Brett.
Nästkommande helg tänkte jag mig hinna med en bryggningskavalkad både fredag och lördag(av en slump råkar man vara gräsänkling då)
Tänkte då ge mig in i brett träsket som man länge har sneglat på.
På fredagen ska jag brygga Belgian specialty ale. Jäses med belgian ardennes i en vecka och sedan ska bretten i. Och på lördagen blir det lambic, en vecka på us-05 och sedan lambic blend samt brettanomyces lambicus.
Tanken var att den första veckan får det jäsa som vanligt i jäshink. Sen tänkte jag hälla över dem två på fat som jag kör blow off från outlet ner i spann med starsan.
Efter en månad tänkte jag slänga ner dem i källaren och där kommer lambicen få stå i sitt fat och gotta sig några år. Men däremot så vet jag inte hur jag ska göra med den andra som jag vill ha på flaska. Hur länge ska den få stå i fat innan man tappar om den på flaska? Är det något man behöver tänka på med brett då detta blir min första gång?
Hamnar bretten mestadels i bottenkakan eller är den i suspension. Behöver man i sådana fall virvla upp bottensatsen så den fördelar sig någorlunda jämt.
Låt oss säga att jag låter den stå först i rumstemperatur i en månad på bretten och sedan en månad i källaren. Sen lär ju inte jästen må sådär riktigt hundra. Hur mycket jäst behövs för att få till en kolsyrejäsning efter några månader.
Lite allmäna tips tages varmt emot.
/Hans