förkultur, och sen en till!

Fick hem en 1056 här om dagen som tyvärr verkat fått sig en törn på vägen ner till Gbg (eller något sådant) så den va tyvärr smackad när paketet öppnades. Dock skall det ju såklart lösas även om bryggdagen inte är förren om nästa helg.

Är ju relativt ny på det här, så lite hjälp kan dock behövas.

Skall i kväll slänga ihop en förkultur på 2L och tänkte ställa undan denna tills senare och sen väcka upp den igen med en ny två liters DME blandning efter att den fått stå i kylen någon dag och därefter dekanteras. MEN, kan man istället för detta förfarande dagen innan bryggning ta de första litrarna från lakningen, koka upp detta en kvart, tillsätta detta den dekanterade förkulturen (efter kylning såklart) och ge den de få timmar den får innan det är dags att tillsätta den till vörten? Räcker detta som spark i stjärten på jästen, är OG möjligen för högt på den första avriningen eller är det en ny kultur dagen innan som redan nämnts som gäller? Eller går det kanske t.o.m att bara dekantera den på bryggdagen och bara hälla över "skiten" till jäshinken?

Det planeras för en porter med en OG runt 1060.

Sv: förkultur, och sen en till!

Hej

Jag tror nog att det skall fungera bra. Du har ju en 2 liters kultur där har du ju bra mycket jästceller.

Det är klart att som du säjer, att OG på den första avrinningen är hög, men det funkar nog.

Själv brukar jag dekantera den på bryggdagen  och hälla i "skiten" som du skriver.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Det borde väl gå att ta en del av det första starka och späda ut med vatten till rätt OG och sen koka för att sanera?

Nja, alltså visst kommer det funka att göra så, men det känns lite synd på de första litrarna från lakningen. Det är ju den absolut finaste vörten och förtjänar enligt mitt tycke ett värdigare öde än ett 15-minuterskok och sedan bli förkultur. Jag inser att du tänker hälla tillbaka den sedan, men den behöver ju kokas ordentligt också.

Fram till nästa helg har du ju gott om tid att stega upp jästen till rätt mängd, det finns gott om trådar om det här på forumet. Du kollar hur mycket jäst du behöver på mrmalty.com, och så odlar du upp så mycket i lugn och ro fram till bryggdagen. Avsluta med en kallkrasch i kylen så kan du dekantera av hästbiten av förkulturens jästa fulvört.

Think globally. Drink locally.

Peps: du har ju såklart alldeles rätt!

Synd att använda den fin fina första vörten till en hastig förkultur. Pratade igenom detta med min bryggkompis i går och vi kommer väl istället satsa på att dekantera och fylla på med två liter vört på samma sätt i mitten av nästa vecka och bygga upp en fin kultur på så vis. Då kommer vi ha en kalasbra starter (om allt går rätt till) till bryggdagen.