sin smak och speciella mexikanska touch ges av dess namn och emblem, den julstjärna, som erkänns som en jul symbol i hela världen.

Noche Buena är en typ Bock lager, mörk med en maltig smak och arom kommer från en väldefinierad och väl balanserad sammansättning av malt, choklad, kola och humle särskilda, robust kropp och lång eftersmak."

Bah!  Vem behöver Google translator?  Det var ju precis det jag sa!  Och det med endast ett halvår av Komvux kvällskurser att luta mig mot!  wink

Sista stycket översatte jag nästan ordagrannt!!!!

Portugisen skrev:

I tredje talas om ölet som ett bocköl, mörkt och maltigt i smak och arom, från en balanserad komposition av speciellt utvalda malt, choklad, karamell och humle, en robust kropp och lång eftersmak.

cool

Allright, sitter och pillrar med ett recept nu. Klippt från BeerAlchemy:

Recipe: Julstjärna
Style: 5B-Bock-Traditional Bock

Final Batch Volume: 25.00 l
Expected OG: 1.060 SG
Expected FG: 1.015 SG
Expected ABV: 6.1 %
Expected IBU (using Rager): 27.2
Expected Color: 38.0 EBC
Apparent Attenuation: 75.0 %
Mash Efficiency: 75.0 %
Boil Duration: 90.0 mins
Fermentation Temperature: 12 degC

Fermentables
Munich II 4.000 kg (61.5 %)
Pilsner Malt 1.700 kg (26.2 %)
Cornmeal/Polenta 0.700 kg (10.8 %)
Carafa II 0.100 kg (1.5 %)

Hallertauer Mittlefruh (4.1 % alpha) 50 g Loose Pellet Hops used 60 Min From End

Yeast: Wyeast 2308-Munich Lager

Tanken är att få en ordentligt maltig bock, därav den myckna münchnermalten, pilsnermalten står för en liten karamellighet, majsen för att höja alkoholhalten till rätt nivå, och de rostade tonerna kommer från carafan.

Ingen av smakbeskrivningarna jag läste på nätet nämnde någonting om vare sig humlesmak eller -arom, så jag nöjer mig med en bittergiva.

Kör en råfruktsmäsk för polentan, och sedan dubbeldekoktion (protein-försockring-utmäskning).

Nu vete fan om jag kommer kunna brygga denna veckan, förra veckan startade jag ett megaprojekt med en ekfatslagrad old ale, och ekfatet rymmer bra mycket mer än jag kan brygga i en batch, så möjligen är jag tvungen att brygga en batch till av den för att fylla fatet. Men sedan står denna på kö!

/Per

Hmm... du Per.
Jag skulle nog vilja påpeka lite om humlesmaken där. Den är ju ganska framträdande. Och jag tror det är tettnanger i smaken. Nu kan jag ha fel, har haft det tidigare i samma ämne då jag trodde det var saaz i Bohemia clasica. Men TROR att det är tettnang. Nämligen var en av mina första allgrain batcher nästan mitt i prick vad gällde den. Tyvärr hittar jag inte receptet på den längre.

Men så klart är det ju din bocköl som du ska brygga efter din smak. Men är det inte så att tysk bock är lite mer slätstruken vad gäller humlen än tex pilsner? NocheBuena är väldigt humlig å lite vild i smaken av det.

Mange

Vill göra ett tillägg här....

Vi snackar julstjärna. Det låter som en ganska tung å kraftig julöl.

Men saken är den att den inte alls är så tung. Man sitter gärna i solen å läskar sej med flera såna! Jag tror det är lite pga den fina humlen i ölen.

Jag är så sugen på ett brygg nu, men kan absolut inte förrän efter flytten i aug.

Tror jag ska låna alla fina recept här och provbrygga dom, så kan man kanske lista ut vilket som är närmast.

Men jag ska till mexico ytterligare en gång i höst. Tänkte försöka ta fler noche med hem då. Problemet är vikten på planet då dom flesta flygbolag har begränsat till 1 väska på 23 kg

Ok, jag byter till Tettnanger, måste ändå beställa mer humle för detta receptet. Tror du den blir så tung? OG 1.060 är ju verkligen inte maxat för en bock, snarare faller det ju under det undre riktmärket för bocköl (1.064). Majsen lättar ju upp också.

Vad gäller beskan så ligger den ju inom ramen för Påls observationer ovan (26-28). Men kanske skulle jag distribuera ut det till en bittergiva och en 15-minutersgiva.

Noterade för övrigt att Negra Modelo finns på systembolaget. Men Noche Buena är ju från ett annat bryggeri.

Nä jag menade inte att din ser tung ut , eftersom jag har inte erfarenhet nog att se det på receptet. Men just att man får fram smakhumlen tror jag är ganska viktigt.

Jo jag har köpt en låda negra modelo här.Men den är inte lik nochebuena

Nu ser vi ju inte hur Peps tänkt brygga ölen men med nästan 11% blir den nog rätt i kroppen, skulle jag tro.  Vad Scaryeyes menar är nog snarare att det är ett öl med en hel del smak och arom från humlen, inte all humle i en bittergiva.  Skulle tippa att det är antingen en giva vid 10 minuter eller två vid 15 och 5 i den här ölen.

Negra Modelo nog bara jämförbar med Noche Buena i den mening att båda bygger på Santiago Grafs vidareutveckling av centraleuropeisk wieneröl.  Men Negra Modelo är i alla avseenden en mer rätt fram lager för ymnig konsumtion, medan Noche Buena är en betydligt större öl, mer alkohol, mer humle, mer allt.

Ok, då delar jag upp humlen till en bittergiva och en sen giva. Tycker också maltsammansättningen känns bra, givet vad jag läst om hur ölen skall smaka.

Jag fullföljde visst inte tanken där när jag skrev om Negra Modelo på systembolaget. Min tanke var att kanske importören (Birra Mex) också tog in Noche Buena under säsong. Men de verkar inte ha agentur för Cuauhtémoc Moctezuma, bara Modelo.

/Per

Vi borde definitivt försöka komma över och dela på en låda Noche Buena 2010 och jämföra våra alster med the real thing.

Peps, Negra Modelo är annars ett riktigt gott öl, det med!  Perfekt till mexikansk och annan smakrik mat. Kan rekommenderas.

Mvh
Pål

Systembolaget har ju krav på sig att kunna importera allt som går att importera. Kan ni hitta någon försäljare i utlandet så är det väl bara att gå till bolaget och kräva att det tar in en låda åt er.

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Privatimport.htm

Tyvärr är det väl så för tillfället att just NocheBuena endast säljs i mexico och exporteras inte alls tyvärr. Men kommer givetvis att höra mej för mer exakt om detta åxå.

48 Senast ändrad av Techno (2010-06-08 23:56:02)

Portugisen skrev:

Vi borde definitivt försöka komma över och dela på en låda Noche Buena 2010 och jämföra våra alster med the real thing.

Peps, Negra Modelo är annars ett riktigt gott öl, det med!  Perfekt till mexikansk och annan smakrik mat. Kan rekommenderas.

Mvh
Pål

Hej

Jag undrar bara en sak? Både du Pål samt scary, är ju goda bryggare. Vad är det med dom ölen som är så enormt?

Scary har ju varit i Mexico, mycket trevliga reseberättelser från honom. Du ,kanske oxså?

Vad är det med dom ölen som är så enormt häftiga? Mexico är väl som med USA angående mainstream öl,

När ni pratar om dom där Noche Buena samt olika andra låter det nästan som ni sett "ljuset".

Missförstå mig rätt nu, jag är abslot inte ute för att på något sett klanka ner på något

Det är när man tänker på Mexico och öl så blir det Sol med en lime klyfta i halsen.

Ja, jag vet att det är fel, det måste ju finnas goda öl i landet, annars så skulle ju ni inte hålla på

Jag blir ju nyfikenpå olika öl från Mexoco, samt kanske en länk angående Mexican  cerweza

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Ja du, Bo..... Vi HAR sett ljuset smile

Ha ha. Men det är faktiskt INTE som USA i det avseendet med mainstream öl.
Som du säkert läst i min tråd om olika öl därifrån, så har jag inte tagit upp Sol eller Corona. Dom 2 ska drickas i sitt rätta element - på stranden med mycket lime och is!

Men alla dom andra... Vilka smakupplevelser! Jag har tex alltid sen jag var 15, gillat heineken, både riktiga och folkölen. Men inte längre. Den smakar ju inget! Carlsberg hof.... vad smakar den????? Nada.
Visst finns det det öl från Carlsberg som är bra åxå.....  Men det finns så många exempel på öl som säkert är riktigt fint bryggda, men totalt obalanserade, med fel humleval osv..... Hur ofta köper man gång på gång olika sorter där alla är helt perfekt balanserade med malten och humlen?? Ta en Pacifico tex..... En väldigt ljus industrilager från modelo. Samma som brygger corona. En annan humle, inte smaklös utan smakar väldigt gott!

Det är detta som märker ut dom mexikanska ölen så mycket. Vi här hemma är däremot inte speciellt bortskämda med mörk öl. Lager. Dom flesta här hemma förknippar all mörk öl med guinnes i allmännhet. Men en mörk öl kan vara maltig, men nästan tunn i kroppen, välhumlad och mycket läskande som Victoria eller Bohemia Obscura. Såna man gärna beställer 2 i taget.
Dricks dom sen med 2 isbitar och 1 cl limejuice i botten, så är det en otrolig dryck! Jag lovar!

Ha ha ha, tror du vi hade varit 6 fot under, eller?  Jag har alltid haft ett kärt öga till Latinamerika.  Under en tid i mitt liv skulle jag emmigrera dit.  Jag reste runt i södra delen, Chile och Argentina i 1984, och var helt inne på en scenförändring.  Älskar kvinnorna där nere.  Men så blev det USA istället och en portugisisk kvinna, och så var det med den saken.  Men jag älskar Latinamerika.  Innan min fru och jag träffades dejtade jag en mexikanska f.ö. - vem vet, man hade kanske kunde varit mariachi istället?     wink

Hej Pål

Jag hade oxså ett kärt öga till Latinamerika på 70 talet. Spec Allendes Chile .Det var mitt spec land. Nu vågar man väl knappast säja namnet efter det sista eländet, verkar nästan aldrig ta slut.

Åren innan jag åkte till Asien med Trine (1975) så var jag en ung idealist. Jag valde mellan Israel samt Chile

Israel med deras rent kommunistiska kibbutzer på 70 talet samt Allendes nya socialistiska stat, det var ett val att välja.

I slutet av augusti 1973 så beslöt jag mig för att åka till Chile. Folkfronten behövde väl inte västerlänningar men vi från väst kunde väl visa vår solidaritet

Den första veckan i september 1973  så demonstrerade över 1 miljoner personer i Santiagio  för Allendes regim, att hjälpa folket, att ge dom den mest rudi,iära medicina hjälpen,. att ta lite från den mest rent sjukliga överklassens medel för att hjälpa koppar arbetarna  att få en liten hjälp om dom blev skadade

Den 11/9 1973 så slog den fascistiska militären till.

Jag kom aldrig iväg

I början av oktober 1973 så beslöt jag mig för att åka till Israel, inte för att kunna fixa till något, det kunde jag inte. men för att säja till mina Israeliska kompisar, ni måste ordna denna 6 åriga ockupation, gör ni inte det så kommer det att äta upp er inifrån.

1973 10 07 var min biljett utställd till Tel Avi. Då var kriget för fullt i gång mellan Egypten, som anföll samt SyrienI

Israel har aldrig någonsin sedan oktober 1973 varit så nära att bli utplånad som stat.

Pål sedan Chile blev fascistiskt samt Israel blev en Stat vad dom nu än är så drog jag väg några år efter till Indien samt att jag Träffade Trine (1975)

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20