Öka på beskan?

Hej

Jag bryggde mig i fredags en vete öl (den med halmen imäsken).

Meningen var ju att använda Danstars torrjäst Munich, men "råkade" använda Nottingham jäst i stället.  Nu hade jag ju lagt mig på en låg beska ca 18 eftersom det skulle bli en veteöl. Ölet har i princip jäst färdigt. Tänkte mig en omtappning i morgon.

Undrar? Går det så där i efterhand att öka på beskan? Koka "te" på lite humle och pytsa i Det kanske inte hjälper själva beskan? Om jag torrhumlar rätt kraftigt?

Eller om den smakar ok, inget av ovan nämda, utan nöja mig med en lätt vete ale fram på försommaren?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Öka på beskan?

18 EBU borde väl vara OK för en veteöl? Annars kan man öka beska med isomeriserad humleextrakt (http://tinyurl.com/3ymn9b3).

http://saccharolicious.blogspot.com

3 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-05-25 21:25:54)

Behöver du fler ibu, du har smakat på ölet och tycker att det saknar bitterhet?

Vet inget bra trick för att öka beskan på ett bra sätt, Det skulle vara att försöka koka 1-2 liter vört med ex. 100 IBU
och tillsätta denna i ölet och rent teoretiskt räkna ut på ett ungf hur mycket du skulle behöva tillsätta för att uppnå önskad.
Jag skulle inte koka humlet i bara vatten, då tror jag du förstör din öl.

Belgarens förslag är ju en enkel lösning, men har man inget sådant hemma och istället vill använda det som finns i ölbryggarförrådet så...
Ett annat alternativ kanske är att tillsätta lite av Mikkelers 1000 IBU wink

Att torrhumla ger inga IBU.

Tryck i ett par kilo hallon i ölet, det ger syra och friskhet.
Kolsyra ölet till typ 3 vol, det kan hjälpa att få ölet att verka torrare.

Eller gör om ölet med rätt jäst, och passa på att göra ngt knasigt med detta ölet, ngt som du annars inte skulle våga testa.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Hej Thomas

Nej Jag har inte smakat på ölet än. Det ploppar ca 1/min nu vid 20 c. Jag tappar om ölet på fredag.

Det där med hallon tycker jag verkar "coolt", en hallonwit/weiss  jäst med en normal alejäst.

Förresten den amerikanska vetejästen är väl rätt så "ren" i sin jäsning

Jag kanske har hittat en ny sort"  Jag kommer att Kalla den för "Unga fröken Vetekrans"  från kortspelet "Löjliga familjen"

Om jag nu kör på hallon hur gör jag då, köpa hallon från konsum (frysyta) och bara skicka in dom i sekundären? skall dom tinas? kokas från baggar?

Jag har genom åren lurat på en fruktöl, kanske NU är tiden

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Det där med hallon tycker jag verkar "coolt", en hallonwit/weiss  jäst med en normal alejäst.
Bo

Exakt vad jag har i min jästunna just nu smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

6 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-05-27 15:14:24)

Eftersom ölet ändå är grumligt så är pektingrums inget problem i denna ölen.
Då kan du koka dem först och låta det svalna av innan du tillsätter.

Vill man undvika att hälla i massa vatten i ölet så kan du fylla en ugnsform eller långpanna med hallonen och
pastörisera dem i ugnen. Det kommer även att dra fram en del extra smak ur dem.

Lägg inte i bären frusna, det kan chocka jästen och få den att sjunka till botten och inte lyfta ett finger mer i den ölen.
Vet man inte ursprunget på bären (typ från sommarstuga på landet eller liknande) så bör man nog pastörisera dem.

Tänk även på att frukten innehåller en del socker som måste få lov att jäsa ut också.
Jag tror jag hade hallonen i ett par veckor i min hallon-wit. När du tappar om ölet vid ex. flaskning så kommer du märka att
hallonen i princip lösts upp i ölet , kvar finns bara lite småbitar wink

Jag skulle nog satsa på att tillsätta ca 150-200g Hallon/liter öl om man vill ha ok hallonsmak.
Men det gäller nog som med allt annat liknande att smaka av och ta ölet när man är nöjd med smaken.

Jupp en del amerikansk veteöl gör tom på vanlig alejäst.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio