Brett.

Nästkommande helg tänkte jag mig hinna med en bryggningskavalkad både fredag och lördag(av en slump råkar man vara gräsänkling då)

Tänkte då ge mig in i brett träsket som man länge har sneglat på.

På fredagen ska jag brygga Belgian specialty ale. Jäses med belgian ardennes i en vecka och sedan ska bretten i. Och på lördagen blir det lambic, en vecka på us-05 och sedan lambic blend samt brettanomyces lambicus.

Tanken var att den första veckan får det jäsa som vanligt i jäshink. Sen tänkte jag hälla över dem två på fat som jag kör blow off från outlet ner i spann med starsan.

Efter en månad tänkte jag slänga ner dem i källaren och där kommer lambicen få stå i sitt fat och gotta sig några år. Men däremot så vet jag inte hur jag ska göra med den andra som jag vill ha på flaska. Hur länge ska den få stå i fat innan man tappar om den på flaska? Är det något man behöver tänka på med brett då detta blir min första gång?

Hamnar bretten mestadels i bottenkakan eller är den i suspension. Behöver man i sådana fall virvla upp bottensatsen så den fördelar sig någorlunda jämt.

Låt oss säga att jag låter den stå först i rumstemperatur i en månad på bretten och sedan en månad i källaren. Sen lär ju inte jästen må sådär riktigt hundra. Hur mycket jäst behövs för att få till en kolsyrejäsning efter några månader.

Lite allmäna tips tages varmt emot.

/Hans

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-05-30 22:55:31)

Sv: Brett.

Så länge det finns ett "pellicle" dvs. att bretten täcker ytan av ölet som en hinna, skall du inte tappa om eller röra i det alls.
Under inga omständigheter får du skada eller punktera detta skikt. Prover tas ut underifrån med tappkran ex.
Eller via en spik och ett spikhål om man använder sig av träfat.

När "bretten" arbetat färdigt kommer dess pellicle att sjunka till bottnen.
Då kan det vara ide att plugga igen.

Bild(ande) info wink -
http://www.google.se/images?hl=sv&q … amp;tab=wi

Tillsätt gärna maltodextrin eller annat icke förjäsbart socker som vildjästen kan konsumera eftersom den vanliga öljästen
lägger rabarber på det mesta av det förjäsbara sockret.

När det gäller rostfria fat och vildjäst och bakterier så vet jag inte hur bra det kan bli.
Gjorde två flandern som jag drog upp på fat efter ca 7 månader i plasthink. Då stängde jag iofs igen faten.
Men jag fick känslan av att detta hämmade utvecklingen. Nu var det säkert 3 år sedan jag läste mycket om vildjäst och bakterier.
Det jag kommer ihåg är att dom arbetar i skift och i en slags symbios. Exakt vilket förfarande som ger bäst resultat kommer jag inte ihåg.
Eller vilka av dem som trivs bäst aerobt resp. anaerobt och i vilken ordning.

Surfa gärna in på denna länken och lyssna på ca 115 minunter snack om hur man hembrygger lambics
http://thebrewingnetwork.com/shows/The- … w-06-02-08

Förhoppningsvis fyller ngn på här i tråden med vettig info.
I övrigt kan jag rekomendera boken Wild Brews av Jeff Sparrow -
http://shop.humle.se/se/art/wild-brews- … r-2005.php

Där hittar du mycket matnyttig info och ideer som säkert kan inspirera.

Utöver det rekomenderar jag dig att kolla på amerikanska forum, där finns många som håller på med lambic's och har gjort i ett par år.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

berglund skrev:

Efter en månad tänkte jag slänga ner dem i källaren och där kommer lambicen få stå i sitt fat och gotta sig några år. Men däremot så vet jag inte hur jag ska göra med den andra som jag vill ha på flaska. Hur länge ska den få stå i fat innan man tappar om den på flaska? Är det något man behöver tänka på med brett då detta blir min första gång?

Jag vill bara tillägga att det är otroligt viktigt att ölen jäst ut ordentligt. Se till att mäta med en månads mellanrum utan förändring.
När jag flaskade min belgiska dubbel så blev det betydligt mycket mer kolsyra än vad jag tillsatte socker för så se upp så du inte får flaskbomber!

4 Senast ändrad av berglund (2010-05-31 15:35:30)

Jag sitter och smygläser i brewing classic styles. Där skriver Zainasheff/Palmer om belgian specialty ale att den ska jäsa klart på belgian ardennes och sedan stå en månad på brett med torrhumling under den sista veckan och sedan är det dags för kolsyresättning. Det känns lite kort tid?

Hur lång tid tar det för bretten att bilda pellicle? Hur mycket tryck klarar vanliga flaskor respektive champagneflaskor? Tanken var att placera dem på champagne.

Tanken med att flytta över dem på fat är av utrymmesskäl. Betydligt smidigare att stuva in ett fat någonstans än en jäshink.

Nu var ju tanken att jag skulle köra en slang från faten ner i starsan.
Har tidigare kört vatten i blow off hinken men starsan är tydligen det rätta enligt amerikanska forum. Hur länge håller sig starsan förresten? Innan det "deaktiveras". Tanken var ju dock att plocka bort slangarna efter en månad men det kanske är dumt?

Om det nu är problem med fat att de inte släpper in något syre så borde det ju gå att rycka i säkventilen någon gång ibland för att få in en gnutta.

Wild brews måste man ju ha.

Jäkla långt radioprogram. Sällan man har tid så länge. Nu är det nedladdat iaf.

Ja det blir ungefär 100 gram maltodextrin per sats.

Tack för tipsen grabbarna grus. Mer är alltid önskvärt.

/Hans

Det enda jag tyvärr vet är ang. champagneflaskor: De tål högst ett tryck som motsvarars av 24-25 gram socker per liter färdigt vin. Snöade in mig på den traditionella champagnemetoden för något år sedan och läste då att exploderande flaskor ofta hittas i gamla traditionella bryggeriers källare. Det är oftast på grund av transporter och klumpig hantering av dom som leder till att vissa flaskor skadas och sedan exploderar.

Hej

Jag har använt 9 g socker/liter till mina veteöl och det har funkat bra.

Kollade en prime calc där motsvarar 25 g socker/liter ca 7,5 vol co2. (vid 20 c)

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

berglund skrev:

jäsa klart på belgian ardennes och sedan stå en månad på brett med torrhumling under den sista veckan och sedan är det dags för kolsyresättning. Det känns lite kort tid?
/Hans

Känns som att det låter ganska snarlikt Orvals process.
Har aldrig flaskat öl med brett för annat än kortare transporter. Men jag råder dig att underkarbonera en aning för extra marginal.

Biere de champagne som görs enligt methode champenoise håller en kolsyrenivå på 6-7 vol. Det är nog rätt nära flaskornas maxgräns.
Trycket i en flaska champagne ligger runt 5,5 - 6,2 bar.

berglund skrev:

Jäkla långt radioprogram. Sällan man har tid så länge. Nu är det nedladdat iaf.
Brukar lägga över episoderna på telefonen o lyssna på dem när jag gör ngt annat ex. diskar, promenerar eller åker...
/Hans

www.bryggradio.com

Om du planerar att kolsyra så pass mycket som 5-6 bar så är det inte längre lämpligt med 29mm kapsyler,
dom skulle förmodligen inte klara trycket. Använd istället kork och agraff.

www.bryggradio.com

Nu är steg ett avklarat. Igår kväll bryggdes Belgian specialty Ale. Allt flöt på bra och härlighet nådde jäshinken strax innan midnatt.

Klockan sex igår kväll satt jag även in 98 gram hallertauer från 2008 och en liten sten i ugnen. Snabb åldring genom att låta humlen torka ut ordentligt i 90 gradig värme.

I morse bubblade belgaren på som sjutton och vattnet värmdes upp för inmäskning av lambicen.

Idag var det svårt att få till de olika temperaturstegen men det gick bra till slut.

Lakningen gick bra de första femton literna sen tog det tvärstopp. Inte en droppe kom ut sen. Fick ta till en kniv och skära några skåror i maltbädden och sen fortlöpte det fint.

Såg sen vid rengöringen av lakkärlet(hink i hink) att så gott som samtliga hål i kärlet var igensatta. Med största sannolikhet av att jag malde vetepuffarna lite väl fint.

Fem gram us-05 för att få igång jäsningen innan omtappning nästa helg och tillsats av bassilusker.

Nu är allt rengjort och den lilla stenen är slängd.

/Hans

Nu har min orval liknande brygd nått vecka tre på sekundären och en tillsatts av 50 gram styrian goldings har tillsatts. Om en vecka tänkte jag flytta över den till champagneflaskor.

Nu till min fråga, enligt brew like a monk så tillsätter munkarna tre miljoner jästceller per milliliter. Är detta verkligen nödvändigt? Nog borde väl jästen samt bretten som finns kvar räcka för att kolsyresätta?

Givetvis är det inget problem att tillsätta lite mer jäst. Bara det att jag är lite nervös över flaskbomber nu när det är bassilusker med i flaskorna.

Hur mycket extra jäst brukar folk tillsätta? Det får bli torrjäst i detta fall. Hur många gram per liter är brukligt. 0,?

/Hans

Du kan tillsätta ett kilo jäst/flaska vid flaskning. Det är inte direkt jästen som är det intressanta även om det är den som kommer göra jobbet...
Det handlar mer om vad du matar jästen med för att den ska göra sitt jobb.

Skillnaden är ganska liten vid flaskning gissar jag. Dvs. det är hur mycket som finns att käka i flarran som avgör om det blir en flaskbomb eller inte...

Ang. torrjäst så brukar 2-3g vara nog för en normalstor batch på 18,9L på normalstyrka.

www.bryggradio.com

Givetvis, är det ju primningsockret som blir till kolsyra.

Den ursprungliga frågan var väl snarare om den jäst som finns kvar är livskraftig nog att äta lite mer socker.

Enligt beersmith så krävs det drygt 300 gram för att nå 5 volymer co2. Känns som jag kommer fega där och lägga mig en bit under 300 för att vara på säkra sidan. Jag återkommer om flaskorna klarade sig.

/Hans

Thomas Fransson skrev:

Ang. torrjäst så brukar 2-3g vara nog för en normalstor batch på 18,9L på normalstyrka.

www.bryggradio.com