Jag ser 3 väldigt stora fördelar med att använda ett bryggprogram:
1. Mindre risk för felaktiga beräkningar. Det blir i stort sett alltid rätt. Innan jag skaffade ett bryggarprogram gjorde jag felaktiga beräkningar stup i kvarten, delvis på grund av min matematiska inkompetens men också för att jag inte hade alla värden för allt helt klart för mig. Nu har jag importerat att malter med "exakta" värden, alla jästers förjäsbarhet, kan räkna med hur alfavärdet i humlen förändrats sedan packning mm.
2. Allt recept, data och idéer på ett ställe. Jag kan gå tillbaks till förra gången jag bryggde till exempel en ESB och se vilket recept jag använde, hur jäsprocessen fortlöpte etc. Jag kan sedan kopiera receptet med Ctrl-C, göra mindre ändringar och ha ett nytt sparat recept för framtiden. Givetvis kan man göra detta även utan program, men hade jag gjort det? - Icke.
3. De tekniska hjälpmedlen. Det finns beräkningsmodeller, omvandlare, inköpslistor, younameit. Om jag enkelt vill veta vilka salter jag ska tillsätta för att få rätt typ av vatten, hur mycket egentligen 3,5 oz. är i gram, vilken temperatur på vattnet i infusionsmäskningen bör ha och så vidare - så finns det enkelt.
Tillsammans gör det att jag kan njuta av mer ölbryggning och bättre öl, utan att behöva slita med miniräknare. Och allt detta för mindre än 200 spänn! Jag använder själv Beersmith, som jag är mycket nöjd med. Rekommenderas varmt.